Rozšiřování dálniční sítě a úleva pro obyvatele měst a obcí díky obchvatům
V prvním čtvrtletí letošního roku začala výstavba dalších dvou projektů na dálnici D6, a sice u obcí Hořesedly a Hořovičky, jenž poslouží i jako obchvaty zmíněných obcí. Devítikilometrový úsek kolem obce Hořesedly by měl být dokončen v létě 2025, obchvat Hořoviček bude zprovozněn už v příštím roce. Díky těmto pracím se prodlouží dálnice D6 z Prahy až k hranici Středočeského kraje.
Stavební práce na dálnici D7 u Loun nejsou žádnou novinkou, letos už ale finišují. Jejich cílem je zajistit lepší dopravní obslužnost okolních průmyslových zón. Práce probíhají za stávajícího provozu, a tak se řidiči i stavaři potýkají s dopravním omezením, přestože je již v provozu levý jízdní pás na Prahu. Výstavba tohoto šestikilometrového úseku začala v roce 2020 a pokračuje v opačném směru.
Letos v srpnu budou dokončeny práce na úseku Třanovice–Nebory v Moravskoslezském kraji, čímž dojde k propojení dálnice D48 se Slovenskem. I tato stavba sníží intenzitu dopravy v přilehlých obcích. V současné době je doprava v poslední části obchvatu Třince svedena do jednoho jízdního pruhu.
Neméně důležitou stavbou je sedmikilometrový úsek ­dálnice D55 Olomouc–Kokory, který ury­chlí spojení z Olomouce do Přerova. V současné době se stavba rozbíhá, první řidiči se zde projedou v roce 2026. Současně Skupina VINCI Construction CS pracuje na úseku D55 Babice – Staré Město.
Na jihu Čech se lidé do konce příštího roku dočkají nového obchvatu Žáru u Nových Hradů. Díky této dvoukilometrové silnici se řidiči vyhnou zatáčkám i rizikovým místům u Žárského rybníka.
Problémy s nadměrnou dopravou mezi Novým Borem a Svorem na Českolipsku vyřeší zkapacitnění silnice I/9. Stavební práce, které ze dvoupruhové silnice vytvoří čtyřpruhovou, začaly vloni v srpnu a po rozšířené silnici bude možné bez omezení projet už v příštím roce.
Nesmí chybět zmínka o zahájené třetí stavební sezóny na dostavbě dálnice D4, která probíhá v režimu PPP.


Nový kabát i železnicím
Zvýšení rychlosti vlaků až na 100 km/h a po zavedení ETCS (evropský vlakový zabezpečovač) až na 140 km/h umožní optimalizace železniční trati Praha-Smíchov – Černošice, která právě finišuje. V současné době probíhají na tomto vytíženém železničním úseku závěrečné povrchové úpravy a technické a technologické dokončovací práce. Po nezbytném měření a zkouškách je ukončení stavby naplánováno na červen letošního roku.
Ve stejném měsíci se plánuje dokončení projektu komplexní optimalizace železniční trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí na hlavním koridoru mezi Prahou a Českou Třebovou. Ten významně zvýší kapacitu dopravní cesty. Za cenu postupných výluk došlo k rekonstrukci kolejí a trakčního vedení, a kompletní přestavbou navíc prochází stanice Brandýs nad Orlicí, což přinese vyšší komfort cestujícím.
Naopak na začátku je dlouho očekávaná modernizace trati mezi Prahou a Kladnem. Práce odstartovaly na pět kilometrů dlouhém úseku Kladno město – Kladno Ostrovec, v jejím rámci projde kompletní rekonstrukcí i stanice Kladno. Vznikne i P+R parkoviště s kapacitou 270 automobilů a hotovo by mělo být koncem příštího roku.

Mnoho dalších menších i větších projektů se plánuje nebo je v realizaci pod taktovkou společností ze Skupiny VINCI Construction CS po celé České republice.

vinci-construction.cz