Úžasné ocenění European eMove360° získala společnost eMining – společný projekt Kuhn Schweiz AG a další švýcarské firmy Lithium Storage GmbH – za největší a nejvýkonnější elektrické vozidlo na pneumatikách, které je poháněno bateriemi.

První eDumper s vlastní hmotností 45 tun a s plným zatížením celkově až 110 tun pracuje od začátku roku v provozu lomu cementárny u města Péry na severozápadě Švýcarska. Celý projekt odstartoval ale už před zhruba dvěma lety. Tehdy společnost CIMENTS Vigier SA začala hledat způsob, jak ve zmíněné cementárně ušetřit při přepravě hornin na spotřebě paliva a tím i snížit produkci emisí CO2 a hluku. Tato specifikace se stala rozhodujícím podnětem pro Kuhn Schweiz AG a Lithium Storage GmbH pro založení ­eMining a vývoj elektricky poháněného dumperu. Největší výzvou bylo získání relevantních dat a docílení stavu, aby stroj poskytoval stejný nebo lepší jízdní výkon než ten s dieselovým motorem.

Základem je dumper Komatsu HD605-7

Tým techniků, inženýrů, profesorů a inovátorů se pustil do práce. Byly nově vyrobeny podstatné součásti stroje: motor, převodovka, invertor. Komponenty byly na podzim 2017 instalovány na podvozek ­dumperu Komatsu HD605-7. Společnost Lithium Storage GmbH do motorového prostoru namísto naftové nádrže dodala největší baterii, která kdy byla vyrobena pro elektrické vozidlo – skládá se ze čtyř bloků, má hmotnost 5 tun a kapacitu 700 kWh. Hydraulická čerpadla pro lamely na brzdový systém, naklonění korby, servo řízení a předpětí pomocného brzdícího systému pohání další elektromotor. eDumper dostal moderní zelený design a vyrazil na první testovací jízdy, které prováděla firma Kuhn Schweiz AG (Stejně jako ona patří do skupiny KUHN i společnost KUHN-BOHEMIA – výhradní distributor stavebních strojů Komatsu na českém trhu).
V listopadu se provozuschopný stroj přesunul do provozu v průmyslové zóně v Péry, kde byla základní nosná konstrukce vybavena nově zkonstruovanou korbou z ocele a gumy. Pak „zelený obr“ projel tunelem o délce 2,2 km do důlní oblasti La Tscharner, kde byl podroben testování za nejtěžších podmínek, a na jaře letošního roku byl předán firmě Ciments Vigier S.A jako největší energetické plus vozidlo.


Neuvěřitelná úspora paliva i emisí

Přestavěný dumper Komatsu HD 605-7 nahradil v lomu jeden stejně velký stroj se vznětovým motorem. Ročně bude přepravovat více než 300 000 tun hornin. eDumper zvládá v plném zatížení stoupání až do 15 %. Na rozdíl od dieselového dumperu nikdy nebude muset znovu doplňovat palivo, neboť se baterie nabijí při jízdě plně naloženého stroje z kopce dolů využitím rekuperace brzdné energie. A tím se stává právě energeticky plus vozidlem. Dosažená rekuperace elektřiny, která je vyrobena během dvaceti cest za den, se odhaduje na 200 kWh – to znamená až 77 MWh elektrické energie za rok. Tu může provozovatel dodat do veřejné sítě, což povede k dalšímu zisku. Cementárna by ráda během následujících 12 měsíců měla k dispozici ještě jeden stejný dumper, čímž během příštích 10 let ušetří až jeden milion litrů nafty a dvakrát 1300 tun emisí CO2.

eDumper drží tři světové rekordy:
-  Je největší a nejvýkonnější elektromobil s pohonem na baterie.
-  Stroj byl vybaven největší baterií, která kdy byla vyrobena pro elektrické vozidlo (hmotnost 5 tun a kapacita 700 kWh).
-  Nikdy dříve nebylo možné ušetřit tolik CO2 díky jednomu elektrickému vozidlu (úspory CO2: 130 tun/rok).


Nejdůležitější data eDumperu:
-  Základ stroje: přestavěný dumper Komatsu HD605-7
-  Celková hmotnost plně naloženého stroje: 110 t
-  Vlastní hmotnost: 45 t
-  Maximální hmotnost nákladu: 65 t
-  Výkon synchronního elektromotoru: 590 kW
-  Trvalý výkon: 800 hp
-  Točivý moment do: 9 500 Nm
-  Rychlost: max. 40 km/h
-  Úspora nafty: 50 000 litrů/rok
-  Úspora CO2: 130 tun/rok
-  Energetické plus vozidlo: rekuperuje elektřinu (77 MWh/rok)

KUHN - BOHEMIA a.s.
Centrála: Čestlická 299, 251 01 Čestlice
tel.: +420 212 200 200, www.komatsu.cz