„Správa železnic kromě nutných provozních úspor pokračovala ve vysokém tempu investic. Na modernizaci vynaložila loni 39 miliard korun, dalších téměř 21 miliard šlo na opravy a údržbu tratí. Díky tomu se na řadě míst zvýšila bezpečnost provozu, současně se dál viditelně zlepšuje prostředí pro cestující,“ popisuje ministr dopravy Martin Kupka.
Z koridorových úseků skončila modernizace z Brna do Blanska, z Ústí nad Orlicí do Brandýsa nad Orlicí, z Velimi do Poříčan nebo v Praze mezi Smíchovem a Radotínem. V posledně jmenované stanici se navíc otevřela pro veřejnost nová nádražní budova.
K získávání potřebných finančních prostředků využívá Správa železnic moderní způsoby financování, například úvěr od Evropské investiční banky. Pokročila rovněž příprava PPP projektů. „Se zapojením soukromého kapitálu poprvé počítáme při financování výstavby železnice na letiště. Už jsme vybrali konsorcium poradenských firem, jejichž zkušenosti nám pomohou při hledání koncesionáře tohoto PPP projektu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Z hlediska bezpečnosti provozu bylo loni důležité zvýšení zabezpečení celkem 124 železničních přejezdů, Správa železnic na ně vynaložila téměř 2,2 miliardy korun. Dalších šedesát křížení bylo zrušeno úplně. Pokračuje rovněž instalace jednotného evropského zabezpečovače ETCS, kterým je vybaveno už přibližně tisíc kilometrů tratí.
Úspory se podařilo najít i v oblasti mzdových nákladů, a to díky optimalizaci počtu zaměstnanců o 1,3 procenta. Ke konci loňského roku činil jejich počet 16 893. Důležitá je proto pokračující digitalizace a automatizace procesů.
Meziroční úsporu 130 milionů korun přineslo snížení spotřeby energií. Správa železnic potřebovala o sedm procent méně elektřiny, a dokonce o čtrnáct procent méně plynu.
V kolonce příjmů se pozitivně projevilo zvýšení výnosů, které u nebytových prostor, bytů, pozemků a staveb činilo 102,5 milionu korun.