U sjezdu z dálnice D10 nedaleko Kosmonos vyrůstá ambiciózní průmyslový komplex navazující svým označením na sousední D+D Park Kosmonosy. Sdružení divizí 1 a 8 společnosti Metrostav zde realizuje výstavbu čtyř výrobních a skladovacích hal včetně rozsáhlých dopravně-obslužných ploch a nezbytné infrastruktury. Celý areál se rozkládá na impozantní ploše 71 hektarů s rozměry 950 × 750 metrů a jeho hlavním uživatelem bude společnost Škoda Auto a.s.
První etapa úspěšně dokončena
První etapa projektu, tzv. dopravně obslužná část (DOP), byla úspěšně dokončena a předána investorovi v prosinci 2024. Tato etapa zahrnovala rozsáhlé zpevněné plochy o výměře přibližně 125 000 m2 využívané jako parkovací a odstavné plochy, skladovací prostory, včetně objektů pro administrativu, zázemí obsluhy a skladového přístřešku o ploše 5 096 m2.
„Při zahájení prací jsme čelili několika výzvám,“ říká Josef Červ, vedoucí projektu. „Na staveništi se nenacházely žádné inženýrské sítě ani příprava sítí pro zařízení staveniště – bylo nutné vše po předání staveniště nově vybudovat. Dlouhou dobu zařízení staveniště a samotná stavba běžela jen na elektrocentrály.“
Jan Seifert, hlavní stavbyvedoucí části DOP, doplňuje: „Nejnáročnější bylo vypořádat se s nepříznivým podložím. Jednalo se o jíly s vysokou plasticitou a místy písčité jíly tuhé konzistence. V místě realizace byla nutná stabilizace s vyšším procentem pojiva, přidáním ostřiva a minimálně 2-3 pojezdy frézy.“
V dešťové kanalizaci jsou vzhledem k rozsahu odvodňovaných ploch provedeny velkokapacitní prefabrikovaně-monolitické retenční nádrže o objemu 2650 m3 a 1080 m3.
Speciální hala pro výrobu baterií
Také druhá etapa projektu – výstavba haly DC5 určené pro výrobu a skladování baterií pro elektromobily – je již dokončena a předána. Tato prostorná hala o ploše 57 714 m2 je součástí areálu o celkové rozloze 152 000 m2 a disponuje vlastním gastro zázemím s jídelnou i rozsáhlým administrativním a technologickým zázemím. Od konce února 2025 probíhá v hale instalace technologického vybavení nájemce.
„Celkově je hala DC5 specifická, nejedná se o klasickou skladovací halu,“ vysvětluje Josef Červ. „Zahrnuje rozsáhlé administrativní zázemí, včetně restaurace s plně vybaveným gastro zázemím, velké technické zázemí strojoven a kotelen a rozsáhle členěné výrobně-skladovací plochy. Do celé této specifikace dále vstupují Interní technické standardy Škoda Auto, které kladou další požadavky na výsledné dílo.“
Martin Benda, vedoucí výrobní přípravy, k tomu dodává: „Například se jedná o požadavek na splnění směrnice VdS, která vstupuje do všech oborů týkajících se požárního zabezpečení samotné haly. Interní technický standard určuje i specifika na používané materiály a výrobky v rámci výstavby.“
Náročná koordinace a řešení výzev
Přestože harmonogram realizace prvních dvou etap byl na první pohled velmi napjatý, podařilo se jej díky plynulé koordinaci všech zúčastněných splnit.
K technickým výzvám Martin Benda dodává: „U DOP části byla největší výzvou velikost a zároveň náročnost inženýrských sítí, podzemní prefamonolitické retenční nádrže a datová síť řešená pomocí podzemních kabelovodů. U haly DC5 pak byla klíčová koordinace velkého množství profesí s požadavky budoucího uživatele haly.“
Ekologické aspekty a inovativní řešení
Projekt klade důraz i na ekologické aspekty. „V rámci DOP řešíme zpětné využití dešťové vody, alternativní zdroje elektrické energie, zelenou střechu a sadové úpravy,“ vysvětluje Josef Červ. „V rámci DC5 se jedná o retenční nádrže, přípravu pro fotovoltaické elektrárny a také sadové úpravy. Během realizace nás zastihly nečekaně přívalové deště v období povodní, kdy jsme museli následně řešit opravu jedné z retenčních nádrží,“ vzpomíná Martin Benda na nečekanou situaci, kterou museli operativně vyřešit.
Třetí etapa již v plném proudu
V současné době, začátkem března 2025, již pracovníci Metrostavu zahájili práce na třetí etapě projektu – výstavbě skladových hal DC6 a DC7. Tyto haly o zastavěné ploše 28 801 m2 a 29 089 m2, doplněné o přístřešky o celkové ploše 9 710 m2, budou součástí areálu o celkové rozloze přes 155 000 m2. Plánované dokončení této fáze je stanoveno na listopad 2025.
„Poslední etapa se nyní nachází ve fázi, kdy je vydané stavební povolení, dochází ke zpracování projektu pro provedení stavby, probíhají práce na hrubých terénních úpravách a další činnosti v rámci výrobní přípravy projektu,“ popisuje aktuální stav Josef Červ.
„Oproti předchozím etapám se jedná o čistě skladové haly,“ upřesňuje Martin Benda.
Zkušenosti z předchozích etap budou pro realizační tým neocenitelné. „Především se jedná o zkušenosti s podložím stavby,“ říká Josef Červ. „Zkušenost z předchozích etap budeme určitě přenášet i ve spolupráci s některými dodavateli, kteří s námi budou další etapu realizovat.“
„Rád bych vyzdvihl práci celého realizačního týmu. Dokončení první a druhé etapy za 6 resp. 8 měsíců se podařilo jen díky vysokému nasazení všech zúčastněných kolegů, patří jim za to mé poděkování. Věřím, že všichni z této akce budou čerpat zkušenosti po zbytek kariéry,“ doplňuje Josef Červ.
Celý projekt představuje významnou investici do průmyslové infrastruktury regionu a přispívá k rozvoji výroby elektrických vozidel v Evropě.
Děkuji pánům z Metrostavu za poskytnuté informace
Ondřej Marušák