Sobota 10. června byla letos v pískově v moravských Hrušovanech ve znamení soutěže strojníků. Klub posádek Cat (KPC) zde i letos uspořádal svou soutěž zručnosti, ve které se utkali ti nejlepší operátoři stavebních strojů.

Letošní ročník připravil soutěžícím nelehké chvilky. Tak, jak se vyvíjí technika a technologie stavebních strojů, vyvíjí se i disciplíny soutěže. Jen jemná práce s ovládacími pákami a joysticky už k úspěchu nestačí. A to platí nejen na stavbě, ale i na trati soutěže.

Ta letošní se sestávala ze tří disciplín. Hned první z nich prověřila schopnost strojníků řídit pohyb ramene rýpadla nejen podle citu, ale také podle virtuálního modelu. Úkolem bylo srovnat násep do přesně stanovené roviny dle referenčního bodu. Displej uvnitř pásového rýpadla Cat 323 zobrazoval cílový stav a bylo jen na dovednostech soutěžících, jak blízko se k němu dokáží přiblížit. Pravidla byla přísná. Kontrolní měření prováděli rozhodčí na pěti místech a tolerovaná odchylka byla pouhý jeden centimetr. Cokoli nad tuto hodnotu už znamenalo trestné body.

I druhá disciplína vyžadovala spolupráci strojníka a jeho stroje. Úkolem bylo naložit kolovým nakladačem Cat 966 XE na přistavený nákladní automobil přesně deset tun materiálu. Integrovaná váha ve stroji poskytovala přesné informace, přesné odsypávání pro dosažení dokonalého nákladu už však bylo plně v rukou soutěžících. Měřila se nejen váha výsledného nákladu, ale i čas.

Poslední zastávkou na cestě letošní soutěží byla kabina smykem řízeného nakladače Cat 297D3 osazeného šestisměrnou radlicí. Jen dokonalé vyvážení rychlosti a přesnosti ovládání zaručilo soutěžícím dobrý výsledek. Hned po startu čekala na strojníky dvojice tenisových míčků umístěných na vršku výstražného kužele. Srazit míček a nedotknout se přitom kuželu není vůbec snadný úkol ani v případě, že vám u toho nikdo neměří čas. A to byl teprve začátek. Následovala trať plná zatáček, na které před sebou malý nakladač tlačil kovový barel. Jen přesným ovládáním radlice synchronizovaně s ovládáním celého stroje bylo možné dopravit barel až na místo určení.

Závodníci z Klubu posádek Cat si letos sáhli až na hranu možného. Přesto se všech 22 soutěžících s tratí popralo se ctí. Vyhrát však mohl jen jeden a tím byl obhájce loňského titulu Tomáš Musil, druhý skončil Jan Škrabal a třetí Jan Kvída. Rozdíl mezi nimi přitom nebyl ani půl minuty.