Jednou z akcí, kterou nyní pro Správu železnic realizuje firma EUROVIA CS, a. s., je Optimalizace traťového úseku Lysá nad Labem – Čelákovice. Stavbu provádí její závod Železniční stavby a řízení stavby má na starosti hlavní stavbyvedoucí, pan Jaroslav Bašta. Toho jsme v uplynulém období přímo na stavbě navštívili a požádali jsme jej o rozhovor. Ten na naši první otázku, kdy byly společností EUROVIA CS zahájeny práce na optimalizaci tohoto úseku, říká:
Oficiálně byla stavba zahájena dne 27. 5. 2019, kdy nám bylo předáno staveniště. Vlastní práce na stavbě jsme po krátkých přípravách zahájili 1. 7. 2019.
Jaké jsou hlavní důvody realizace této stavby a co je její hlavní náplní?
Hlavními důvody rekonstrukce jsou zvýšení traťové rychlosti, zlepšení propustnosti trati pomocí nového zabezpečovacího zařízení a také zvýšení přepravní kapacity osob do Prahy. Součástí rekonstrukce je kompletní výměna železničního svršku a spodku, trakčního vedení, zabezpečovacího zařízení, kompletní rekonstrukce železničního mostu přes Labe, dále rekonstrukce čtyř betonových mostů, tří propustků a jedné železniční zastávky Čelákovice – Jiřina. Z důvodu zvýšení kapacity a předjízdnosti byla v trati nově zřízena také odbočka Káraný.
Jaké jsou základní parametry vámi modernizovaného úseku?
Délka celého modernizovaného úseku je 7 km dvojkolejně. Traťová rychlost po rekonstrukci se zvýší na 140 km/hod. Zvýšena bude i podplavná výška mostu, která se pro lodě zvedá z původních 4,5 na 5,2 m.
Jak je stavba členěna a jaký byl postup výstavby?
Stavba je rozdělena na dva samostatné celky. Práce jsme zahájili realizací odbočky Výhybna Káraný, která je situována do středu stavby proto, aby mohl být zachován provoz a obslužnost regionální dopravy mezi Lysou nad Labem a Prahou. Na počátku byla zhotovena první kolej mezi Lysou a odbočkou Káraný a poté na podzim roku 2020 druhá kolej. Tento úsek byl realizován speciálním sanačním strojem z důvodu ochrany přírody, a to zejména vodních zdrojů Káraný a evropsky významných chráněných lokalit Hrbáčkovy tůně a písčin u Byšiček. Po provedení této sanace jsme přešli na etapu mezi odbočkou Káraný a Čelákovicemi, jejíž hlavní částí je rekonstrukce mostu přes Labe.
Jak tato velmi náročná rekonstrukce mostu probíhala?
Pro úspěšnou realizaci rekonstrukce mostu bylo nejprve nutné zhotovit mostní provizorium přes Labe pod stávajícím mostem. Toto provizorium bylo vytvořeno v zimě 2020. Od ledna 2021 byly zahájeny práce na koleji číslo jedna a bylo zahájeno snášení původního ocelového obloukového mostu, konkrétně jeho levé poloviny. Pravá polovina mostu byla využita na realizaci provizorního přemostění. Nový ocelový most byl vyprojektován a vyroben jako dvě samostatné nosné konstrukce. Nejprve byla vyrobena nosná konstrukce 2. Ta se rozložená na jednotlivé díly dovezla s pomocí vlaku na pravý břeh Labe, kde byla svařena do celkové délky 103 m a hmotnosti 914 tun. Most tvoří příhradová konstrukce s ortotropní mostovkou. Tato konstrukce byla následně v celku vysunuta nad řeku. Poté byla opět na pravý břeh dovezena nosná konstrukce 1, která byla taktéž svařena v jeden celek a vysunuta nad inundační území a spojena s konstrukcí 2. Tato konstrukce má opět ortotropní mostovku a plnostěnné hlavní nosníky. Její délka činí 57 m a hmotnost 358 tun. Přes celý most je vedeno průběžné kolejové lože, na němž je smontován železniční svršek. Od ledna do podzimu byla provedena kolej č. 1 včetně nového mostu a od podzimu do konce roku 2021 bude realizována druhá kolej v celé délce od Káraného až do Čelákovic. Po snesení provizorního mostu bude na nový most zavěšena lávka pro pěší, která umožní bezpečný a bezbariérový pohyb občanů mezi Čelákovicemi a osadou Káraný.
Jaké jsou další zajímavosti stavby a co na vás v jejím průběhu kladlo největší nároky?
Stavba je z mého pohledu zajímavá tím, že veškeré profese a stavební práce jsou realizovány výhradně naší firmou a jejími dceřinými společnostmi. Výstavbu zajišťuje závod Železniční stavby, ocelovou konstrukci mostu vyrobila společnost OK Třebestovice, montáž mostu zajišťovala EUROVIA CS, závod mosty a vlastní železniční svršek provedla dceřiná společnost GJW Praha. Pak to byla již mnou výše zmíněná rekonstrukce mostu přes Labe a také koordinace našich prací s dalšími okolními stavbami, které probíhají ve stejnou dobu.
V jaké fázi rozpracovanosti se stavba nachází nyní?
Nyní se nacházíme ve stavební fázi 6, což je poslední fáze výstavby a po uvedení do provozu 15. 12. 2021 (zahájení dvoukolejného provozu) budou probíhat práce na úpravách okolního terénu a komunikacích dotčených stavbou.
Jaké budou jízdní a technické parametry nového úseku a k jakému zlepšení jízdních podmínek modernizace přispěje?
Námi realizovaná modernizace přinese cestujícím především zvýšení komfortu dopravy a po dokončení sousedních úseků tzn. Vysočany–Mstětice a Mstětice–Čelákovice i zkrácení jízdní doby mezi Lysou nad Labem a Prahou o 8 min. Dojde také ke zvýšení taktu vlaků do režimu intervalů po 15 minutách v době dopravní špičky. Zvýší se i kapacita železniční zastávky Čelákovice-Jiřina, kdy její nástupní hrana bude prodloužena na délku 220 m. To umožní pohodlné přistavení celkem tří vlakových souprav typu Elephant. Další zkvalitnění a usnadnění přepravy přinesou cestujícím nově rekonstruovaný bezbariérově řešený podchod, nástupiště a bezbariérový přístup k nástupištím.
Jaké jsou celkové náklady akce a kdy se po daném úseku projedou první cestující?
V prvé řadě bych rád zmínil, že stavbu realizujeme po celou dobu výstavby při zachování provozu trati. Po novém mostě se cestující poprvé projeli dne 15. 9. 2021, čímž v podstatě dosloužil původní 100 let starý obloukový most. Nicméně v plném provozu se cestující po modernizovaném úseku projedou dne 15. 12. 2021. Vlastní stavební práce si vyžádaly investiční náklady ve výši 1mld. 471 mil. Kč a celá stavba bude definitivně dokončena v květnu 2022.
Děkujeme za rozhovor
a srdečné přijetí
Ivo Románek