Museo Casa Enzo Ferrari leží na okraji Modeny ca 7 km od sjezdu z dálnice A1 vedoucí do Florencie.Již samotná stavba této letité a velmi frekventované cesty linoucí se po úbočí údolí,na které se pravidelně střídají desítky mostů a tunelů je příkladem umu italských inženýrů.
Vlastní muzeum,jehož stavba byla po odkladech zahájena až po smrti Jana Kaplického v roce 2009 je vlastně posledním realizovaným projektem českého architekta a jeho ateliéru Future Systems.Stavba, kterou dokončil Kaplického blízký italský spolupracovník Andrea Morgante, je situována do těsného sousedství objektu, kde se v roce 1898 narodil zakladatel ikony italského automobilového průmyslu – společnosti Ferrari.
Historická budova,zrekonstruovaný rodný dům Enza Ferrariho je součástí muzea a věnuje se samotné osobě Enza Ferrariho.Nalezneme zde jeho skromnou pracovnu,kde vznikaly první závodní vozy Ferrari,a především multimediální průřez životem Enza Ferrari a příběhem jeho vozů a legendárních závodníků,kteří usedli za volant Ferrari.Ve skromné sbírce jsou vedle závodních overalů a přileb slavných pilotů Ferrari také již světově proslulé černé brýle samotného Enza.
V hlavní galerii muzea,které láká návštěvníky zářivě žlutou barvou střechy evokující vzpomínku na kapoty sportovních vozů Ferrari,je umístěna expozice automobilů Alfa Romeo a Maserati především z první poloviny minulého století ale i novějších vozů.Nalezneme zde kupodivu pouze jediný vůz Ferrari,protože expozice značky Ferrari je trvale umístěna v muzeu „ Galeria Ferrari“ v nedalekém Maranellu.
Je těžké se na místě rozhodnout co obdivovat více,jestli samotnou stavbu muzea nebo se věnovat samotným automobilům.Pod zmíněnou žlutou střechou s tvary typickými pro Kaplického projekty, jsou na obrovském prostoru interiéru vyvedeném v tónu bílé barvy a nerušeném žádnými podpěrnými sloupy, umístěny vlastní exponáty.Vstup je umístěn do prosklené čelní stěny,která spolupomáhá zajistit prosvětlení výstavního prostoru a samotných automobilů.
K vystavovaným automobilům jen krátce.Pro znalce a obdivovatele historických vozů nepochybně neopakovatelný zážitek.Kdo z nás si umí představit například pohled na závodní vůz Alfa Romeo,ve kterém slavný Tazio Nuvolari již v polovině třicátých let minulého století překonal na tehdejších okruzích rychlost 335 km/h…
Když opouštíme „Museo Casa Enzo Ferrari“ a Modenu mísí se v nás pocit radosti se smutkem.Radosti z toho,že dovednost českého architekta je spojena s tak slavným jménem.A smutek? Smutek proto, že obdivovat obdobné dílo Jana Kaplického nejezdí zahraniční turisté do Čech…Proč …?
Ing. Jaromír Veverka
www.gutmann-group.com