V uplynulém období firma realizovala zajímavý projekt intenzifikace ČOV v Kolíně. Protože jsme se chtěli dozvědět více informací o této akci, ale také o aktivitách samotné společnosti, vydali jsme se za jejím výkonným ředitelem, panem inženýrem Jindřichem Zemanem, a požádali jej o rozhovor.
Vážený pane řediteli, mohl byste představit investorům společnost IKP Consulting Engineers?
IKP Consulting Engineers, s.r.o. je nezávislá inženýrská konzultační firma, jejíž právní subjektivita je plně česká. Společnost byla založena v roce 1992 jako samostatná kancelář ILF International. Od roku 2004 působí pod jménem IKP Consulting Engineers, s.r.o. v souvislosti s majetkovou změnou a změnou ve složení společníků. Výkony IKP Consulting Engineers představují komplexní nabídku od základního poradenství, územního plánování, projektové dokumentace včetně příprav výběrových řízení či inženýrského servisu, vždy s respektováním požadavků a přání zákazníka. IKP Consulting Engineers zaměstnává více než 80 inženýrů a specialistů z oborů dopravních, tunelových, inženýrských a pozemních staveb a dále urbanismu a územního plánování. Důležitým oborem činnosti jsou liniové stavby většího rozsahu, jako jsou železniční koridory, silnice, tunely a mosty.
Jaká je působnost vaší firmy?
Naše firma pokrývá svou činností zejména území České a Slovenské republiky, která je z historického a kulturního hlediska jednoznačně hlavním prostorem pro zahraniční projekty. Mimo hlavního sídla společnosti jsou tak pro usnadnění komunikace se zákazníky zřízena tři regionální pracoviště v Čechách a tři na Slovensku. Z hlediska mezinárodních projektů lze říci, že firma IKP Consulting Engineers, s.r.o. proniká svými aktivitami i do vzdálených částí světa.
Mohl byste přiblížit vaše aktivity v oblasti vodního hodpodářství?
Vodohospodářské oddělení je nedílnou součástí firmy již od jejího založení. Poskytuje kompletní servis projektových prací včetně navazujících inženýrských činností, autorských dozorů a poradenství, a to jak pro samostatné zakázky nebo jako dodavatel částí pro ostatní oddělení v rámci firmy. Hlavní činnost oddělení je v oblastech vodárenství, odkanalizování a čištění odpadních vod. V menší míře se zde řeší plynovody, produktovody a stavby krajinného inženýrství.
Které z projektů této kategorie, na kterých se vaše firma podílí, byste vyzdvihl?
Z větších projektů bych uvedl například řešení rozšíření a rekonstrukce kanalizace pro město Kolín. Zadáním bylo intenzifikovat stávající čistírnu odpadních vod z 34 tis. na 45 tis. E.O. Důvodem pro tuto intenzifikaci je územní a průmyslový rozvoj města Kolína. Do stávající čistírny jsou mimo vlastního města napojeny také některé přilehlé obce jako Velký Osek a Veltruby. Plánované kanalizační sběrače potom přivedou další odpadní vody. Stávající čistírna zvýšené zatížení nezpracuje. Intenzifikace je navržena tak, aby technologická linka zvýšenou zátěž nejen zpracovala, ale aby zbytkové znečištění vyhovovalo v budoucnu očekávaným limitům.
Základním problémem byla rozloha stávající čistírny, která byla pro intenzifikaci nedostatečná a musela se rozšířit o plochu pro nádrž regenerace kalu, jejíž návrh byl základním prvkem intenzifikace. S rozšířením a intenzifikací ČOV Kolín souvisí projekt kanalizační sítě v místní části Zibohlavy a kanalizačního sběrače ze Zibohlav přes obec Radovesnice I do Štítar. Na tomto sběrači se střídají tlakové a gravitační úseky. Trasa a dimenze sběrače jsou navrženy s výhledem na připojení dalších obcí v okolí.
Dalším předpokladem pro správnou funkci intenzifikované čistírny je minimalizace nátoku balastních vod. Rekonstrukce nevyhovujících kanalizačních stok byla projektována i ve složitých podmínkách vnitřního centra města Kolína. Tyto historické stoky bylo nutno často zmapovat i za pomoci speleologů, protože standardní kamerovou zkoušku nebylo možné provést.
V Kolíně navíc také působíme jako generální projektant průmyslové zóny Kolín - Ovčáry. Zde řešíme například napojování jednotlivých sektorů na inženýrské sítě a odvodnění vyvíjející se průmyslové zóny.
Zabýváte se v současné době nějakými dalšími zajímavými projekty?
Z dalších větších projektů bych vyzdvihl Plán rozvoje vodovodů a kanalizací na území Jihočeského kraje včetně jeho změny, který stanovuje základní koncepci optimálního rozvoje zásobování pitnou vodou, odkanalizování a čištění odpadních vod. Jeho zpracování zahrnuje shromáždění podkladů o demografickém vývoji, zhodnocení současného stavu zásobování vodou a odkanalizování, výpočet potřeby vody a produkce odpadních vod, návrh potřebných rekonstrukcí objektů vodovodů a kanalizací a návrh rozvoje vodovodů a kanalizací s výhledem na 10 let včetně časového harmonogramu a investičních nákladů. Součástí byl také návrh řešení nouzového zásobování pitnou vodou v kraji při výpadku primárního zdroje - přehrady Římov. Celkem se jedná o údaje z 623 měst a obcí sestávajících z 1958 místních částí.
Významný podíl zakázek také tvoří spolupráce při řešení odvodnění konstrukcí a ploch, přeložek nebo zásobování vodou u dopravních staveb, jakými jsou silniční stavby, koridorové železniční stavby nebo stavby tunelů, které jsou komplexně projektovány v rámci ostatních specializovaných oddělení firmy. Při jejich řešení přihlížíme vždy k místním specifickým podmínkám. Například při hledání technicky čistého a ekonomicky výhodného řešení křížení Vestecké spojky s vodovodním přivaděčem z úpravny vody Želivka, se na základě ekonomického rozboru situace naši projektanti rozhodli navrhnout místo vysoce komplikovaného překládání potrubí most - tedy řešení, které minimalizuje stavební zásah do dvou kapacitních souběžných potrubí a snižuje stavební náklady investora a komplikace při nutných odstávkách potrubí.
Mimo "standardních" inženýrských sítí jako vodovod, kanalizace a plynovod dochází občas i k dotčení méně obvyklých podzemních vedení. Naši projektanti řeší tedy také přeložky struskovodů, teplovodů a produktovodů.
Vím, že projektujete také tunelové stavby. Jaké vodohospodářské problémy v této souvislosti řešíte?
V případě tunelů stavby 513 silničního okruhu kolem Prahy došlo v průběhu zpracování realizační dokumentace za podpory investora ŘSD ČR k celé řadě úprav, které vedly ke zlepšení technického řešení, snadnější realizaci i zjednodušení údržby tunelů za provozu. Původní umístění vodovodu pod vozovkou jsme za pomoci drobné úpravy tvaru tunelu dokázali přesunout do prostor podél kabelovodů pod chodníkem. Zatímco v České republice znamená umístění potrubí podél kabelovodů spíše ojedinělý případ, v zahraničí představuje zcela standardní řešení, které umožňuje v případě poruchy snadný přístup k potrubí bez nutnosti demolice vozovky. S tím spojené uzavření jedné tunelové trouby znamená výrazné zvýšení rizika při obousměrně provozované druhé tunelové rouře, kdy délku uzávěry určuje především doba potřebná na obnovení betonového krytu vozovky.
Další problematikou byla ochrana požárního vodovodu před promrzáním v zimním období. Ze zahraničních zkušeností je možno toto řešit buďto ohřevem potrubí pomocí topných kabelů, které jsme poprvé v ČR použili na tunelu Libouchec na dálnici D8 nebo zabránit zamrzání pomocí cirkulace vody v potrubí pomocí čerpadel, jak je to provedeno v celé řadě alpských tunelů. V případě poklesu teploty pod stanovenou mez je část vody z okruhu vypuštěna a nahrazena novou, teplejší vodou doplněnou z vodovodního řadu. V případě tunelu na stavbě 513 bude použita cirkulace vody doplněná o přihřívání vody ve výměníkové stanici.
Mohl byste nastínit vaši projekční činnost v dalších oblastech stavebnictví?
Již jsem uváděl, že hlavními nosnými projekty firmy IKP Consulting Engineers, s.r.o. jsou právě projekty dopravních staveb, které slučují komplexní řešení problémů. Řešení odvodnění silničních komunikací nebo železničních tratí a tunelů je tak součástí rozsáhlých dopravních staveb, jako například přeložky silnic II/156 a II/157 ve 3. a 4. etapě v Českých Budějovicích, řešení části ostře sledované stavby SOKP 513 a projektů železničních koridorových staveb, jako jsou České Budějovice - Nemanice, Červenka - Zábřeh, Votice - Benešov, Libeň - Běchovice a další.
A výhled do budoucna?
Z hlediska firmy je jednoznačné, že hlavní směr naší práce je věnován projekční práci s hlavním důrazem na kvalitu dokumentace a spokojenost zákazníka. Výzvou dnešní doby je současně snižovaní investičních nákladů a snaha využívat nové postupy a zapracovávat do dokumentace technologie, které šetří čas a peníze, přičemž zaručují nebo zvyšují kvalitu následných realizačních prací. Výhledově se chceme zabývat také vyšším podílem na vedení staveb a jejich kontrole v rámci supervizí, technického dozoru investora a na straně dodavatelů expertní činností při optimalizacích projektů staveb.
Za přátelské přijetí
a rozhovor děkuje
Ing. Jiří Zahradnický