Máte pravdu. Prvním velkým nárazem byl počátek pandemie covid-19, která začala v březnu roku 2020. Málokdo si dnes již vzpomene, že v České republice byl od 17. března lock down a pro nás největším problémem se stalo uzavření hranic. Naším hlavním problémem bylo to, že řidiči kamionů s naším zbožím nebyli schopni dodávat naše výrobky do jiných zemí, jakými byly kupříkladu Chorvatsko nebo Slovinsko. Běžná doba přepravy do těchto zemí totiž za normálních podmínek trvá obvykle 12 až 14 hodin. Nicméně v době covidu se tato doba protáhla na tři až čtyři dny. Problém zde nastal v tom, že my platíme za dopravu podle ujetých kilometrů, nikoliv podle času. A tady nastal závažný problém, že řidiči kamionů odmítali vozit naše zboží do těchto zemí. Nemusím jistě dále zdůrazňovat, že to byla jedna z hlavních překážek, kterou jsme v tomto období řešili. Náš obrat a prodej v této době byl však i přes tato negativa velmi dobrý, a to i přes skutečnost, že byly uzavřeny velké stavební hypermarkety typu OBI, nebo Hornbach pro laickou stavební veřejnost. Nicméně velkoobchodní prodejny pro profesionály a odborné montážní firmy zůstaly v provozu a to našemu obchodu výrazně pomohlo. Obrat a hodnota zboží převedená na kilogramy se tedy v tomto období zvýšily, nikoliv naopak. Co se týče války na Ukrajině, to na nás samozřejmě mělo také velký dopad. Stouply nám zejména náklady na energie. Nejhorší v tomto ohledu bylo období v únoru 2022, kdy válka začala a následně léta, kdy došlo k poškození plynovodů Nord Stream 2 a Nord Stream 1. V tomto období nám vzrostly náklady na energie na desetinásobek ze 40–50 eur za ­megawatthodinu až na 400 až 500 eur za megawatthodinu. Takže ­procentní podíl v našem výpočtu výnosů a nákladů, který se běžně pohybuje na úrovni 2 %, 3 % se vyšplhal v tomto období na 8, 9 %, což samozřejmě negativně ovlivnilo i růst mezd našich zaměstnanců.

S jakými plány jste vstoupili do roku 2024 a co očekáváte od nejbližšího období?

Trh českého stavebnictví byl v loňském roce negativně poznamenán růstem úrokových sazeb ČNB až na 7 %. Kvůli tomu byla soukromá výstavba domů a bytů značně omezená a to mělo samozřejmě dopad i na poptávku po našem zboží. Zejména pak na náš polypropylenový systém HT, který je určen pro vnitřní instalace v domech. Nyní tedy vše v oblasti bytové výstavby tak trošku přešlapuje na místě. Nicméně výstavba infrastruktury je dostatečně podporována vládou. A samozřejmě se těšíme na dodávky na Ukrajinu. Jsme členem Česko-ukrajinské obchodní komory a připravujeme se na období, kdy konflikt skončí. V průběhu následujících měsíců absolvujeme řadu jednání a doufám, že nastane-li mír, budeme moci naše zboží Ukrajině pro obnovu její infrastruktury dodávat.

Jste předním českým výrobcem kanalizace z plastů. Kde všude nacházejí vaše systémy uplatnění?

Naše systémy jsou běžně využívány při realizaci občanských, veřejných, bytových i průmyslových staveb. V naší obchodní strategii se soustředíme na prodej především profesionálním velkoobchodům se specializací na materiály pro TZB a inženýrské sítě. V České republice spolupracujeme s nejvýznamnější společností v této oblasti a ta naše zboží prodává dál montážním firmám, instalatérům atd. Nedodáváme přímo do projektů ani koncovým stavebníkům. Vždy jsme měli velkoobchodní partnery jak v České republice, tak i na Slovensku, ve Slovinsku, či v Chorvatsku atd. a ti byli našimi hlavními zákazníky. Tento typ prodeje se nám velmi osvědčil.


Jaké jsou největší výhody vašich produktů? A na co kladete největší důraz, pokud jde o produkt.

Za největší výhodu osobně považuji, že produkty, které nabízíme našim zákazníkům, máme vždy skladem. Máme velké zásoby až do 2 milionů eur. A bylo tomu tak i v době covidu, kdy byl problém se surovinami. Mohou objednávat kdykoliv a zboží dostanou v požadovaném termínu. Samozřejmě naše výrobky disponují certifikaci kvality ISO 9001. Zároveň bych rád poznamenal, že výrobky naší značky představují nejen výbornou kvalitu, ale také příznivou cenu.

Kdybyste měl vypíchnout některý z vašich produktů třeba stavitelům výškových budov nebo hotelů, který byste jim doporučil?

V naší nabídce pro domovní odpady nabízíme celkem tři systémy (HT Systém PLUS, Ultra dB, Skolan SAFE). Všechny systémy jsou výborné kvality a představují vysoký evropský standard. Prémiový produkt Skolan SAFE je vyráběn z polypropylénu a trubky a tvarovky jsou plněny minerálním vláknem a mají schopnost snižovat intenzitu hluku. Zároveň splňují požadavky EN 1451-1. Domnívám se, že pro rodinné domy, pro výškové budovy, hotely nebo nemocnice lze toto naše potrubí s útlumem hluku jen a jen doporučit.

Jaké důvody vás vedly k účasti na této výstavě a představujete zde i nějakou novinku?

Naší snahou je produkty neustále zlepšovat a ­optimalizovat. To platí i o naší letošní účasti zde. Nicméně vystavujeme tu i naše tradiční systémy HT, KG2000, Skolan SAFE DB atd. Nově zde představujeme tzv. redukční kolena umožňující snazší přechod potrubí různých dimenzí. V posledním roce jsme také zavedli výrobu kanalizačního potrubí průměru 630 milimetrů. Je to novinka, protože v minulosti jsme vyráběli jen potrubí do průměru 500 mm.
Co se týče odpovědi na druhou část vaší otázky, veletrh Aquatherm je pro nás nejdůležitějším veletrhem. Jeden rok se jej účastníme v České republice a následující pak na Slovensku, v Nitře. Význam veletrhu pro nás podtrhuje velikost naší expozice. Pro nás je klíčové, že nás zde mohou navštívit naši zákazníci. Díky této akci se s nimi můžeme setkat v jednom čase na jednom místě a absolvovat s nimi řadu důležitých schůzek.

Jak vidíte budoucnost společnosti Ostendorf – OSMA a kde vidíte další možnosti jejího rozvoje?

Možnosti našeho dalšího rozvoje jsou dány lokalitou, kde působíme. Rozvíjíme naše aktivity v České republice, na Slovensku a samozřejmě i dále v jihovýchodní Evropě. Naším cílem je rozšířit naše působení na Blízký východ, jako je kupříkladu Ázerbájdžán, Kazachstán, Gruzie atd. V těchto zahraničních trzích vidíme další potenciál pro náš rozvoj. V době covidu se tyto naše iniciativy poněkud přibrzdily. Nyní ale usilujeme o restart vztahů a do těchto zemí opět vyvážíme. Nicméně bych rád řekl, že pro naši značku Ostendorf Osma je a zůstává hlavním trhem Česká republika a Slovenská republika. Budoucnost naší společnosti a značky pak vidím v každodenní drobné práci při naplňování potřeb našich zákazníků. To znamená mít pro ně vždy dostatek zboží v požadovaném množství a kvalitě, s výborným servisem a disponovat dobrým týmem jak ve výrobě, tak i prodeji.

Děkujeme za rozhovor a srdečné přijetí
Ivo Románek