ELKOV elektro a.s. - hledí do budoucna s optimismem

ELKOV elektro a.s. je velkoobchod elektroinstalačním materiálem a svítidly, který v poslední době prochází bouřlivým vývojem.

ELKOV elektro a.s. - hledí do budoucna s optimismem

P řed dvěma lety se přestěhoval do nového sídla v Brně na Kšírově ulici, k němuž patří i jedny z nejmodernějších skladovacích prostor u nás. Vloni otevřel dvě nové pobočky a má za sebou velice zajímastavby po celé republice. Zajímalo nás, jak k tomu vlastně došlo a co dalšího ještě chystá. Navštívili jsme proto výkonného ředitele společnosti, pana Michala Vodičku, a poprosili ho o tento rozhovor.

Pane řediteli, mohl byste nám, prosím, říct něco z historie i současnosti společnosti?

ELKOV vznikl v roce 1992 a založil jej můj strýc Karel Vodička. Původně vznikl jako firma zabývající se výrobou rozvaděčů a teprve v roce 1995 začali mí bratranci, Karel a Marcel, profilovat celou společnost jako velkoobchod elektroinstalačním materiálem. První pobočka vznikla ve Žďáru nad Sázavou, další v Blansku a poslední dvě pobočky jsme otevřeli vloni v Praze a ve Zlíně, čímž jsme jejich celkový počet rozšířili na devět. Centrála společnosti je v Brně, kde máme taskladové prostory o rozloze 9 tis. m2 s materiálem za cca 100 mil Kč. Pobočky jsou zásobeny také velice sluša je na nich skladový materiál za dalších 90 mil. Kč. Ke dnešnímu dni máme 160 zastnanců a v loňském roce se nám podařilo vyprodukovat obrat 750 mil. Kč, což bylo o takřka 300 mil. Kč více než v roce 2007. Tento obrat bychom letos rádi opět našili až na 900 mil Kč.

To zní velice zajímaa sympaticky. V době, kdy většina firem díky hospodářské krizi přešlapuje nasa vyčkává, vy máte velice smělé plány. Jak je to možné?

Myslím si, že podmínky k tomu máme. Troufám si říct, že jsme byli předvídaa už někdy v září jsme začali domlouvat zakázky na první polovinu roku 2009, a to především na první kvartál. To se nám podařilo, takže teď nás tyto podepsané zakázky hodně drží. Zatím ale ani nyní nepociťujeme nějaký obrovský pokles zakázek. V polovině roku jsme otevřeli pobočku v Praze se záměrem, aby do 12 měsíců začala vydělávat. Prozatím se jí daří víc, než jsme čekali asíc co měsíc je nad naším původním plánem. Ve Zlíně jsme otevřeli pobočku před 2 měsíci a i tam se obchody začínají velice slibně vyvíjet. Skutečně si myslím, že máme důvod k optimismu a naše letošní plánované našení obratu považuji za reálné.

Jaký je sortiment Vašich výrobků?

Snažíme se o to, aby náš sortiment elektroinstalačního materiálu a svítidel byl kompletní, takže u nás najdete kabely, zásuvky, vypínače, rozvaděče, jističe, pojistky, stykače, chrániče, relé, svítidla, světelné zdroje a mnoho dalšího. Skladem máme 37 000 položek a všechny tyto položky jsou dostupné do 48 hodin na kterékoliv z našich poboček.

Dodáváte také materiál přímo na stavbu?

Samozřejmě. Snažíme se být velkoobchodem, který má nejen kompletní sortiment, ale také kompletní služby. Vlastníme 25 nákladních aut o nosnostech 2-12 tun a rozvozem materiálů přímo na stavbu vycházíme našim zákazníkům maximálně vstříc. Většina nákladních aut má plošinu, aby manipulace na stavbách byla co nejsnazší a nebylo potřeba přímo nasshánět jeřáb.

Kolik procent z hlediska celého objemu činí tyto rozvozy?

Tady se situace hodně změnila. Ještě před dvěma lety jsme byli zvyklí, že 80 % zboží si zákazník vyzvedl sám na našich pobočkách. Dnes je situace taková, že 50 % veškerého materiálu rozvážíme na stavbu my. Je to ale vcelku pochopitelné. Když si představíte dopravní situaci v Brně nebo v Praze, kdy je potřeba na cestu do velkoobchodu a zpět někdy i tří hodin, tak tato úspora času je pro zákazníka velice významná. My říkáme, že touto službou vlastně nabízíme zákazníkovi 3 dny v měsíci navíc.

Nabízíte svým zákazníkům ještě něco jiného?

V případě zájmu jsme schopni jim nabídnout také zpracování celého projektu. V Brně máme poměrně velkou technickou kancelář s projektanty, kteří se zabývají problematikou světla, tepla, průmyslové automatizace a veřejného osvětlení. V projektech veřejného osvětlení nabízíme balík služeb od A do Z, což znamená, že dokážeme vyřídit nejen veškerá povolení, ale jsme schopni zajistit i financování formou úvěrů apod.

Kam si myslíte, že se dnes ubírá trh s elektroinstalačními materiály?

Já si myslím, že celý tento trh se ubírá prásměrem k co nejlepší službě zákazníkům. Snažíme se proto stále více a více pracovat na vztazích s dodavateli i zákazníky a věříme, že pouze tyto dlouhodobě dobré vztahy masvou budoucnost.

Kdo tedy patří mezi Vaše největší odběratele?

Během posledních 3 let se nám podařilo maximálně rozvinout celou zákaznickou základnu a počet zákazníků takřka zdvojnásobit, takže jmenovat jen pár největších odběratelů by nebylo nastě. Paretovo pravidlo, že 20 % zákazníků dělá 80 % obchodu u nás teď již myslím neplatí. Osobně jsem tomu rád, protože pro stabilitu společnosti je to mnohem výhodnější. V dnešní databázi máme kolem 12 000 zákazníků. Těch aktivních, kteří u nás nakupují prakticky každý týden, je asi 7 000, a to je obrovské číslo, na kterém lze stavět.

Kdo patří mezi Vaše největší dodavatele?

Tady je ta skladba víceméně stabilní. Našimi největšími dodavateli stále zůstávaspolečnosti jako ABB, Elektro Praga Jablonec, OEZ, Kopos Kolín, Möller a Schneider Electric. V oblasti svítidel hodně spolupracujeme s českými výrobci Modus a Trevos, kabely bereme převážně od společností NKT cables CZ, Draka Kabely a Prakab.

Na jakých zajímavých stavbách jste se v poslední době podíleli?

Naší největší referenční stavbou z dnešní doby je Triniti office centrum v Brně, což je jedenáctipatrová, velmi moderní a architektonicky zajímavá budova, která patří mezi největší stavby loňského a ještě i letošního roku v Brně. Tato budova stojí vedle galerie Vaňkovka a určitě bude patřit mezi novodobé dominanty města. My jsme na tuto stavbu projektovali a dodávali řídící systém osvětlení a svítidla v hodnotě asi 35 mil. Kč, což je zatím největší objem, jaký jsme v dané oblasti dělali. Řídící systémy osvětlení jsme použili od společnosti ABB, samotné osvětlení od společnosti Philips a nouzový systém společnosti Hormen. Byla to pro nás velká škola, protože jsme od samého začátku stáli proti projektu společnosti Zumtobel. Odhalili jsme ale velké chyby v projektu Zumtobelu a dokázali jsme je přebít podstatně větší užitnou hodnotou pro budoucí majitele objektů. Nakonec jsme investorům přinesli i 50% úsporu v pořizovacích nákladech právě oproti projektu Zumtobelu. Věříme, že se nám tato práce i do budoucna zúročí. Dalšími zajímavými stavbami byly bytové komplexy Duhová pole v Brně a Prague Marina v Praze na Zahradním městě. Obě zakázky byly v hodnotách kolem 30 mil. Kč, což je z hlediska logistiky vždy značně náročné. Z profesního hlediska bylo velice zajímavou prací nasvětlení fasády ČNB v Brně, kde jsme opět byli úsšní proti již zmiňovanému Zumtobelu.

Čím se lišíte od své konkurence a na čem si nejvíce zakládáte?

Snažíme se o absolutní kvalitu služeb zákazníkovi a o obrovskou pružnost. Skutečně si zakládáme na tom, že zakázky nevyhráváme pouze cenou, ale kvalitou. V loňském roce se nám dvakrát stalo, že jsme velkou zakázku prohráli. Po prvních dodávkách od konkurenční společnosti ale zákazník zjistil, že dodávky nefungují tak, jak je zvyklý a vrátil se zpět k nám. Ne vždy je totiž nejlevnější cena tím skutečně nejlepším a nakonec i nejlevnějším řešením. Pyšní jsme také na svůj nový centrální sklad, který patří mezi nejmodernější u nás a je vybudován na základě zkušeností z domova i zahraničí tak, aby byl logisticky co nejoptimálnější.

Jak vidíte další perspektivu svou i celého odvětví a jaké jsou vize Vaší společnosti?

Vize je jednoznačná. Chceme upevnit naši pozici mezi největšími velkoobchody elektromateriálem a svítidly na českém trhu, a to jak z hlediska služeb zákazníkovi, tak i z hlediska obratu. Posledních 18 měsíců bylo pro naši společnost ve znamení bouřlivého růstu a rozvoje. Tento rok by měl být pro nás naopak ve znamení stabilizace a usazení obou našich nových poboček na trhu. Celé odvětví pak zřejmě nejlépe vystihuje citát Warrena Buffetta: "Nebude důležité, kdo v tomto roce bude mít zisk, ale to, kdo bude mít peníze na účtě". Pro mnoho společností bude tento rok velice složitý a pro ty, které měli platební potíže již i dříve, může být zcela krizový. Bude proto nastě, aby všechny velkoobchody byly maximálně opatrné a nehrnuly se do přílišných rizik. To ale neznamená, že by měli jen nečinně přihlížet a čekat.

Děkujeme za rozhovor
aátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač

Vyhledávač stavebních pojmů

Nechte si zasílat měsíční newsletter

Na facebooku

NAŠI PARTNEŘI Další partneři