Směrové řešení stavby respektuje koridor daný územním plánem velkého územního celku Zlínské aglomerace. Stavba 5503, která byla zahájena v roce 2008, navazuje na severovýchodní obchvat Otrokovic (stavba 5504, v provozu 2006) a konec stavby tvoří rozhraní s dopravním uzlem rychlostních silnic R49 a R55 a dálnice D1.

Stavba 5503 Skalka-Hulín je v kategorii R 24,5/120 v celkové délce 10,8 km, třída dopravního zatížení I, s asfaltobetonovým krytem. Součástí stavby je 11 mostních objektů o celkové délce 300 m, 7 dálničních mostů, z toho 1 most mimoúrovňově kříží v km 10,553 trať ČD číslo 303 Hulín - Valašské Meziříčí, 4 nadjezdy přes hlavní trasu, oboustranná odpočívka „Kurovice“.
Ochrana obce Chrášťany před hlukem ze silniční dopravy je zajištěna protihlukovou stěnou délky 1066  m. Součástí stavby jsou i 4 přeložky silnic III. třídy o celkové délce 1,5 km, 4 zárubní zdi o celkové délce 673,1 m, odvodnění dálnice a přeložky dotčených inženýrských sítí. Trasa stavby 5503 je v celé délce chráněna proti vniknutí zvěře pachovými ohradníky, v malé části pak oplocením.

Geotechnické podmínky byly mimořádně složité, proto byla věnována zvýšená pozornost provádění zemních prací s řadou sanačních opatření (vibrované štěrkopískové pilíře, PSK drény, podélná konsolidační žebra, plošné drény a sanace podloží kamenem) v celé délce stavby. V trase stavby bylo provedeno 985 000 m3 výkopových prací a 1 080 000 m3 násypů.
Zářez až 12 m hluboký je proveden v km 5,03 – 6,3. Plnému otevření zářezu bránila vpravo rekultivovaná skládka komunálního a technického odpadu, vlevo pak vzdušné vedení VVN 400 kV. Proto jsou oboustranně navrženy kotvené pilotové stěny s obkladem gabiony výšky až 6 m. Kotvené pilotové stěny jsou tvořeny vrtanými pilotami průměru 900  mm délky 11  m s převázkou hlavovým trámem s předpjatými pramencovými zemními kotvami. Nad stěnou je sklon svahu proměnných hodnot 1:1,25 – 1:1,5. Tento svah je vyztužen sklolaminátovými hřeby kotvícími prostorovou geomříž překrytou ornicí a osázenou vegetací. Do zárubních zdí z pilotových stěn a gabionového obkladu je zavázán most na silnici III/43826.
Do provozu byla stavba spuštěna koncem roku 2010 a doposud probíhají dokončovací práce.

Ing. Vladimír Ficner
- hlavní inženýr projektu

DOPRAVOPROJEKT BRNO
Kounicova 271/13, 602 00 Brno
www.dopravoprojekt.cz