Inovované stroje JCB mají výrazně nižší spotřebu, delší životnost a lepší ovladatelnost

Značka JCB je stavbařům v ČR i na Slovensku velmi dobře známa. Stroje této anglické firmy byly populární již před revolucí a zájem o ně neutuchá ani v těchto dnech. Důvody trvalé přízně firem i obsluhy strojů JCB pramení ze soustavného úsilí managementu firmy o inovace. Ty vycházející z podnětů zákazníků, vývojových inženýrů i potřeb trhu.

Inovované stroje JCB mají výrazně nižší spotřebu, delší životnost a lepší ovladatelnost

Nejlepším důkazem těchto slov byla i velká tisková konference, která se konala v sídle společnosti JCB v anglickém Rocesteru. Její součástí byla i rozsáhlá demonstrace práce inovovaných strojů přímo v terénu.

V úvodu události nejdříve předstoupilo před novináře kompletní vedení společnosti JCB v čele s ředitelem pro inovace a rozvoj, panem Timem Barnhophem, aby informovalo nejširší stavební odbornou veřejnost o rozsahu a principech inovací, které byly v uplynulém období implementovány do široké škály sortimentu strojů této značky.

Z jednotlivých příspěvků přednášejících členů vedení JCB vyplynulo, že modernizací prošly takřka všechny stroje, ať již se jedná o midirýpadla, teleskopické manipulátory, řadu Heavy Line, kolové nakladače nebo oblíbené JCB rýpadlo nakladače. Jednou větou se dá říci, že všechny inovované stroje se vyznačují nižší spotřebou paliva (v některých případech až o 35 %), vyšším výkonem, lepší ergonomií a designem, snazší dostupností údržby a servisu i vyšší pracovní efektivitou a tudíž výkonem.
Zbrusu novými stroji, které byly novinářům představeny, jsou robustní kompaktní minirýpadla JCB o hmotnosti 6,5 tuny s označením JCB 65 R-1 se zkrácenou zádí a jeho dvojník JCB 67 C-1 s běžnou zádí. Stroj 65 R-1 disponuje vhodným motorem Tier 4 a nahrazuje stroj s označením JCB 8065, ­který byl určen zejména pro trhy v Severní Americe. Typ 67 C-1 je opět navržen především pro trhy v Severní Americe. Je vybaven motorem Tier 4. Díky dosažení snížení emisí výfukových plynů však bude nyní dostupný i na evropském trhu všem těm, kteří od tohoto typu stroje požadují větší sílu a výkon.

Dalším vyvrcholením náročného dvoudenního programu bylo odhalení zcela nové kabiny strojů s názvem JCB CommandPlusCab. Ta nabízí větší prostor, lepší výhled, dokonalou ergonomii a nevšední design.

Jako vůbec první ze strojů JCB, který touto novou kabinou disponuje, je kolový nakladač JCB 457. Vedle již zmíněných výhod nová kabina snižuje hlučnost a zlepšuje tak výrazně pracovní podmínky obsluhy.

Navíc je kolový nakladač JCB 457 prvním velkým kolovým nakladačem JCB, který je vybaven silnějším, nízkoemisním motorem Tier 4, který je silnější a plně vhodný pro zajištění veškerých provozních potřeb stroje. ­Nový motor také významnou měrou přispívá k úspoře paliv, která je o 16 % nižší ve srovnání s modely předchozí řady. Další výhodou je, že pro motor Tier 4 není předepsán žádný konkrétní nákladný filtr, na kterém by byla závislá účinnost spalovacího procesu a emise výfukových plynů. Ty i tak vyhovují zpřísňujícím se normám v této oblasti.

Pozici světové jedničky JCB v oblasti rýpadlo – nakladačů potvrzují i další vylepšení u nás dobře známých strojů řady 3CX a 4CX v oblastech snižování spotřeby paliv, zvyšování jejich produktivity i dalších provozních schopností. Tyto stroje, které jsou vybaveny motorem Tier 4 Ecomax Diesel, nově disponují také elektronickými funkcemi Auto Idle, Auto Lock a Auto Drive.

Systém Auto Idle automaticky vrací motor do klidových otáček, pokud řadicí páka stroje vykazuje delší dobu nečinnosti. Jakmile však obsluha stroje aktivuje řadicí páku, stroj je ihned připraven k plné práci. Snížení počtu otáček po dobu nečinnosti stroje výrazně snižuje spotřebu paliva, hluk, emise a také opotřebení motoru.

Auto Lock systém je něco, jako nám dobře známý tempomat u osobních aut. Systém dovoluje obsluze nastavení konstantní rychlosti při delším přesunu po silnici. To usnadňuje řízení a ulevuje noze, která by jinak musela stát neustále na plynu. Systém se uvádí do činnosti tlačítkem na speciální konzole a jeho provoz je ukončen použitím brzdového pedálu.

Konečně systém JCB Auto Drive dovoluje obsluze stroje přenastavit otáčky motoru v okamžiku, kdy provádí výkopové práce. Stroj se automaticky vrací do provozního stavu, pokud jsou zahájeny výkopové práce s výkopovým zařízením. To dovoluje obsluze stroje stálé nastavení otáček v případě potřeby dosažení specifického výkopového cíle a také použití různých hydraulických přídavných zařízení bez nutnosti trvalého sešlápnutí plynového pedálu.

Jak již jsme zmínili v úvodu, největší důraz kladli vývojáři v JCB na inovace řady rýpadlo nakladačů. Na základě požadavků zákazníků je v této oblasti očekáván růst celosvětového trhu v této komoditě až 16 %. První stroje nové řady JCB 8,5 tuny s označením 86 C-1 a 85 Z-1 jsou svými parametry přímo předurčeny k získání většího podílu na trhu těchto strojů. Na základě požadavků zákazníků v USA, Německu a Francii JCB uvedlo na trh i své první 10 tun vážící midirýpadlo. Tyto stroje disponují větším výkonem, možností až 30% náklonu kabiny pro snazší dostupnost servisu, prodlouženým servisním intervalem až na 500 motohodin, o 6 % větší kabinou obsluhy, 11% zlepšením viditelnosti kolem stroje a 100% kovovým tělem s maximální odolností.
Záměry společnosti JCB v závěru nejlépe vystihl šéf firmy pro inovace Tim Burnhope. Ten řekl: „Trh kompaktních minirýpadel by měl v příštích letech růst až na 200 000 prodaných strojů v roce 2017. S naší fantastickou novou řadou těchto stojů jsme připraveni tento trend zachytit a významně se na něm podílet.“
Ivo Románek

TERRAMET, spol. s r. o.
Obchodní 131, 251 70 Čestlice, tel.: 272 084 711
e-mail: marketing@terramet.cz, www.terramet.cz

Vyhledávač stavebních pojmů

Nechte si zasílat měsíční newsletter

Na facebooku

NAŠI PARTNEŘI Další partneři