Pro projekt Via Salis je to již druhé významné mezinárodní ocenění po PFI Awards, každoročně udělované nejvýraznějším světovým počinům v oblasti projektového financování.
„Těší nás, že společný projekt Via Salis a českého Ministerstva dopravy zaujal v mezinárodním měřítku už v době, kdy probíhaly převážně přípravné práce. S počátkem jara se stavba D4 rozjíždí na plno a my jsme připraveni na úspěšnou realizaci projektu,“ uvedl generální ředitel Via Salis a Managing Director VINCI Highways v ČR Christian Biegert.
K tomu dodal Martin Janeček, ředitel Odboru liniových staveb a silničního správního úřadu na Ministerstvu dopravy ČR: „Také Ministerstvo dopravy hodnotí dosavadní průběh projektu, zejména v soutěžní fázi, jako úspěšný. To nám umožňuje uvažovat o případné realizaci dalšího projektu.“
„Pro Českou republiku jde o průkopnický projekt, který by mohl podnítit řadu dalších podobných transakcí, což z něj činí důstojného vítěze IJGlobal European Transport Deal of the Year. Bylo zajímavé sledovat soutěž konsorcií, která se ucházela o zajímavý obchod. A pozorovat vítězný tým pod vedením VINCI Concessions, který dokázal přijít s dobrou kombinací místních a mezinárodních financujících institucí. Kromě toho bude dálnice postavena udržitelným způsobem, zlepší regionální dopravní podmínky a plynulost provozu, což bude mít efekt na snížení rizika dopravních komplikací a znečištění životního prostředí,“ okomentoval volbu vítěze Editorial Director IJGlobal Angus Leslie Melville.
Projekt PPP D4 ve veřejné soutěži vyhrálo sdružení Via Salis francouzských firem VINCI Highways, VINCI Concessions, a Meridiam. Investice zahrnuje dostavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Stavba bude podle smlouvy hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat.
Koncern VINCI se významným způsobem podílí jak na stavbě, tak i provozu. Meridiam se spolupodílí na řízení a financování projektu. Společně za sebou mají projekty jako například stavba dálnice R1 na Slovensku.
Zhotovitelem stavebních prací je společnost DIVia stavební ze skupiny EUROVIA CS, která je součástí VINCI Group. Vlastní provozování dálnice D4 pak zajistí VINCI Highways, která má zkušenosti se správou sítě 4 000 km silnic po celém světě.
Za období od prvního poklepání základního kamene již na D4 proběhla velká část přípravných a průzkumných prací, jako například archeologické, pyrotechnické, hydrogeologické a další průzkumy. V rámci ochrany přírody bylo instalováno 16 kilometrů speciálních bariér pro obojživelníky. Probíhá také pasportizace komunikací a budov v okolí stavby, proběhly skrývky ornice a byly vytýčeny inženýrské sítě. Aktuálně se po zimní sezóně rozjíždějí vlastní stavební práce.