Z těch nejznámějších světových značek sází na prefabrikované obchody například známý kavárenský řetězec Starbucks. Podle mluvčího Alana Hilowitze se společnosti líbí především možnost prodejnu relativně rychle a snadno rozložit a přesunout. Podobně uvažují i provozovatelé prodejny Puma City, kteří s ní před čtyřmi lety objeli svět, nebo londýnského nákupního centra ­Boxpark.

Zahraničních trendů si už ale začínají všímat i Češi. Průkopníkem je v tomto ohledu skupina ­COOP, která se rozhodla svou mikulovskou prodejnu potravin postavit z modulů společnosti Touax. Hlavní roli zde sehrála především rychlost, s jakou je možné modulové stavby zrealizovat. „Dalšími výhodami modulů jsou nízká cena, která je oproti běžným stavebním postupům poloviční, a maximální variabilita stavby. Je možné ji kdykoliv upravit, rozšířit, případně i rozebrat a přemístit na jiné místo. Novou prodejnu tak můžete otevřít bez obav z toho, že jste si vybrali špatný region. Do týdne ji totiž můžete přestěhovat třeba na druhý konec republiky,“ říká marketingový ředitel společnosti Touax Jan Petr. Pokud nevlastníte potřebný pozemek, ale pouze si jej pronajímáte, určitě oceníte i možnost dlouhodobého pronájmu modulů. Financování prostřednictvím operativního leasingu navíc usnadňuje optimalizaci budoucích nákladů.

U většiny staveb navíc nemusí být jejich modulová konstrukce na první pohled vůbec patrná. Kromě toho, že mohou být moduly vyrobeny ve firemních barvách nebo designu, lze využít i jejich prosklenou variantu pro stavbu elegantního showroomu. Princip takových staveb je přitom nečekaně jednoduchý. „Budova je v projektu rozdělena na jednotlivé moduly, které jsou poté vyrobeny v továrně. Na místě realizace pak už jsou pouze sestaveny dohromady jako stavebnice. V případě plánované expanze do zahraničí lze navíc použít skládací variantu modulů, tzv. flat-packy, které díky své konstrukci výrazně šetří náklady na dopravu,“ doplňuje Jan ­Petr z Touaxu.

Mobilitu a nízkou pořizovací cenu modulových staveb pak ocení investoři nejen v případě lokálních poklesů zisků, ale třeba i přírodních katastrof. Své o tom vědí například v novozélandském Christchurch, kde po ničivém zemětřesení obnovili díky modulům alespoň část zničeného obchodního centra. Pro podobné příběhy ale nemusíme chodit nijak daleko. V severočeském Frýdlantu postavil Touax po ničivých povodních nový sběrný dvůr i s kancelářemi. „Jelikož areál firmy leží v záplavové oblasti, dají se další povodně předpokládat. Investor má ale díky modulům šanci minimalizovat rizika a náklady spojené s případnou renovací budovy, pokud by ji v budoucnu velká voda opět poškodila,“ dodává Jan Petr.

www.touax.cz