Ze stávající trasy mezi městy Jihlava a Znojmo se navrhovaný obchvat odklonil v rovném úseku za obcí Litohoř a následně prochází prostorem jižně od Moravských Budějovic, aby se opět napojil na stávající silnici I/38 za obcí Lažínky ve směru na Grešlové Mýto. Parametry projektované komunikace odpovídají výhledovému zatížení trasy a napojení na uvažovanou rychlostní komunikaci mezi Jihlavou a Znojmem. Obchvat o délce 6,35 kilometru je navržen v kategorii S 11,5 s návrhovou rychlostí 100 km/h.
Mostní objekty
Na trase objektu bylo zapotřebí celkem 5 mostních objektů:
C 201 Most přes Mlýnský náhon v km 1,7
Tento objekt o délce přemostění 22,1 m převádí silnici I/38 přes Mlýnský náhon. Nosná konstrukce je tvořena spojitou rámovou monolitickou železobetonovou deskou o 3 polích budovanou betonáží na pevné skruži. Konstrukční výška průřezu je 0,55 m. Prostor pod mostem slouží zároveň jako biokoridor pro přechod drobné zvěře.
C 202 Most přes Rokytku, trať ČD a silnici III/15228
Hlavní mostní objekt je popsán dále podrobněji v samostatné kapitole.
C 203 Most přes silnici II/152
Most převádí silnici I/38 přes stávající silnici II/152. Objekt má tři pole, celková délka přemostění činí 43,5 m. Nosná konstrukce je tvořena spojitou předpjatou deskou výšky 0,9 m budovanou na pevné skruži.
C 204 Most přes trať ČD Moravské Budějovice - Šatov
Most převádí silnici I/38 přes stávající železniční trať. Objekt má tři pole, celková délka přemostění činí 48,9 m. Nosná konstrukce je tvořena spojitou předpjatou deskou výšky 0,9 m budovanou na pevné skruži. RDS na tento objekt zpracovala firma Linkprojekt s.r.o.
C 205 Most přes přeložku silnice III/4118
Tento jednopolový objekt o délce přemostění 24,9 m převádí silnici I/38 přes přeložku silnice III/4118. Nosná konstrukce je tvořena omezeně předpjatými nosníky SKA – T spřaženými monolitickou železobetonovou deskou s celkovým počtem 11 nosníků. Konstrukční výška průřezu je 1,50 m (1,30 m nosná konstrukce + 0,20 m spřahující deska).
Estakáda C202 - nejdelší most kraje Vysočina
Most převádí silnici I/38 přes stávající trať ČD, potok Rokytnou a silnici III/15226, v prostoru estakády se nachází podmáčené a bahnité podloží. S délkou přemostění 468,8 m a celkovou délkou 477 m při 12 polích se tento objekt stal nejdelším mostem kraje Vysočina.
Trasa je vedena v oblouku R = 1100 m o jednostranném příčném sklonu 3,0 % a proměnným podélným sklonem 0,35 – 1,3 %.
Založení mostu je hlubinné na velkoprůměrových pilotách Ø 1200 mm délky 6 – 13 m. Podloží je velmi proměnlivé, v polích 1 – 9 se vyskytují povodňové jíly F8, hnilokaly F7, v polích 10 -12 postupně přechází na skalní horniny R5-R6. Založení a spodní stavba byly dimenzovány jak pro provozní stavy tak i pro stav montážní při výstavbě nosné konstrukce v jednotlivých etapách.
Podpěry jsou tvořeny dvojicí sloupů, které jsou vetknuty do samostatných základových patek vzájemně spojených (tvar písmene „H“). Tvar dříků je šestiúhelníkový o rozměrech 2,2 x 1,5 m. Výška pilířů se pohybuje v rozmezí 6,3 až 12,1 m. Krajní opěry jsou monolitické železobetonové. Na podpěrách a opěrách jsou osazena hrncová ložiska Maurer&Söhne.
Nosnou konstrukci tvoří monolitický dvoutrám z omezeně předpjatého betonu o 12 polích rozpětí 35,0 + 8 x 42,0 + 40,0 + 34,0 + 25,0 m. Celková délka NK je 471,70 m. Délka mostu je 477,30 m. Výška příčného řezu je v polích 1 – 9 konstantní 2,4 m. V poli 10 je dvoutrám z důvodu přemostění železniční tratě náběhovaný do výšky 1,6 – 2,8 m a pokračuje v polích 11, 12 o konstantní výšce 1,60 m. Šířka mostu je 14,04 m. Prvních 9 polí bylo budováno na výsuvné skruži, zbývající pole 10, 11, 12 na pevné skruži.
Příčný sklon mostovky kopíruje sklon vozovky, který je jednostranný 3,0 %. Tloušťka mostovkové desky je proměnná, na krajích 0,25 m a 0,45 m ve vetknutí trámů. Ve středním pásu desky je tloušťka 0,3 m. Osová vzdálenost trámů je 7,2 m. Příčné ztužení trámu je provedeno příčníky nad opěrami.
Nosná konstrukce z betonu C35/45-XF1 je podélně omezeně předpjatá. Předpětí je realizováno předpínacím systémem VT – JHP z lan ø 15,7/1770 MPa. Kabely podélného předpětí jsou napínány z čel konzol jednotlivých vybetonovaných polí a nastavovány pomocí kompaktních spojek. Na mostní konstrukci je 12 kabelů o 19 lanech a 4 kabely o 15 lanech. Na obou koncích nosné konstrukce jsou osazeny povrchové elektroizolační lamelové mostní závěry D400 firmy Maurer&Söhne.
Postup výstavby, speciální technologie
Nosná konstrukce byla betonovaná po polích pomocí výsuvné skruže STRUKTURAS s pojezdem po horní mostovce. Nosná konstrukce byla při výstavbě ve vodorovném podélném směru montážně pevně uchycena k opěře, u které výstavba začínala. Po betonáži pole uloženého na podpěře s pevným ložiskem bylo montážní upevnění na opěře zrušeno.
Pole 1-8 bylo betonováno s přesahem konzoly 8,40 m, pole 9 s přesahem 8,0 m a pole 10 mělo vyložení konzoly 5,0 m. Pole 11 a 12 bylo betonováno v celku. Každé vybetonované pole bylo před odskružením předepnuto z čela nosné konstrukce v pracovní spáře polovinou podélných předpínacích kabelů, druhá polovina byla přetažena do dalšího pole.
Po přejezdu skruže do další etapy betonáže byly předepnuté kabely nastaveny v kompaktních spojkách a přetaženy přes dvě další etapy betonáže. V poslední etapě byly napnuty všechny navržené podélné kabely z čela nosné konstrukce nad opěrou. Poslední tři pole byla vzhledem k výšce nad terénem betonována na pevné skruži. Posuvná skruž byla přesunuta po hotové nosné konstrukci o dvě pole zpět, kde byla postupně demontována.
Závěr
Obchvat Moravských Budějovic byl uveden do provozu 27. října 2010.
Při výstavbě estakády bylo zapotřebí úzké spolupráce projektanta se zhotovitelem, kdy se přes počáteční úskalí zvolené technologie výstavby oběma společně podařilo i díky kombinaci technologie posuvné a pevné skruže dodržet časový harmonogram a v dnešní situaci, kdy mnoho podobných staveb má pozastaveno financování, stavbu úspěšně dokončit a předat k užívání veřejnosti.
Ing. Karel Kubza
a Ing. Martina Papeschová
DOPRAVOPROJEKT Ostrava spol. s r.o.
Masarykovo nám. 5/5, 702 00 Ostrava
tel.: 595 132 011, fax: 595 132 081
e-mail: info@dpova.cz, http://www.dpova.cz
Mosty na silnici I/38 - Moravské Budějovice - obchvat
24.5.2011 /
Projektanti
Silnice I/38 je součástí základní komunikační sítě České republiky, byla vybudována Marií Terezií před 250 lety jako nejkratší spojnice Vídně a Prahy a v dnešní době je stále nejrychlejší spojnicí těchto dvou měst (ve spojení s D1 z Prahy po 112. km u Jihlavy). Do nedávné doby byla veškerá doprava po silnici I/38 vedena přes město Moravské Budějovice.