Nové posily ve flotile mají za cíl urychlit pravidelnou údržbu strojů, zkrátit prostoje u zákazníka, zvýšit ekologickou bezpečnost při nakládání s odpady a v neposlední řadě také zvýšit komfort servisních techniků Liebherr.
S myšlenkou postavit plně vybavenou mobilní údržbovou dílnu přišli ve společnosti LIEBHERR STAVEBNÍ STROJE CZ už více než před dvěma lety. Seznam toho, co by takové vozidlo mělo umět, dávali postupně dohromady, a dokonce byl vytvořen tým zkušených mechaniků a vedoucích pracovníků, kteří si tento projekt vzali na starost.
Vlastní koncept postavily na nohy šikovné české ručičky...
Zakázku zrealizovala společnost PROGRES SERVIS SIBŘINA, jež se zabývá montážemi nástaveb pro sanitní, hasičská a policejní vozidla, ve spolupráci s firmou IVACAR Ivančice, která nástavbu dodala. Vozidlo samotné pak bylo objednáno u firmy CENTRUM Moravia, spol. s r. o., přičemž od jeho dodání bylo zapotřebí zhruba ještě půl roku na dodatečné konstrukční úpravy, aby automobil získal finální podobu. Do provozu byl nasazen 20. června, a to ve dvou exemplářích; jeden obsluhuje zákazníky na Moravě, druhý objíždí zákazníky v Čechách. Pojďme se ale podrobněji zaměřit na to, v čem jsou mobilní „dílny“ tak unikátní a jaký bude jejich přínos pro zákazníky.
Konstrukce, provedení a z toho vyplývající výhody
Mobilní údržbová vozidla Liebherr jsou postavena tak, aby mohla být nasazována na vícedenní turnusy bez nutnosti denně se vracet do domovského depa. Zhruba polovinu vestavby zabírají mohutné nádrže na provozní kapaliny, přístupné po otevření zadních dveří. Celkem jde o šest olejových nádrží. Nádrže jsou určeny pro nové oleje (hydraulické a převodové) a také pro použité oleje. Nádrže jsou vyhřívány nezávislým topením Webasto, což je výhodou při čerpání viskózních olejů při nízkých venkovních teplotách. Požadovanou teplotu lze nastavit i dopředu pomocí časového spínače a termostatu.
V zadní části nadstavby se nacházejí dvě výsuvné vany na použitý olej, který se od stroje odčerpá pomocí čerpadla poháněného vzduchovým kompresorem. Pro případ čerpání viskózních použitých olejů při nízkých vnějších teplotách je vozidlo vybaveno přídavným čerpadlem.
Pro nové oleje, které nejsou v nádržích, ale jsou k zákazníkovi dopravovány například externím přepravcem, jsou na palubě umístěna ještě další přídavná čerpadla. Pomocí nich může technik nový olej jednoduše přečerpat do nádrže stroje – bez rizika znečištění, a to v krátkém čase.
Při návrhu mobilní údržbové dílny se samozřejmě myslelo i na odkládací prostory. Na vnějším boku vozidla najdeme několik masivních šuplíků pro odkládání nezbytného nářadí, další jsou umístěny v zadní části (vestavba v tomto připomíná speciální policejní vozy nebo sanitky). Dvířka za kabinou řidiče ukrývají odkládací box na menší balení motorových olejů (stejný se nachází také uvnitř vestavby) a po odklopení dalších dvířek narazíme na benzinový kompresor. „Všechna čerpadla v autě jsou poháněna vzduchem. Jezdíme často do lomů, kde není elektřina, takže potřebujeme být v tomto směru nezávislí. V podstatě tu máme takový ostrovní systém,“ říká ke konstrukci vozu Ondřej Vysloužil, technický vedoucí servisu zemních strojů.
Pokud si chcete prohlédnout vestavbu zevnitř, je nutné vysunout zpod bočních dveří malé schůdky a rozložit je. Nastupování je pohodlné i díky dobře umístěným madlům. Vnitřek vestavby je spartánský, maximálně podřízený svému účelu. Nahoře na nádržích je instalovaná police, na které se převážejí údržbové balíčky (sady dílů určených k údržbě stroje). Na začátku každého turnusu si sem technik potřebné sady vyskládá a zabezpečí proti pohybu speciální přepážkou. V rohu u kabiny řidiče jsou police pro menší balení olejů, u stěny pak ovládací panely nezávislého topení a přístup ke kompresoru. U stěny vedle vchodu se nachází pracovní stůl s přihrádkami a také mikrovlnná trouba, ve které si technik může ohřát oběd. Výbava vozu je zkrátka přizpůsobena vícedenním směnám; v kabině řidiče je například i velká lednička.
Za volantem nás přivítal maximální komfort à la Mercedes-Benz. Vzduchem odpružená a vyhřívaná sedačka, velký displej s přenosem obrazu z kamer nebo již zmíněná lednička – to vše patří k základu. Překvapila nás klasická manuální převodovka (v této třídě již spíše vzácností), která však má své praktické opodstatnění. Standardně dodává výrobce do vozu roboticky řazenou manuální převodovku, nicméně panovala obava, že by v terénních podmínkách lomů a pískoven mohla auto „zahrabat“. Volba tak padla na čistě manuální klasiku. Vůz je poháněn silnějším šestiválcem o výkonu 175 kW a má vzduchové odpružení náprav. Pomocí ovladače u sedačky lze vozidlo jednoduše snížit nebo zvýšit, podle toho, v jakém terénu se zrovna pohybuje.
Zajímavostí je, že původní koncept počítal s menšími, sedmitunovými vozy, jak ale postupem času přibývaly požadavky na zatížení, výdrž vozu a jeho životnost, rozhodnutí padlo na Mercedes-Benz Atego. Svou roli hrál i předpokládaný větší nájezd a předpokládaná vyšší odkupní cena.
Slibný potenciál při zvyšování produktivity údržeb
Nová údržbová vozidla Liebherr předznamenávají nový koncept servisních služeb. S lehkou nadsázkou lze říci, že toto je budoucnost servisu stavebních strojů. Stroje dnes využívají stále modernější technologie a s jejich sofistikovaností přímo souvisejí také zvyšující se nároky na servisní služby. Osmi- a vícehodinové prostoje u velkých strojů se dnes rovnají pomalu tragédii oidipovských rozměrů a slova jako „produktivita“ a „efektivita“ jsou u správců flotil povinnou násobilkou. Platí to nejen u samotných provozních dat stroje, ale samozřejmě také u dalších služeb. Odpovědi na otázky, jak dlouho trvá údržba, jaká je reakční doba servisu nebo jaké jsou dodací termíny náhradních dílů, jsou dnes rovněž rozhodujícím faktorem při volbě značky stroje.
„S novými údržbovými auty obsloužíme širší spektrum strojů. Jeden den měníte olej u pětadvacetitunového koláku, druhý den vyrážíte ke stotunovému bagru. Samozřejmě se to ale vyplatí hlavně při velkých údržbách, kdy pracujete s několikasetlitrovými objemy olejů,“ vysvětluje Ondřej Vysloužil výhody nové techniky a dodává, že u velkých strojů byly výměny olejů pomocí klasických dodávek po fyzické i logistické stránce dost náročné.
Jak už bylo řečeno, vozidla budou nasazována do vícedenních turnusů. Jejich přesný harmonogram sestaví dispečer, technik si vůz připraví, naloží a v domovské dílně načerpá do nádrží potřebné oleje. K opravám a menším údržbám budou nadále vyjíždět 3,5 tunové dodávky.
Inovace jako hnací motor servisních služeb Liebherru
„V této velikosti a kapacitě jsou to jediná taková vozidla v koncernu Liebherr,“ říká o projektu Karel Chalupa, vedoucí servisu pro Českou republiku. Pořízení moderních údržbových vozů má podle něj několik hlavních důvodů. Ten první je čistě kapacitní a souvisí s narůstající poptávkou po údržbových službách. „Dále chceme ještě více sjednotit kvalitu údržbových služeb, být celkově efektivnější, a uvolnit si tak kapacity například pro dílenské provozy. Čas, který tímto ušetříme, můžeme věnovat dalším servisním zakázkám,“ dodává Chalupa. Těší ho, že jde od počátku o vlastní projekt, kterého se zaměstnanci firmy ujali a pomohli mu k finální realizaci. „První rok bude startovací. Některé věci budeme ještě ladit a věřím, že se smysluplnost tohoto projektu brzy prokáže – jak ve smyslu finanční návratnosti investice, tak směrem k zákazníkům.“
„Závěrem za společnost Liebherr-Stavební stroje CZ věříme, že tato vozidla a další změny v servisních službách přinesou zákazníkům vyšší komfort, kvalitu, rychlost a dostupnost našich služeb. Tímto chceme potvrdit naši pozici silného partnera v divizi stavebních strojů.“, shodně dodávají pánové Chalupa a Vysloužil.