Historie kompaktních kolových nakladačů Volvo, tak jak je známe dnes, se datuje do roku 1991, kdy společnost Volvo Construction Equipment koupila zbývající podíl v německé firmě Zettelmeyer, zabývající se právě výrobou kompaktních kolových nakladačů v hmotnostní kategorii od 4 do 9,4 tun.
Všestranné, vysoce výkonné stroje
U menších modelů je použita paralelní kinematika zdvihu ramen a naklápění lopaty, u větších lze volit mezi paralelní kinematikou Volvo a Z kinematikou. Díky paralelní kinematice jsou kompaktní kolové nakladače oblíbené v dřevozpracujícím průmyslu při manipulaci s kulatinou nebo při práci s velkoobjemovou lopatou.
Pohon kolového nakladače je hydrostatický a umožňuje plynulou a citlivou regulaci rychlosti. Systém dvou čerpadel, jedno pro ovládání zatáčení a jedno pro zdvihová ramena a lopatu, umožňuje precizní ovládání lopaty a zdvihových ramen. Na přání se u některých modelů dodává verze s vyšší rychlostí pojezdu až 35 km/h. Vyšší rychlost znamená rychlejší přejezdy nakladače po pracovní ploše a tím vyšší produktivitu práce. Standardní výbava kompaktních kolových nakladačů zahrnuje například třetí přídavný okruh pro ovládání hydromechanických pracovních nástrojů jako je drapák nebo víceúčelová lopata "klapačka" a podobně, hydraulický rychloupínák pro rychlou a snadnou výměnu pracovních nástrojů a mnoho dalších prvků, které zvyšují produktivitu strojníka a komfort obsluhy. Zdvihová ramena a lopata se ovládá joystickem, přídavný hydraulický okruh může být ovládán buď druhou pákou nebo přímo dvěma tlačítky na joysticku. Kabina je prostorná a velké prosklené plochy zajišťují nerušený výhled na pracovní plochu, zdvihová ramena a rohy lopaty nebo na špičky paletovacích vidlí.
Stoprocentní uzávěrka diferenciálu na obou nápravách zajišťuje vynikající trakci v terénu, čímž se stává kompaktní kolový nakladač velmi zajímavým strojem pro zemědělství při vyklízení prostor nebo při manipulaci se zemědělskými komoditami. Nabídka volitelného vybavení stroje je veliká. Díky rychloupínacímu zařízení lze na stroj pověsit až 60 různých pracovních nástrojů, od nejrůznějších lopat přes paletovací vidle, smetáky, drapáky, silniční frézy a podobně.
Existují speciální volitelné výbavy krytování pro manipulaci s odpady, hydraulický okruh zdvihových ramen může být vybaven systémem BSS, který snižuje rázy od naložené lopaty při pojezdu stroje a tím podélné kolébání stroje při jízdě. Strojník tak s nakladačem může jet vyšší rychlostí, aniž by se stroj vlivem kolébání stal neovladatelným. Kompaktní nakladače jsou spolehlivé a mají nenáročnou údržbou. Odklopná kapota motoru zajišťuje velmi dobrý přístup ke všem místům denní údržby, filtry počínaje a nalévacími otvory konče. Typová řada kompaktních nakladačů Volvo je tvořena modely L20B, L25B, L30B, L35B, L40B a novými L45F a L50F, které zaujmou jednak svým designem a pak hlavně také svou silou.
Vývoj kompaktních kolových nakladačů
Velkou změnou prošel právě kompaktní kolový nakladač Volvo L50F - je sice ve všech směrech kompaktnější než jeho předchůdce, ale přesto svými vlastnostmi sráží L50E na kolena. Větší a silnější motor, výkonnější hydraulika, vyšší hmotnost a nosnost, větší lopaty... Je to větší nakladač v menším balení.
Nejmenší základní lopata nakladače L50F o provozní hmotnosti 9,4 t má objem 1,5 m3. Navzdory větším lopatám a menším rozměrům má L50F oproti L50E větší výsypnou výšku, se základní lopatou je to 2 865 mm, přičemž čep se nachází v úrovni 3 780 mm nad zemí, což je v kategorii nakladačů do 10 t výborná hodnota. To vše při zachování kinematiky TP, která mechanicky vyrovnává dno lopaty při zvedání a spouštění výložníku a zároveň zaklápí lopatu vysouváním pístu z válce, což umožňuje dobrou vylamovací sílu. Motor je uložen příčně až za zadní nápravou, kde zároveň funguje jako protizávaží. Jedná se o čtyřválcový přeplňovaný diesel Volvo D5DCBE3 o objemu 4,76 l, který poskytuje maximální výkon 87 kW při 2200 ot/min.
V hydraulickém systému load sensing pracuje axiální pístové čerpadlo s průtokem 132 l/min. Řízení L50F je oproti starším modelům řešeno jinak. L50F zatáčí pomocí jediného hydraulického válce, do kterého žene olej samostatné zubové čerpadlo, zapojené v okruhu typu load sensing. Úhel natočení zůstal na 40°, ovšem díky kratšímu rozvoru jsou jeho poloměry otáčení příznivější.
Ovládání nového kompaktního kolového nakladače L50F bylo integrováno do joysticku. Hornímu povrchu joysticku dominují dva kolečkové spínače. Levým se volí směr jízdy, pravým se řadí rychlostní rozsah. V praxi zjistíte, že se jedná o velmi rychlé a pohodlné řešení. Se zařazením z druhého na první stupeň si nakladač sám počká, až se rychlost dostatečně sníží. Menší páčka vpravo od joysticku ovládá hydraulický rychloupínač a hydraulicky poháněná přídavná zařízení.
Interiér kabiny jakoby z oka vypadl velkým kolovým nakladačům řady F, i když zvenku vypadá kabina jinak. Strojník zvyklý na tento typ stroje se zde cítí jako doma. Standardní vybavení odpovídá dnešním zvyklostem (klimatizace, nastavitelný volant, sedadlo polohovatelné ve 4 směrech, držák nápojů, rádio na CD s vestavěnými reproduktory, apod.), množstvím výdechů topení a klimatizace si nakladač nezadá ani s malým autobusem. Přehledný monochromatický displej, u kterého lze navolit, zda mají být zobrazeny oranžové údaje na tmavém pozadí či naopak, ukazuje a umožňuje nastavit řadu veličin, zcela v intencích současných trendů. Školení obsluhy moderních stavebních strojů se dnes odehrává převážně v kabině u displeje, zbytek je celkem jasný. Alespoň v případě L50F tomu tak je, poněvadž konstruktéři si dali záležet na servisním přístupu a všechna místa pravidelné údržby přehledně soustředili pod výklopnou kapotou a přístup k nim je bezproblémový.
Použití kompaktních kolových nakladačů
Kompaktní kolové nakladače Volvo vykazují vysokou manévrovatelnost a práce s nimi je snadná i v těsných prostorech. Víceúčelové nakladače mají dostatečný výkon, aby mohly provádět nejrůznější práce na stavbách, v průmyslových aplikacích, v městské zástavbě, ve štěrkovnách i v zemědělství.
TEXT: Produkt Specialista,
Volvo Stavební stroje Czech s.r.o.
FOTO: archiv firmy