Směrové řešení stavby respektuje koridor daný územním plánem velkého územního celku Zlínské aglomerace. Stavba 5503, která byla zahájena v roce 2008, navazuje na severovýchodní obchvat Otrokovic (stavba 5504, v provozu 2006) a konec stavby tvoří rozhraní s dopravním uzlem rychlostních silnic R49 a R55 a dálnice D1.
Stavba 5503 Skalka-Hulín je v kategorii R 24,5/120 v celkové délce 10,8 km, třída dopravního zatížení I, s asfaltobetonovým krytem. Součástí stavby je 11 mostních objektů o celkové délce 300 m, 7 dálničních mostů, z toho 1 most mimoúrovňově kříží v km 10,553 trať ČD číslo 303 Hulín - Valašské Meziříčí, 4 nadjezdy přes hlavní trasu, oboustranná odpočívka „Kurovice“.
Ochrana obce Chrášťany před hlukem ze silniční dopravy je zajištěna protihlukovou stěnou délky 1066 m. Součástí stavby jsou i 4 přeložky silnic III. třídy o celkové délce 1,5 km, 4 zárubní zdi o celkové délce 673,1 m, odvodnění dálnice a přeložky dotčených inženýrských sítí. Trasa stavby 5503 je v celé délce chráněna proti vniknutí zvěře pachovými ohradníky, v malé části pak oplocením.
Geotechnické podmínky byly mimořádně složité, proto byla věnována zvýšená pozornost provádění zemních prací s řadou sanačních opatření (vibrované štěrkopískové pilíře, PSK drény, podélná konsolidační žebra, plošné drény a sanace podloží kamenem) v celé délce stavby. V trase stavby bylo provedeno 985 000 m3 výkopových prací a 1 080 000 m3 násypů.
Zářez až 12 m hluboký je proveden v km 5,03 – 6,3. Plnému otevření zářezu bránila vpravo rekultivovaná skládka komunálního a technického odpadu, vlevo pak vzdušné vedení VVN 400 kV. Proto jsou oboustranně navrženy kotvené pilotové stěny s obkladem gabiony výšky až 6 m. Kotvené pilotové stěny jsou tvořeny vrtanými pilotami průměru 900 mm délky 11 m s převázkou hlavovým trámem s předpjatými pramencovými zemními kotvami. Nad stěnou je sklon svahu proměnných hodnot 1:1,25 – 1:1,5. Tento svah je vyztužen sklolaminátovými hřeby kotvícími prostorovou geomříž překrytou ornicí a osázenou vegetací. Do zárubních zdí z pilotových stěn a gabionového obkladu je zavázán most na silnici III/43826.
Do provozu byla stavba spuštěna koncem roku 2010 a doposud probíhají dokončovací práce.
Ing. Vladimír Ficner
- hlavní inženýr projektu
DOPRAVOPROJEKT BRNO
Kounicova 271/13, 602 00 Brno
www.dopravoprojekt.cz
Rychlostní silnice R55, stavba 5503 Skalka - Hulín
Stávající silnice I/55 je důležitým dopravním spojením vedeným ve směru sever-jih v údolí řeky Moravy. Cílem bylo převedení stávající vysoké dopravní zátěže ze současné nevyhovující komunikaci I/55 na novou kvalitativně vyšší komunikační síť. Stavbou 5503 se zrealizovala další část rychlostní silnice R55 Olomouc–Břeclav.
Kontaktní údaje
Dopravoprojekt BrnoKounicova 271/13, 602 00, Brno, Tel.: 549 123 111, sekretariat@dopravoprojekt.cz, Web: http://www.dopravoprojekt.cz
Mohlo by vás zajímat
Na dálnici D55 u Napajedel bude zanedlouho zahájena výstavba nového mostu přes řeku Moravu
Akciová společnost Dopravoprojekt Brno působí na našem stavebním trhu již 54 let. Investorům dodává špičkové projektové, inženýrské..
Nový obchvat Osové Bítýšky na silnici I/37 přesune dopravu z centra obce
Silnice I/37 byla v řešeném úseku doposud vedena jako dvoupruhová komunikace procházející obcí Osová Bítýška a následně..
Dostavba posledního úseku dálnice D1, stavba 0136 Říkovice – Přerov
Stavba D1 0136 Říkovice – Přerov představuje novostavbu dálnice o celkové délce 10,1 km. Na svém začátku, v km 75,300, navazuje na již..
Stavba úseku dálnice D1 Přerov – Lipník nad Bečvou dle projektu Dopravoprojektu Brno
Předmětem stavby 0137 Přerov – Lipník nad Bečvou je úsek dálnice D1 v délce 14,312 km (km 85,400 – km 99,312) se čtyřmi..
Obor projektování liniových staveb očima experta z Dopravoprojektu Brno
Dopravoprojekt Brno a. s. je přední nezávislá poradenská, projektová a inženýrská společnost specializovaná na oblast dopravní..