Tato gigantická stavba je realizována v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu, její celková délka činí 6 382 m a doplní tak již provozovanou část okruhu délky cca 17 km s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Po zprovoznění, které je předpokládáno v roce 2011, tak vznikne nejdelší tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě. Současně se bude jednat i o nejdelší souvislý ražený tunel na našem území dlouhý až 2,23 km. Stavba je výjimečná nejen svým dopravně - strategickým významem a rozsahem, ale také svou technickou náročností. Dílo v sobě obsahuje řadu dílčích staveb, různorodých stavebních objektů i technologických řešení. Není proto divu, že se na jejím vzniku podílí řada významných českých společností, jak projekčních, tak i stavebních.
Jednou z nich je i společnost Čermák a Hrachovec. Její hlavní specializací je výstavba vodovodů a kanalizací. V současné době pracovníci společnosti realizují práce na výstavbě kanalizace v úseku městského okruhu Myslbekova - Pelc-Tyrolka, konkrétně na Stavbě č. 9515 Myslbekova - Prašný Most. Součástí této stavby je vybudování více než 60 m hlubokého spadiště. Přímo na stavbě jsme měli možnost hovořit se stavbyvedoucím firmy, panem Petrem Liškou. Ten nám v úvodu řekl:

V rámci této stavby nyní naše společnost provádí přeložky vodovodů a budování nových vodovodních a kanalizačních řadů.

V jakém prostoru jsou nové řady vedeny?

Vodovodní řady a stoky A, B, C jsou vedeny v celé své délce prostorem křižovatky ulice Milady Horákové, Svatovítské ulice a blízkém okolí.

Co představuje největší objem prací na tomto úseku?

Největší objem prací v sobě zahrnuje vybudování vodovodního řadu LTH DN 700 v celkové délce 600 m a dále vodovodního řadu LTH DN 400 v délce 350 m. V oblasti kanalizací stoka A propojuje stoky B a stávající kanalizační stoku 600/1100. Na stávající stoku je tato stoka napojena v nově navržené šachtě ŠA 1. Na stoku B je stoka A napojena v rozbočné komoře ŠB.2. Stoka A je zhotovena v raženém tunelu jako zděná - kruhová DN 1000 vedená ve sklonu 12,22 % v délce 44,18 m.
Stoka B je mezi šachtami ŠB1 a ŠB4 provedena v raženém tunelu ze sklolaminátového potrubí DN 1200 ve sklonu 5,00 % v délce 43,0 m. Zbývající část stoky B bude po odklonění dopravy v ulici Milady Horákové provedena otevřeným výkopem v délce 76,0 m a zděná v délce 16,0 m.
Skutečně unikátním objektem na trase této kanalizační stoky je objekt ŠB1. Jedná se o spadišťovou šachtu o průměru cca 6 m a celkové hloubce více než 60 m. V hloubce 60 m se dno šachty napojuje na kanalizační sběrač, stoku K o průměru 3,6 m. Toto řešení bylo zvoleno, protože odvedení splaškových vod z této velmi exponované lokality jiným způsobem by bylo značně finančně náročné a komplikované.

Jak probíhala výstavba spadiště?

Hrubý výrub těžební šachty je navržen v kruhovém profilu průměru 6,5 m. Vzhledem k požadované rychlosti výstavby byla upravena ukládka KARI výztuží (okolo rámů místo původní jedné řady do rámů), při zachování možnosti alternativního nahrazení důlních rámů BRETEXI a lokálního použití pažin UNION. Bylo dohodnuto zvětšení vnitřního profilu spadiště z 5,85 m na 6,0 m za současného zvětšení tloušťky stěny z 200 mm na 250 mm. Primární ostění je vyztuženo svařovanou sítí z oceli 10 505, průměru R10, oka 100 x 100 mm při obou površích (z obou stran rámu) a tří vrstev stříkaného betonu třídy C 30/37 XA2. Kari sítě jsou uloženy dle výkresů a vodivě spojeny svary s ocelovými rámy min. ve třech profilech po obvodě rámů. Použití stříkaných betonů je určeno v technologickém postupu dle paragrafu 42 zákona č. 55/1996. Při výstavbě bylo nejprve provedeno nastříkání vnější 1. vrstvy stříkaného betonu na zeminu v tl. 60 mm. Následně bylo provedeno osazení KARI sítě a rámů. Pro přesnější osazení a stabilizaci rámů byly použity pažiny Union. Tak, aby nedošlo k proražení vnější vrstvy stříkaného betonu. Po osazení rámů bylo provedeno nastříkání druhé vrstvy stříkaného betonu do vnitřní úrovně rámů tj. cca 120 mm. Poté byla osazena vnitřní kari síť a provedena 3. vrstva stříkaného betonu na vnitřní průměr 6,0 m.
Vlastní hloubení spadiště prováděla firma Metrostav a.s. Naše společnost provádí definitivní vystrojení spadiště.

Co vystrojení takto rozměrného spadiště představuje?

Vlastní prostor spadiště v délce 50,0 m je vyzděn ze žulových kvádrů, ze stejného materiálu je provedena i spodní část spadiště s napojením na stoku K. Součástí spadiště je dále vybudování lezného oddělení tak, aby zde byl v budoucnu zajištěn přístup po schodišti vybudovaném z kompozitu. Spadiště obsahuje také manipulační prostor o průměru 1,2 m, který bude v budoucnu sloužit k dopravě materiálu při čištění a údržbě.

Jaké další objekty jste na trase tohoto kanalizačního díla realizovali?

Kromě samotného vybudování vodovodů a kanalizačních stok se budeme podílet na vybudování všech 7 šachet, které jsou v trase navrženy. Každá z nich je přitom jinak koncipována a plní odlišnou funkci. Například šachta ŠB2 řeší propojení stoky A a B. Má hloubku 11,0 m a rozbočná komora je vyzděna z kanalizačních a čedičových cihel.
V současné době jsou naší společností realizovány práce na vystrojení dvojspadišťové šachty o hloubce 11 m na stavebním objektu ŠB4. Spadiště je vybudováno v místě napojení kanalizační větve H. To je důvod, proč bylo navrženo atypické spadiště, které je tvořeno spojením dvou spadišť, které mají společný spadišťový prostor. Spadiště na vlastní stoce B je řešeno jako klasické v přímé trase, do něj je z boku napojena kanalizační větev H -DN 300. Každé z těchto spadišť má vlastní čedičové obtokové potrubí (fajfku) DN 400 opevněnou opracovanými kameny. Na těchto příkladech je dle mého názoru nejlépe vidět, jak široký a technologicky různorodý sortiment prací je schopna naše společnost obsáhnout.

Jaké další práce vás při budování městského okruhu v Praze čekají?

V současné době probíhají přípravné práce nutné k realizaci kanalizační stoky C o průměru DN 1000. Vybudování této stoky bude náročné v tom, že v průběhu předpokládané lednové výluky železniční dopravy bude stoka podcházet tratě a pokračovat směrem k Vítěznému náměstí.

Jaký je předpoklad dokončení akce?

Práce na akci byly naší firmou zahájeny v září roku 2008. Pokud bude stavba probíhat podle předpokladů, práce by měly být dokončeny ke konci roku 2010. To se týká samozřejmě naší činnosti. Zprovoznění trasy je plánováno na rok 2011.

Jak vaši práci hodnotí investor a zástupci města?

Věřím tomu, že pozitivně. Právě dnes si stavbu přišli prohlédnout zástupci OMI a Magistrátu hlavního města Prahy. I já věřím, že na stavba bude i nadále probíhat bez komplikací a bude z naší strany předána investorovi jak v požadovaném termínu, tak i vysoké kvalitě.

Za rozhovor a srdečné přijetí děkuje
Ivo Románek


Čermák Hrachovec - Stavba tunelu Blanka
Oficiální název: Městský okruh Myslbekova - Pelc - Tyrolka
Zhotovitel: Metrostav a.s.
Dodavatel: Čermák a Hrachovec a.s.
Zpracovatel RDS: Satra spol. s r.o.
Zpracovatel RD: Pudis, a.s.
Soubor staveb: stavba č. 9515 Myslbekova - Prašný most
stavba č. 0080 Prašný most - Špejchar
stavba č. 0079 Špejchar - Pelc-Tyrolka


Čermák a Hrachovec, a.s.
Smíchovská 31, 155 00 Praha-Řeporyje
tel.: 251 091 311, fax: 251 626 070
e-mail: cerhra@cerhra.cz, www.cerhra.cz