Stavební práce na prodloužení splavnosti o 7 km do Hodonína probíhají na státní hranici mezi Českou a Slovenskou republikou od září loňského roku.

„Spolu s několika sty dalších návštěvníků jsem měl dnes možnost se podívat, jak vypadá základní konstrukce plavební komory a jezu, která bude po dokončení skryta pod vodou,“ říká Martin Kupka, ministr dopravy ČR a dodává: „Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu, která zde právě vzniká, prodlouží splavný Baťův kanál do Hodonína, kde v budoucnu vznikne i přístav pro 80 rekreačních lodí. Úspěšná obnova Baťova kanálu pro turistickou plavbu začala v devadesátých letech minulého století, ročně zde téměř 100 tisíc lidí tráví svůj volný čas a jsem rád, že jeho rozvoj můžeme dále novou infrastrukturou podporovat.“

„Právě před rokem jsme zahajovali stavební práce, které díky intenzivní práci obou zhotovitelských firem běží podle harmonogramu,“ říká Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR a upřesňuje: „Blížíme se tak do poloviny stavby, která by měla být dokončena na podzim příštího roku. Do Hodonína pak první lodě z Baťova kanálu doplují se začátkem plavební sezony 2026. Děkujeme za trpělivost pěším a cykloturistům, pro které naše stavba znamená v tomto místě omezení a využívání objízdných tras.“

„Jak se mohli sami návštěvníci dne otevřené stavby dnes přesvědčit, betonáže plavební komory a jezu jsou v závěrečné fázi a celý horní most je již hotov,“ říká Tomáš Hrabina, zástupce zhotovitele. „Nyní nás čeká betonáž mostovky spodního hospodářského mostu, osazování dalších technologií jezu a plavební komory a pokračujeme s úpravami koryta Radějovky tak, aby po něm mohli v budoucnu plout lodě stejně, jako po jiných částech Baťova kanálu.“

Železobetonová konstrukce jezu a plavební komory je vybudována z 2 650 m3 betonu a 352 tun železa. Betonářské práce byly zahájeny v březnu letošního roku a probíhaly po celých uplynulých 6 měsíců. Během září a října by nyní měla proběhnout montáž technologie a zejména vlastních hradících konstrukcí a vrat. Plavební komora je tvořena 6 dilatačními celky. Nejsložitější byla poslední část prací, kdy bylo betonováno dno horního ohlaví s plnícími kanály. Dolní ohlaví je tvořeno trojnásobným množstvím betonu, aby do něj bylo možné zakotvit dolní a protipovodňová vrata.


Od jara probíhá také rozšiřování koryta Radějovky mezi hospodářskými mosty. Rozšíření prostoru u plavební komory s rejdami pro vyčkávání lodí na proplavení bude uskutečněno po dokončení betonáží v roce 2025. Na podzim 2024 budou zahájeny práce na biokoridoru, kde bude vybudován nápustný objekt z Baťova kanálu a zahájeny výsadby zeleně.

Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m, tedy obdobně jako jiné komory Baťova kanálu. Překonávat bude spád 2,70 m až na hladinu řeky Moravy. Navazující současné koryto říčky Radějovky bude v délce 800 m prohloubeno a rozšířeno na 6 m, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Tento úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou a stavba tak probíhá na území obou států. Přebudovávají i dva původní mosty pro zemědělskou techniku, pod kterými by lodě kvůli jejich výšce neprojely. Nedílnou součástí stavby jsou rozsáhlá environmentální opatření v podobě přeložky regionálního biokoridoru na české straně, tvořeného vegetačním pásem s drobnou vodotečí. Po dokončení se tak zvýší ekologická stabilita území a zachová či rozšíří biodiverzita území. Nové biotopy budou po čase kvalitativně výrazně převyšovat původní ekologickou hodnotu biotopů na Radějovce a vyřešena bude dosavadní migrační neprostupnost říčky.

Zhotovitelem stavby je SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, tvořená vedoucím společníkem firmou SWIETELSKY stavební s.r.o., odštěpný závod Dopravní stavby MORAVA, a druhým společníkem Metrostav DIZ s.r.o..

Celkové stavební náklady dosáhnou výše 339,8 mil. Kč bez DPH, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 mil Kč bez DPH a oprava jezu Sudoměřice 77,8 mil. Kč bez DPH. Stavební náklady financuje Státní fond dopravní infrastruktury České republiky. Předpokládané ukončení stavby je plánováno na listopad roku 2025.