Důležitou stavbu v tomto velmi exponovaném území realizuje „Společnost pro Revitalizaci Náměstí Republiky“, jejíž vedoucím společníkem a správcem společnosti je IMOS Brno, a.s., a druhým společníkem MONVIA MORAVA, a.s. V uplynulých dnech jsme stavbu navštívili a o jejím průběhu jsme zde měli možnost hovořit se stavbyvedoucím ze společnosti IMOS Brno, panem Ing. Tomášem Matuškem. Toho jsme se v úvodu našeho setkání zeptali, jaké důvody vedly investory k rozhodnutí o provedení rekonstrukce. Ten k tomu říká a zároveň upřesňuje:„Bezesporu hlavním důvodem, který vedl investory k rozhodnutí zahájit rekonstrukci dopravního uzlu na náměstí Republiky, byl jeho velmi neutěšený technický stav, který již ani zdaleka neodpovídal dnešním požadavkům. 40 let starý dopravní uzel morálně zastaral, a to jak vizuálně, tak i z pohledu dopravního či doprovodného využití. Sdružení investorů, kterými jsou Dopravní podnik města Ostravy, Statutární město Ostrava a Správa silnic Moravskoslezského kraje, se proto rozhodlo přistoupit k provedení rekonstrukce.“
Co je hlavním předmětem rekonstrukce?
Jedná se o velmi frekventovaný dopravní uzel, v němž jsou soustředěny tři typy dopravy, a to tramvajová, silniční a pěší. Cílem rekonstrukce je modernizovat veškeré typy těchto doprav a zajistit jejich vyšší komfort a bezpečnost. Kompletní rekonstrukcí prochází tramvajová trať včetně tramvajových zastávek a jejich zastřešení. Součástí je zároveň rekonstrukce silničních a drážních mostů. V návaznosti na tyto práce bude provedena také rekonstrukce a dostavba opěrných zdí a obnova povrchů vozovek. Modernizovány budou také prostory pod mostem, kde bude vybudován nový podchod včetně sociálních zařízení a vestaveb určených pro komerční využití. Součástí rekonstrukce je také obnova chodníků a autobusových zálivů na zastávkách a vjezdu na Ústřední autobusové nádraží v Ostravě.
Kdy byla stavba zahájena a jaké byly úvodní stavební práce?
Stavba byla zahájena teprve nedávno počátkem července. V první fázi byla provedena příprava území, vybudováno zařízení staveniště včetně dopravních opatření. Později práce pokračovaly demolicemi tramvajového zastřešení, původních vestaveb v podchodu a konstrukcí stávající mostovky.
V jaké fázi se stavba nachází nyní, na čem pracujete?
Nyní jsme ve fázi tramvajové výluky. Dokončujeme demoliční práce první etapy stavby a provádíme práce na rekonstrukci tramvajového a silničního mostu. Realizuje se založení stavby pro nové zastřešení nástupišť, práce na silničních objektech, k nimž patří rekonstrukce opěrných zdí, mostních říms a zahájíme výstavbu nové tramvajové trati.
Jaké stavební objekty stavbu tvoří?
Obsahem stavby je vybudování či rekonstrukce cca 40 stavebních objektů. K nim patří drážní mosty, nástupiště, vestavby v podchodu, přeložky inženýrských sítí a vybudování nové technické infrastruktury, jejíž součástí je nová kanalizace a kompletní elektroinstalace včetně slaboproudých zařízení, signalizačních hlásek apod.
Co považujete za největší složitost stavby?
Prvním aspektem je to, že stavba se nachází ve velmi frekventovaném území. To klade velké nároky na koordinaci jednotlivých stavebních profesí a dodržování bezpečnosti práce. Další komplikací stavby je samozřejmě také to, že se jedná o rozsáhlou rekonstrukci, kdy se po odkrytí původních konstrukcí stavby často stává, že skutečný stav není v souladu s původními předpoklady. Tyto věci pak musíme řešit v kooperaci s projektantem a investorem tak, aby byla zajištěna kvalita budoucího díla. Bohužel v důsledku toho vznikají neočekávané vícepráce, které nám zabírají drahocenný čas.
Jaké zajímavé technologie zde využíváte?
O rozsahu a rozmanitosti stavby nejlépe vypovídá velký počet a pestrost použitých technologií. Kupříkladu výstavba zastřešení tramvajové trati si vyžádá vybudování mohutné, zcela nové ocelové konstrukce, opláštěné ocelové konstrukce tvoří i základ vestaveb v podchodu, vysoký komfort pro pěší budou zajišťovat 40 m dlouhé pojízdné chodníky, tzv. travelátory, v rámci rekonstruovaných mostů zde budou probíhat rozsáhlé betonáže monolitických konstrukcí, jakými jsou spádové desky, mostovky atd. Ze samozhutnitelného betonu pak budou provedeny pohledové zídky zastávek tramvají a rekonstrukce si samozřejmě vyžádá řadu sanačních prací na rozmanitých konstrukcích, ať již se jedná o chodníky, zálivy autobusů apod. Obnoveny budou také dlažby a obklady stěn i schodů v podchodu a v rámci vybudování nové tramvajové trati bude nově zhotoveno i trakční vedení.
Jaké jsou náklady výstavby?
V rámci smluvního vztahu se cena stavebních prací pohybuje na úrovní 350 mil. Kč.
Kdy budou moci Ostravané stavbu využívat?
Termín dokončení byl původně plánován na konec června 2026. Nicméně z důvodů velkého množství výše zmíněných změn a víceprací lze předpokládat, že tyto budou mít dopad také na postup výstavby a termín dokončení stavby.
Děkujeme za rozhovor a srdečné přijetí
Ivo Románek





















