Kloubové dampry Volvo nové série F opět nastavují nové standardy

Volvo vyvíjí dampry od začátku roku 1960 a je světovou jedničkou v tomto oboru. Filozofie ustáleného vývoje a propracovaná konstrukce to jen potvrzuje.

Kloubové dampry Volvo nové série F opět nastavují nové standardy

Zbrusu nová série kloubových damprů Volvo - série F není jen o výkonných motorech splňující nejnovější emisní limity EU Stupeň IIIb platné od 1.1.2011. Jsou tu také některé nové prvky, funkční vylepšení a zlepšená údržba. Od 24tunového A25F až k 39tunovému A40F, každý model se pohybuje, manévruje a vykládá materiál efektivní a bezpečnou cestou.

Dlouhá životnost a spolehlivost jsou pro dampry Volvo charakteristické. Přední a zadní rám stroje jsou navrženy pro vysoká zatížení při jízdě v extrémním terénu a pro dlouhou životnost. Korba odolává rovněž vysokému namáhání a je vyrobena z oceli Hardox HB400. Konstrukce korby a velký úhel vyklopení zajišťuje perfektní tok materiálu při vyklápění. Výkonný hydraulický systém s uzavřeným středem typu Load-Sensing umožňuje sklopení nákladu a tím vyprázdnění korby dokonce i v případech, kdy stojí dampr zády do kopce. Hydraulický systém zajišťuje precizní ovladatelnost sklápění korby a tím zkrácení doby pracovního cyklu. Unikátní brzda pro nakládání a vykládání materiálu „Load and Dump brake“ se aktivuje pouze přesunutím voliče rychlosti do polohy neutrál a stisknutím tlačítka. Brzda se odbrzďuje automaticky po zařazení rychlostního stupně a sešlápnutí plynového pedálu. U všech modelů kloubových damprů série F je také možné nastavit úhel sklopení korby a tím také její výšku. Velmi důležitá funkce pro práci, kde jsou výšková omezení, jako jsou tunely, pracoviště pod vrchním elektrickým vedením a podobně.

Srdcem všech modelů jsou elektronicky řízené motory Volvo vybavené nejmodernější technologií pro splnění náročných emisních limitů Stupeň IIIb. Motory mají šest válců, jsou přeplňovány turbodmychadlem s variabilní geo­metrií (VGT), vzduch sání je chlazen prostřednictvím ­mezichladiče. Díky variabilnímu turbodmychadlu poskytuje motor kroutící moment od opravdu nízkých otáček, 1 050 ot/min, a motor „táhne“ skutečně odspodu. To se příznivě promítá do spotřeby paliva, vysoké výkonnosti a tím produktivity, lepší a rychlejší odezvy motoru a v neposlední řadě k prodloužení životnosti. K zajištění emisních limitů je použita technologie externí recirkulace výfukových plynů s chlazením a filtr pevných částic DPF s termální regenerací bez ztráty výkonu při regeneračním cyklu.

Motory jsou navrženy přesně pro pohonné ústrojí a celý pohonný systém zajišťuje vysoký tah na obvodu kol. Motor pohání prostřednictvím jednostupňového měniče kroutícího momentu s uzávěrkou planetovou převodovku Volvo s řazením pod zatížením a pulzní modulací řazení. Všechny části pohonného ústrojí jsou vyrobeny z kvalitních pevnostních ocelí a jsou tepelně zušlechtěny pro odolávání vysokému zatížení a kroutícímu momentu. V porovnání s předchozí sérií E kloubových damprů Volvo je díky novému motoru a převodovému ústrojí dosaženo až o 4 % lepšího využití paliva.

Pohonné ústrojí dostalo novou funkci automatického řízení trakce ATC. Tento systém zamezuje obsluze manuální řazení podélných a příčných uzávěrek diferenciálů a tím poškození převodového ústrojí v případě jízdy se zařazenou uzávěrkou na zpevněném povrchu. Jízda se zařazenou uzávěrkou diferenciálu může nejen způsobit destrukci pohonného ústrojí, ale také extrémní opotřebení pneumatik a zvýšenou spotřebu paliva. A právě tomu nový systém řízení trakce zabraňuje. Systém ATC automaticky vyhodnotí stav, kdy dochází k prokluzu kol a aktivuje uzávěrky diferenciálu bez nutnosti zásahu obsluhy. Zadní nápravy jsou zavěšeny osvědčenou tříbodovou konstrukcí. Konstrukce umožňuje výkyv a dlouhý chod kol. Tato konstrukce zajišťuje optimální kontakt kola s terénem a tím vynikající průchodnost terénem. Kloub, který zajišťuje řízení a spojení a tím natáčení předního a zadního rámu vůči sobě při průjezdu v terénu, je nově uložen v kuželíkových ložiscích a mazán tukem po celou dobu životnosti.

A25F a A30F jsou vybaveny suchými diskovými brzdami na všech kolech s hydraulickým ovládáním, motorovou brzdou a hydraulickým retardérem umístěným v převodovce. Vetší dampry A35F a A40F mají brzdy lamelové umístěné v nábojích kol s olejovým chlazením, ani zde nechybí motorová brzda. Retardér u těchto damprů chybí a je nahrazen provozními brzdami, které jsou uloženy v olejové lázni a tím i chlazeny.

Kabina doznala také několika změn. Nová přehlednější přístrojová deska zajišťuje komunikaci se strojem a systémem Contronics, který zajišťuje sledování všech důležitých funkcí a stavů stroje. Prostřednictvím přístrojové desky a výstražných hlášení informuje obsluhu o stavu stroje a chybových stavech. Některé ovladače byly přemístěny pro jejich lepší ovládání. Kabina má pro zlepšení výhledu dozadu dveře prosklené v celé své ploše.

Pro snížení provozních nákladů byly některé servisní intervaly výměny olejů prodlouženy na dvojnásobek.

Zkrátka nová série F kloubových damprů Volvo je produktivnější, má komfortnější obsluhu, je ohleduplnější k životnímu prostředí a zvyšuje využití paliva.

Jan Belekanič

Volvo Stavební stroje Czech s.r.o.
Jeremiášova 870, 155 43 Praha 5 - Stodůlky
tel.: +420 251 610 253, fax: +420 251 610 252
e-mail: info.volvocecz@volvo.com, www.volvoce.cz

Fotogalerie

Firma

Vyhledávač stavebních pojmů

Nechte si zasílat měsíční newsletter

Na facebooku

NAŠI PARTNEŘI Další partneři