Ten bude spolu se souběžně realizovaným úsekem Karlovarské vybudovaným v rámci stavby "516 Třebonice -Řepy - Rozšíření Karlovarské" (akce ŘSD) řeší kapacitní propojení MÚK Pražského okruhu s rychlostní silnicí R6.
Karlovarská ul. je pokračováním silnice první třídy I/6 (R6) na území hl.m. Prahy. Jedná se o místní sběrnou komunikaci kategorie B (podkategorie B2 městská tepnová), která zajišťuje přímou obsluhu okolní zástavby. Prostřednictvím navazujících komunikací Bělohorská, Patočkova a Milady Horákové zajišťuje Karlovarská ul. přímé propojení silnice I/6 s centrem HMP a následně i s okolními městskými obvody a částmi.
Myšlenka na zkapacitnění ul. Karlovarské pochází již zhruba z přelomu 50. a 60. let 20. stol., návazně na přestavbu Patočkovy a Bělohorské, které již tehdy byly řešeny jako páteřní čtyřpruhové komunikace.
Nejblíže realizaci bylo rozšíření Karlovarské v 80. letech minulého století v souvislosti s výstavbou sídlišť Řepy a Ruzyně, kdy byla zpracována a kladně projednána projektová dokumentace na rozšíření v úseku od ul. Falcké po ul. Drnovskou. Realizace stavby byla dokonce v prostoru Bílé Hory zahájena. V období okolo roku 1990 však byla stavba zastavena jednak z titulu majetkoprávních překážek, ale též z důvodů neujasněných koncepčních vazeb na řešení Břevnovské radiály.
Následně byly zahájeny práce na zpracování nové projektové dokumentace, která měla za úkol zohlednit nové skutečnosti v souvislosti s restitučními požadavky a přípravou nového Úpn. Tehdy zpracovaná koordinační studie současně řešila ve variantách i požadavky na ověření možnosti propojení tramvajové tratě mezi ul. Plzeňská a Bělohorská přes sídliště Řepy. V roce 1996 byla zpracována podrobná dokumentace pro stavební povolení včetně přeřešení prostoru stávající tramvajové smyčky "Bílá Hora". Ani tuto akci se však nepodařilo kladně projednat. Příprava rekonstrukce Karlovarské byla proto dočasně pozastavena a projektové práce byly soustředěny na stabilizaci trasy Břevnovské radiály.
Rostoucí dopravní nároky, zejména v úseku mezi Slánskou a Drnovskou, si v 90. letech vyžádaly realizaci alespoň dílčích úprav, spočívajících zejména ve zkapacitnění křižovatek a světelné signalizace.
Rozhodujícím impulsem pro obnovení projektové přípravy a následnou realizaci rozšíření Karlovarské ul. alespoň v úseku Drnovská - Slánská pak byla výstavba mimoúrovňové křižovatky silnice I/6 s Pražským okruhem, která zahrnovala i přestavbu Karlovarské na čtyřpruhovou komunikaci v úseku od Pražského okruhu až téměř po křižovatku s Drnovskou ul. Bylo zřejmé, že po vybudování této mimoúrovňové křižovatky se dopravní význam Karlovarské jako spojnice silnice I/6 s centrální oblastí města významně navýší i o dopravní vztahy mezi oblastí sídliště Řepy a okolí Plzeňské a silnicemi R6 (směr Kladno, Karlovy Vary), resp. i R7 (směr Louny, Chomutov), tzn., že se výrazně navýší dopravní vztah Slánská - Karlovarská - Pražský okruh. Proto bylo rozhodnuto přebudovat Karlovarskou ul. na čtyřpruhovou alespoň v úseku Slánská - Drnovská s tím, že úsek Drnovská - Turnova bude prozatím ponechán ve stávajícím uspořádání, tj. dvoupruhový. V souvislosti s výstavbou nových úseků Pražského okruhu význam napojení Karlovarské nadále poroste, a proto je do výhledu stávající uspořádání bez výstavby Břevnovské radiály dlouhodobě neudržitelné.
Realizovaný úsek Karlovarské v úseku Drnovská - Slánská je řešen jako čtyřpruhová směrově rozdělená komunikace se středním dělicím pruhem proměnné šířky a kapacitními řadicími pruhy v prostoru nově navržených světelně řízených křižovatek.
Vlastní začátek úpravy rekonstrukce Karlovarské v návaznosti na akci ŘSD je cca 90 m západně od křižovatky s ul. Drnovskou a konec úpravy je v napojení na dvoupruhový úsek stávající Karlovarské východně od Slánské. Celková délka rekonstrukce komunikace činí 0,673km. Rozšíření Karlovarské bylo komplikováno existencí zástavby situované podél stávající dvoupruhové komunikace. Z důvodu omezení záboru soukromých pozemků bylo možno západní úsek (tj. cca prvních 150 m) rozšířit pouze jižním směrem a teprve za křižovatkou s Drnovskou bylo postupně možno rozšířit uliční profil i na severní stranu při použití zárubních a opěrných zdí. Opěrné zdi na severní straně komunikace tvoří současně základový pás pro ukotvení protihlukových stěn.
Vzhledem k zásadnímu požadavku na zachování provozu po celou dobu výstavby byl postup výstavby rozdělen na mnoho dílčích fází s postupným převáděním provozu a četných provizorií. Rekonstrukce komunikace kromě vlastní vozovky zahrnuje výstavbu nové dešťové kanalizace D300 - DN500 v celé délce trasy Karlovarské a Drnovské s propojením na stávající kanalizaci v ul. Netřebské.
Rozšíření komunikace si dále vyžádalo přeložky silnoproudých a slaboproudých kabelů včetně výstavby nového veřejného osvětlení v celé délce trasy. Součástí je kompletně nové světelně signalizační zařízení obou křižovatek včetně napájecích a koordinačních kabelů. Souběžně se stavbou proběhla i rekonstrukce vodovodních řadů (investice PVS, a.s.).
Z ákladní údaje o stavbě:
Investor stavby: Hlavní město Praha
zastoupené Technickou správou komunikací
Projektant: DIPRO, spol. s r.o.®
Inženýring pro stavební povolení: DIPRO, spol. s r.o.®
Technický dozor investora: Inženýring dopravních staveb, a.s.
Zhotovitel stavby: Sdružení firem "Hochtief, Skanska Karlovarská"
Realizováno: září 2009
Autoři článku: Ing. Miroslav Zrzavý, Ing. Jiří Pejša, CSc., Ing. Vít Valek
Foto: archiv HOCHTIEF CZ, a.s.
DIPRO, spol. s r. o.®
Modřanská 11/1387, 143 00 Praha 4 - Modřany
tel.: 241 770 144, 241 771 639, 241 772 357,
fax: 241 773 885, e-mail: dipro@dip.cz, http://www.dip.cz