O rozhovor jsme požádali jednoho z bratrů, pana Romana Krejčího, a zajímala nás historie i současnost jejich společnosti.

Pane řediteli, řekněte, prosím, našim čtenářům něco o tom, jak tato společnost vůbec začínala…
Firma vznikla v roce 2006, kdy jsme v USA koupili první čerpadlo na beton. Tehdy u nás byla velká poptávka po betonu, která vysoce převyšovala nabídku, takže jsme se chtěli do tohoto byznysu také zapojit. Musím ale říct, že tehdy jsme o tom nevěděli vůbec nic. Naše první čerpadlo byl PUTZMEISTER na podvozku MACK, který jsme koupili na dražbě v Orlandu, a toto čerpadlo bylo z Kostariky. Nákup proběhl těsně před Vánocemi a čerpadlo nebylo v provozuschopném stavu. Chtěli jsme jej nechat opravit v PUTZ­MEISTERU v Praze, ale neměli volné termíny, takže jsme se do toho s bratrem pustili sami. Neměli jsme potuchy, jak vlastně funguje, ale měli jsme velkou dílnu a chuť to opravit. Oba jsme technicky zdatní, takže jsme se pustili do díla a pomalu se tomu dostávali na kloub. Nakonec jsme veškeré náhradní díly nakoupili opět v USA, kde byly tehdy podstatně levnější než u nás, a celé čerpadlo zgenerálkovali sami. Tím jsme zároveň pochopili celý systém, což pro nás bylo obrovské plus i do budoucna. S lehkými těžkostmi jsme toto čerpadlo přihlásili na značky a začali jsme ho nabízet. Na úvod jsme udělali pár rodinných domků zadarmo, jen abychom si ověřili, že vše správně funguje a pak jsme začali jezdit pro bývalé Štěrkovny Dolní Benešov. Tehdy se také začal stavět ­Hyundai v Nošovicích a my jsme měli to štěstí, že naše čerpadlo, na rozdíl od těch ostatních, přesně vycházelo do jejich halových prostor. Čerpadlo mělo dosah 24 m do boku, 4 ramena a výložník do tvaru Z. Podařilo se nám tam uchytit a působili jsme v ­Hyundai po celou dobu výstavby, takže jsme měli práci na pár let. Beton jsme tehdy brali od firem Štěrkovny Dolní Benešov, Skanska, Kámen Zbraslav, Cemex, ­ZAPA a dalších. Pak jsme přikoupili další čerpadlo, opět na dražbě, ale tentokrát v Holandsku. Byl to pumpomix MAN s nástavbou ­CIFA, který ale neměl bečku a pocházel z Islandu. Takže opět slušná rarita. Začali jsme s ním jezdit, ale bez té bečky jsme nebyli spokojeni. Proto jsme ve společnosti CIFA, od pana Romana Sušila, dokoupili novou bečku a začali s tímto skvělým člověkem dlouhodobě spolupracovat. Pak jsme zjistili, že bychom potřebovali ještě další, větší čerpadlo, takže jsme koupili, opět na dražbě v USA, PUTZMEISTER na podvozku MACK s dosahem 38 m. S tímto čerpadlem jsme pak dodávali beton na stavbu Svět Techniky v Dolní oblasti Vítkovic. Pomalu se již ale ceny v USA i u nás dostávaly na stejnou úroveň, takže další stroje jsme již nakupovali v České republice a i opravy a diagnostiku bylo výhodnější svěřit zdejším odborníkům. Postupně jsme měli 7 strojů, ale stále jsme prováděli pouze službu. Následně jsme přikoupili i domíchávače a pak jsme již začali od některých firem překupovat beton, protože zákazníci chtěli službu od A-Z. To už ale začínaly mírné problémy, protože betonářským firmám se to moc nelíbilo a občas nám dělali různé naschvály. Po nějaké době jsme pochopili, že takto to dál nepůjde a bylo by mnohem lepší mít i vlastní výrobu. Dlouho jsme se tomu bránili, ale nakonec nebylo zbytí. Kolega měl v dlouhodobém pronájmu betonárku ­ZAPA a končila mu nájemní smlouva. Nabízeli mu ji i k odprodeji, ale on již dál pokračovat nechtěl. Nakonec jsme se domluvili a licenci koupili my. A tím opět začala další, nová éra firmy. Začali jsme míchat beton na betonárce SB 20, s níž ale byly neustále obrovské problémy. Rozhodli jsme se proto koupit bývalou záložní betonárku, která betonovala nejprve Letiště Ruzyně a pak v Hranicích na Moravě halu ­Philips. Tato betonárka byla rok výroby 1982, takže neudržovaná, vymíchaná a v žalostném stavu. Ale svými technickými parametry to to byl takový Mercedes mezi betonárkami. Takže jsme ji opět rozebrali na atomy, vše opískovali, sundali shnilý vršek, nalakovali, dodali nová ložiska, nové senzory, nové elektrorozvody atd. Tehdy jsme o tom opět moc nevěděli, ale zase to pro nás byla největší škola života. Nakonec se nám podařilo z této betonárky udělat krasavce, který stojí ve Staříči dodnes. Takže od roku 2016, kdy jsme získali veškerá povolení a audity, jsme mohli začít i s výrobou betonu.

Statech Ostrava


Co vše společnost nyní nabízí a jaká je její působnost?
Beton vyrábíme a dodáváme jak developerům pro velké stavby, tak i firmám, které se zabývají realizací průmyslových podlah. Zabýváme se ale také zaléváním šachet betonem nebo beton dodáváme drobným odběratelům pro výstavbu rodinných domů. Naše působnost je do 45 min vykládky betonu, takže Ostrava, Karviná, Třinec, Nový Jičín a okolí. Nejdále jsme dodávali beton do Hranic.

Na kterých ­referenčních stavbách jste se podíleli, na čem pracujete teď a co máte ve výhledu do budoucna?
Naší první velkou stavbou byla v roce 2019 výstavba Tee ­House na Čeladné. Byl to projekt hotelu propojeného s bytovým komplexem a wellness studiem na golfovém hřišti Čeladná. Stavbu prováděla společnost GDS a my pro ni dodávali asi 5 000 m3 betonu, z čehož asi 90 % představovaly pohledové betony. Měli jsme z toho obrovské obavy, ale podařilo se nám vše zdárně zvládnout, což nám pozvedlo sebevědomí. Naší další stavbou pak byla výstupní stanice lanovky na Pustevnách, jejíž součástí je i restaurace, a i tam jsme dodávali především pohledový beton. Na Lysé hoře jsme dodávali beton pro chatu Zátopek i Bezručovu chatu a také pro budovu Horské služby. V oblasti průmyslových podlah jsme začali spolupráci s firmou BCC a naše první velká stavba průmyslové podlahy byla na letišti Mošnov pro Multimodal Park. V jejich 1. hale bylo 57 000 m2 podlah, na které jsme dodali asi 10 000 m3 betonu. Tehdy to pro nás byla obrovská suma a velká zatěžkávací zkouška. Celkově jsme tam navezli asi 25 000 m3 betonu pro vnitřní leštěné podlahy. Dalším velkým oříškem pro nás bylo v roce 2022 vlakové překladiště, terminál Cargo, také v Mošnově na letišti, kde bylo potřeba dodat 20 000 m3 betonu. Venkovní plocha byla s drátky o tloušťce 38 cm, požadavky na pevnost betonu C35/45 XF4. Opět bylo pro nás velkou výzvou všechny tyto požadavky splnit, ale i to se nám nakonec podařilo. Dále jsme měli pokračovat ve stejné oblasti na další stavbě, kde jsme měli dodávat asi 20 000 m3 betonu. Stavba se ale stále odkládala, takže nakonec, z časových důvodů, jsme na tuto stavbu dodávali beton společně s konkurenci. My jsme navezli 12 000 m3. Jinak by nebylo možné vše v požadovaném čase stihnout. Opět se nám všechny požadavky podařilo zvládnout, takže velká referenční stavba. Do budoucna by se tam mělo stavět ještě dalších 150 000 m2 podlah, Věříme, že díky naší dosavadní precizní práci budeme patřit mezi firmy, které dostanou šanci tuto zakázku získat. V roce 2019 jsme začali výbornou spolupráci také se společností Vibrobeton, s níž jsme betonovali CT Park Hrabová i CTP Park v Ostravě-Porubě a P3 Vítkovice. Naší současnou největší výzvou společně se společností Vibrobeton je stavba LIDL v Bravanticích, na kterou máme dovézt přes 20 000 m3 betonu s brutálními požadavky na kvalitu betonu. V Hrušově jsme pak betonovali CTP park společně se společnostmi Techfloor i HT Floor.  Betonem jsme zalévali také šachtu Sviadnov a Chlebovice, kde jsme dodávali speciální cementopopílkovou směs. Byl to velký projekt dozorovaný Báňským úřadem, takže moc zajímavá práce. Nyní dodáváme pro společnost ­GEMO beton na bytové domy na Nové Karolině a velkou stavbou pro Statutární město Ostrava je parkovací dům pro nemocnici Fifejdy.

Roman Krejčí - ředitel společnosti Bo!Beton


Jaké jsou poslední novinky ve společnosti?
Pořídili jsme vlastní čerpadlo s výložníkem 45 m a naší současnou největší novinkou je to, že jsme se rozšířili o jednu pobočku v Ostravě. Je to betonárka bývalého Slezského betonu, který nedávno ukončil svou činnost. V době, kdy jsme začínali, jsme právě do tohoto objektu dovezli mobilní betonárku PICCINI z Polska, kterou jsme během 3 dnů rozebrali a převezli, což bylo tehdy něco nevídaného. Původně jsme ji Slezskému betonu dali do nájmu a pak jim ji i prodali. A nyní se kruh uzavřel a opět jsme se stali jejími vlastníky. Tato akvizice pro nás znamená další posílení společnosti a větší jistotu pro naši práci. Ve Staříči máme hlavní a záložní betonárku, takže tato bude již naše třetí.

Jak jste byl spokojen s výsledky loňského roku a jak se vyvíjí obraty společnosti?
Loňský rok byl velice slušný a práce bylo dost. Obraty společnosti stabilně mírně stoupají, takže jsme spokojeni. Samozřejmě jsou roky, kdy se daří víc a kdy to jde trochu hůř. Vše se odvíjí od jednotlivých zakázek. Když jsme zalévali šachty betonem, vozili jsme spoustu betonu na jedno místo a bylo to mnohem jednodušší než mít mnoho menších zakázek v jiném roce. Dá se ale říct, že naše obraty jsou poměrně stabilní s mírným růstem.

Jak se snášíte s konkurencí? Už se vše uklidnilo?
Konkurence kvalitních českých firem nám nevadí. Jsme na ni zvyklí a myslím, že už si i oni zvykli na nás. Problémem je konkurence polských firem, které se snaží na toto území také beton dovážet a snaží se prosadit především nízkou cenou. Naštěstí se jedná jen o dodávky pro „domkaře“, kde nikdo nevyžaduje certifikaci a dohled není prakticky žádný. Na větší stavby si toto dovolit nemohou. Pro nás je kvalita to nejdůležitější. Neexistuje pro nás nic jiného než certifikované štěrky a certifikované písky. Co půl roku cejchujeme váhy. Vše neustále kontrolujeme, aby nedošlo k žádné odchylce od požadované kvality betonu. Bohužel jsme mírně dražší, ale kvalita betonu tomu také odpovídá.

Co byste řekl na závěr a jaké je krédo společnosti?
Snad to, že díky třem betonárkám nabízíme jistotu stabilních dodávek betonu a tím, že máme velký počet čerpadel i domíchávačů, tak jsme vysoce operativní a pružní. Jsme česká firma s rychlým vedením, což někdy představuje výhodu oproti nadnárodním společnostem. Naším hlavním cílem je kvalita a dobré služby, které uspokojí každého zákazníka. A krédo firmy? Snad bych mohl říct, že „Slovo nejde a neumím – to v naší firmě nemáme zařazeno do slovníku“.

Děkujeme za rozhovor
a přátelské přijetí.

Ing. Miroslav Bindač