Geologický průzkum je jedním ze základních předpokladů pro zajištění dlouhodobé kvality staveb dopravní infrastruktury. Firmou, která může nabídnout v této oblasti desítky let svých zkušeností, je společnost ARCADIS Geotechnika a.s. O aktuálním dění uvnitř organizace, ale i o jejích současných aktivitách jsme měli možnost před několika málo dny hovořit s jejím ředitelem, panem Ing. Václavem Hořejším, MBA.
AGT již déle než rok působí pod hlavičkou nadnárodní společnosti ARCADIS. Můžete nám říci, co tato fúze vnesla do činnosti vaší společnosti?
V první řadě musím říct, naše společnost je součástí skupiny ARCADIS již od roku 2002. A od začátku roku 2008 byla vytvořena holdingová struktura, se kterou se naši klienti setkávají pod názvem ARCADIS CZ. To, že byla naše společnost v loňském roce přejmenována, byl jen logický krok, vyjadřující oboustranný zájem o naše větší zapojení do skupiny. Skupina ARCADIS disponuje špičkovými znalostmi a zkušenostmi, které jsou teď našim klientům ještě snadněji dostupnější než v minulosti. Rozšířil se sortiment naší nabídky. V praxi mnohem častěji uplatňujeme možnost nabízet komplexní řešení pro naše zákazníky. Ovlivněno bylo i fungování samotné firmy. Potřebám skupiny jsme museli přizpůsobit celou řadu našich vnitřních procesů. Výsledkem jsou podrobné analýzy o činnosti a výsledcích společnosti na straně jedné a daleko větší schopnost předvídat ekonomickou situaci společnosti na straně druhé.
Jaké jsou hlavní směry vaší činnosti a v jakých segmentech stavebnictví převážně působíte? V čem je vaše společnost výjimečná?
Geotechnika je inženýrská disciplína, která řeší vzájemné působení mezi horninovým prostředím a stavební konstrukcí, případně řeší problematiku samotného horninového prostředí, je-li konstrukčním prvkem stavby. Vždy ale platí, že horninové prostředí tvoří se stavební konstrukcí jeden jediný statický systém. Naším úkolem je vyřešit, jak se budou vzájemně napětí a přetvoření obou součástí systému ovlivňovat. Náročnost úkolu pak spočívá v tom, že je obtížné určit stejně spolehlivě mechanické chování obou těchto částí.
Naše činnost ve stavebním průmyslu se může rozdělit zhruba na dvě zásadní oblasti: na přípravu stavby, kdy získáváme potřebné údaje o horninovém prostředí, vyhodnocujeme je a investorovi vydáme doporučení, jak je zahrnout do projektu stavby. Druhá oblast se týká samotné výstavby, kdy kontrolujeme její průběh nebo objednateli poskytujeme konzultace a řešení, neboť při každé stavbě vzniká celá řada problémů. Specifickým oborem naší práce je řešení krizových situací a havárií.
Z výše uvedeného vyplývá i odpověď na druhou část vaší otázky. Působíme především v oblasti dopravní infrastruktury, pozemního stavitelství a životního prostředí. Ale do našich aktivit lze zařadit i širokou škálu aktivit v oblasti energetiky nebo vodního hospodářství. Jsme-li největší firmou v oboru, tak tomu musí odpovídat i šíře našeho zaměření.
A v čem je naše společnost výjimečná? Na tuto otázku není snadná odpověď, protože každý vidí výjimečnost firmy někde jinde. Ale přeci jenom je několik zásadních skutečností. Především jsme a vždy jsme byli nezávislou společností, která není kapitálově ani jinak propojena se stavebními nebo projekčními firmami, podnikajícími na trhu stavebních či environmentálních služeb a prací. Jsme nositeli tradičního know-how vyplývajícího z letitých zkušeností a vysoké odbornosti našich více než 180 zaměstnanců. Do zvyšování kvalifikace a odbornosti a v širším slova smyslu do péče o zaměstnance vkládáme mnoho úsilí i finančních prostředků. Jsme také nositeli některých unikátních postupů, technologií a metod. Jak již bylo zmíněno v úvodu, jsme členy silné mezinárodní inženýrské skupiny ARCADIS. Daří se nám být první volbou pro mladé odborníky přicházející do praxe. Přijímáme společenskou odpovědnost za rozvoj oboru, ke kterému přispíváme odbornými semináři, řešením výzkumných úkolů, spoluprací na tvorbě norem a předpisů, osvětovou a publikační činností. V uvedeném "mixu" vidím výjimečnost naší společnosti.
Na vzniku kterých významných staveb se AGT podílela v minulosti a které významné zakázky vznikají s jejím přispěním nyní?
Možná vám to přijde zvláštní, ale tato častá a zdánlivě jednoduchá otázka je pro mě velice komplikovaná. Důvodem je množství a rozmanitost námi řešených zakázek. A uvést pouze některé z více než tisíce řešených a z toho okolo stovky velkých zakázek je velmi obtížné. Zvlášť, když i malá zakázka rozsahem může být velmi významná pro konkrétního klienta.
Minulost shrnu pouze do okruhů působení. Začít je možno budováním dopravní infrastruktury na Slovensku před více než 80 lety. Vodní stavby reprezentuje vltavská kaskáda, energetiku například elektrárna Temelín a hnědouhelné doly, investice v Praze celá síť metra, dopravní infrastrukturu dálniční, silniční a železniční stavby. Aktivní jsme byli i v zahraničí. Po roce 1989 jsme se podíleli i na výstavbě celé řady skládek nebo stožárů mobilních operátorů nebo logistických center. V posledním desetiletí došlo k výraznému nárůstu počtu budovaných tunelů. Tam všude vznikaly kamínky námi tak často zmiňovaného know-how. Jak vidíte, vždy jsme schopni reagovat na požadavky klientů a tomu přizpůsobovat naše zaměření.
Naše současné významné zakázky souvisejí především s aktivitou v dopravním stavitelství. Zase bych mohl vyjmenovat celou řadu úseků dálnic a silnic, působíme jako geotechnický konzultant při výstavbě železničních koridorů, jsme zapojeni do výstavby prakticky všech tunelů v České republice. Naše aktivity trvale zaměřujeme do zahraničí. A kruh se uzavírá. Zase působíme na Slovensku při výstavbě dopravní infrastruktury. Tentokrát jako nezávislý inženýr na PPP projektu výstavby rychlostní komunikace R1.
Kde vidíte cestu ze současné krize ve stavebnictví?
Odpověď na tuto otázku hledají mnozí. Můj osobní pohled má několik rovin. Je zapotřebí si uvědomit, co je důsledkem ekonomické krize a co ne. Především se domnívám, že pro stavebnictví je velmi důležitá kontinuita. To je dáno délkou výrobního cyklu. Reakce na krizi byla pochopitelná a očekávatelná v segmentu pozemního stavitelství, kde se jedná především o investice soukromého sektoru. Zde bych na misku vah možného řešení přidal investice z veřejných zdrojů.
Odlišná situace je v segmentu dopravní infrastruktury. Současná situace vznikla nejen jako důsledek krize. Vezměte si jen, jak časté jsou změny v základních strategických dokumentech o rozvoji dopravní infrastruktury. Navíc, když pro mnohé, kteří by se jimi měli řídit, jsou jen kusem papíru, který po dalších volbách bude zatracen. Přitom představitelé Státního fondu dopravní infrastruktury už před několika lety upozorňovali na problém financování v této oblasti. Doposud nikdo neřekl, jak dál s financováním v roce 2011, natož například za 5 nebo 10 let. Přitom délka přípravy a realizace takových investic se často blíží 10 rokům. A modla PPP projektů je stále v nedohlednu. Meziroční propad investic do dopravní infrastruktury o 75 %, srovnáváme-li první čtvrtletí, je však tvrdou realitou.
Jestli má něco stavebnictví pomoct, tak to musí být rychle uskutečnitelné. Klíčové je z mého financování. Otevření možnosti financování skutečně připravených projektů může být takovým rychlým nástrojem. Dlouhodoběji vidím cestu například ve zjednodušení "pravidel hry" a ne v jejich komplikování. Na mysli mám otázku veřejných zakázek, kde naivní představa o významu nejnižší ceny je někdy až do nebe volající. O délce a komplikovanosti procesů, spojených s přípravou staveb, už byly popsány stohy papíru. Takže upřednostňuji zmenšení role státu všude tam, kde je to možné. Mám pocit, že prozatím jdeme obráceným směrem.
Na druhou stranu současná krize je i šancí vyčistit kalné vody klientelismu. A je také šancí odlišit zrno od plev. Firmy neschopné zvládnout změněné podmínky budou muset z trhu odejít. Jsem životní optimista, tak jen doufám, že na něm nezůstanou právě ty všeho schopné.
Jaké jsou další možnosti budoucího rozvoje vaší společnosti?
Budoucí rozvoj naší společnosti je naším trvalým tématem. Vycházíme z naší strategie, která reaguje na současné podmínky na trhu a směry předpokládaného vývoje. Pozitivní pro nás je skutečnost, že nezbytnost uskutečnění některých velkých investic se zvyšuje s tím, jak byly doposud odsouvány a odkládány. Jsme připraveni zúčastnit se jich, ať už se jedná o dobudování dálniční sítě, řešení desítek obchvatů měst a obcí, dokončení železničních koridorů, budování infrastruktury ve městech i obnovu investic v energetice. Podnikatelská rizika se snažíme rozložit do více oborů i míst podnikání. Daří se nám navazovat obchodní kontakty s novými klienty, kteří mají zájem o komplexní řešení. Zapojování do činnosti celé skupiny ARCADIS se našim klientům vrací a bude i nadále vracet ve zvyšující se kvalitě a odbornosti našich služeb. Jsme jednoznačně přesvědčeni o tom, že geotechnika je obor s budoucností.
Děkujeme za rozhovor
Ivo Románek
ARCADIS Geotechnika a.s.
Geologická 4, 152 00 Praha 5
tel.: +420 234 654 111, fax: +420 234 654 112
e-mail: info@arcadisgt.cz, www.arcadisgt.cz