Historie vzniku firmy
Společnosti TBG Metrostav s.r.o. byla založena v roce 1995, její kořeny však sahají mnohem dál. Centrální betonárna a současné sídlo společnosti na Rohanském ostrově vzniklo už v roce 1967 jako součást podniku Vodní stavby (později Metrostav), a to pro potřeby výstavby pražského metra. Dne 1. září 1995 prodal Metrostav 50% podíl betonárny společnosti HeidelbergCement (dnes Heidelberg Materials). Vznikla tak samostatná společnost, která měla dvě betonárny – na Rohanském ostrově a na Zličíně.
Postupem času firma rozšířila své působení a dnes provozuje pět betonáren: na Rohanském ostrově, v Libni, Radlicích, Písnici a nově také v Úvalech.
Stabilní tým a předávání zkušeností
Za 30 let existence společnosti se ve vedení vystřídali pouze dva ředitelé. První ředitel Jan Kupeček si pečlivě vybral svého nástupce – Jakuba Šimáčka, kterého na převzetí této role dlouhodobě připravoval. K předání funkce došlo v roce 2017, kdy Jan Kupeček dosáhl důchodového věku.
Podobně tomu bylo i ve vedení technologického oddělení, které je pomyslným srdcem společnosti. Milada Mazurová postupně předávala své zkušenosti a odpovědnosti Robertovi Coufalovi, který po jejím odchodu do důchodu plynule převzal vedení tohoto klíčového úseku.
Tento způsob přirozeného předávání znalostí odráží firemní filozofii založenou na stabilitě, dlouhodobém rozvoji a přirozeném předávání zkušeností mezi generacemi. TBG Metrostav buduje tým, který propojuje letité know-how s novými přístupy.
Vývoj v betonu
Technologie betonu v této firmě ušla obrovský kus cesty a mnohdy se právě zde zrodily novinky, které postupně udaly směr celorepublikovému betonářskému stavitelství.
Prvním významným milníkem bylo přesně před 25 lety dodání nově vyvinutého samozhutnitelného betonu pro železniční most v Praze na Zlíchově – šlo o první realizaci tohoto typu betonu v tak velkém měřítku v Česku. Samozhutnitelný beton si velmi rychle našel své rozsáhlé uplatnění a stal se běžnou součástí sortimentu firmy. Stejně jako vznik samozhutnitelného betonu souvisel s rozvojem plastifikačních přísad, tak ruku v ruce s tím rostly i pevnostní možnosti betonu. V tomto ohledu byl milníkem projekt Čelakovické lávky, kde se uplatnil tehdy nový materiál – ultra vysokopevnostní beton UHPC s pevnostmi okolo 200 MPa. Šlo o tak unikátní stavbu a materiál, že se jí dostalo celosvětového věhlasu, celé řady mezinárodních ocenění a Robert Coufal o betonu pro tuto stavbu přednášel po celém světě. Na vývoji tohoto materiálu se neustále pracuje, vedle jeho využití pro mosty a lávky, fasádní prvky, spoje prefabrikovaných konstrukcí se zdá být jeho budoucností sanace a zesilování stávajících konstrukcí, tak jak tomu bylo v loňském roce při opravě Barrandovského mostu.
Dalším výjimečným materiálem je vodonepropustný beton, který nachází své uplatnění pro zhotovení konstrukcí spodní stavby formou bílé vany. Zároveň jej lze využít v tunelovém stavitelství, jeho vývoj je spojen s aplikací ve vzduchotechnickém kanálu tunelů MYPRA v tunelovém komplexu Blanka, kde byl první ražený tunel v ČR proveden bez izolací proti vodě formou vodonepropustné konstrukce definitivního ostění právě díky použití tohoto betonu.
Dalším podnětem pro vývoj jsou časté požadavky ze staveb na omezený vývin hydratačního tepla betonu nebo snížení jeho počáteční teploty. Na velkém množství směsí byla prováděna měření vývinu hydratačního tepla, jsou také zkušenosti s chlazením betonu tekutým dusíkem a na betonárně v Libni je instalováno chladicí zařízení pro záměsovou vodu.
Neméně zajímavou zkušeností byla výroba těžkého betonu pro onkologickou kliniku Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, kde byla požadavkem objemová hmotnost betonu 3800 kg/m3 a kamenivo pro jeho výrobu se vozilo až z dalekého Švédska.
Co u betonárny už trochu zdomácnělo, jsou barevné betony, s nimiž jsou již četné zkušenosti. Byly vyrobeny tisíce kubíků betonů z bílého cementu, probarvovaly se jak běžné, tak samozhutnitelné i bílé betony. Míchačkami prošly téměř všechny možné odstíny pigmentů – od bílé, černé a hnědé přes červenou a žlutou až po modrou a zelenou.
Speciální požadavky našich zákazníků nás posouvají dál a snažíme se hledat možnosti, jak vyrobit kvalitní beton s vlastnostmi na míru každého projektu.
Není beton jako beton
Dnes firma vyrábí celou řadu speciálních betonů, máme přibližně 1000 receptur betonů, které neustále udržujeme na nejvyšší úrovni kvality. Vzhledem k tomu, že není beton jako beton, tak pro naše stěžejní, technologicky vyladěné produkty s unikátními vlastnostmi používáme obchodní názvy. Tím nejen jasně definujeme jejich specifika, odlišujeme je, ale také zaručujeme konzistentní kvalitu, na kterou se naši zákazníci mohou spolehnout.
V naší nabídce tak pod následujícími obchodními názvy najdete tyto značkové betony:
- EASYCRETE®
– samozhutnitelný beton
- TOPCRETE®
– ultravysokohodnotný beton UHPC
- COLORCRETE®
– barevný beton
- PERMACRETE®
– vodonepropustný beton
- FLOORCRETE® – beton
pro průmyslové podlahy
- R-CRETE® – beton
s recyklovaným kamenivem
- STEELCRETE®
– konstrukční drátkobeton
- TERRAFLOW®
– zálivka pro výplně
Významné realizace
Během 30 let činnosti betonárny TBG Metrostav byly dodány betony na většinu prestižních pražských staveb, které utvářejí charakter města. Mezi ně patří všechny trasy metra, včetně aktuálně realizovaného metra D, tunelový komplex Blanka, Strahovský tunel, železniční tunely Nového spojení, Ústřední čistírna odpadních vod v Praze, Trojský most, rekonstrukce Barrandovského a Branického mostu, obchodní centra, ale i vysoce ceněné architektonické skvosty jako DRN, budova Národní technické knihovny, Fakulta architektury ČVUT, či rekonstrukce historických památek jako Staroměstský a Šítkovský jez, Karlův most nebo Národní divadlo.
Udržitelnost výroby betonu
TBG Metrostav se dlouhodobě zaměřuje na ekologický přístup v oblasti výroby betonu a s ním spojené dopravy a recyklace. Stěžejní je pro společnost využívání lodní dopravy pro zásobování betonáren. Betonárna Libeň a Rohanský ostrov již od počátku svého vzniku využívají své nákladní přístaviště a po řece již dopravily na provozy miliony tun kameniva a písku. Tento způsob zásobování významně snižuje množství nákladní dopravy v Praze, šetří silnice a přispívá k lepšímu životnímu prostředí ve městě.
Významná pozornost je věnována recyklaci zbytků čerstvého betonu a ostatních směsí. Na každé provozovně se nachází recyklační zařízení pro zužitkování čerstvého zbytkového betonu, který se na stavbách neuloží a zůstane v autodomíchávači. V nabídce jsou i betony s recyklovaným kamenivem, které vzniká při demolicích staveb na konci jejich životnosti.
Veškerá výroba je řízena elektronickým řídícím systémem, který nejen zabezpečuje stálou kvalitu výroby, ale také minimalizuje vliv lidského faktoru na ekologické procesy. Průběžně je modernizována výroba, obměňuje se vozový park, jsou snižována množství emisních a odpadních látek. A také se každoročně obnovují ekologické certifikace, které přispívají ke správnému přístupu k životnímu prostředí.
Nový vizuální styl a výhledy do budoucnosti
V loňském roce byl obměněn vizuální styl TBG Metrostav, kdy charakteristické kostičky na bubnech autodomíchávačů nahradil moderní vzhled ve výrazných zelených odstínech. Tento krok je součástí našeho vývoje a přizpůsobení se moderním požadavkům, přičemž naše úsilí o udržení nejvyšší kvality a spolehlivosti zůstává nezměněno, ba naopak jsme připraveni čelit těm nejodvážnějším výzvám, které přinese další dekáda. Velice si vážíme důvěry, kterou nám naši zákazníci projevují, a je nám ctí pokračovat v budování pevných a dlouhodobých partnerství. Těšíme se na pokračování naší spolupráce a na to, že i nadále budeme plnit vaše očekávání.