Abychom se dozvěděli více informací o jejich aplikací služeb a know-how, navštívili jsme jednatele firmy Promat s.r.o., pana Ing. Ladislava Zajíce, a požádali ho o rozhovor.

Můžete našim čtenářům přiblížit historický vývoj společnosti Promat?

Firma Promat je na trhu již více než 50 let, založena byla v Düsseldorfu jako Společnost pro moderní stavební hmoty. Později byla - již pod názvem Promat - začleněna do holdingu Etex, kde operuje jako jedna ze tří jeho divizí. Etex je znám spíše pod původním názvem Eternit. Promat s.r.o. byla založena v roce 1993 jako obchodní organizace s jedním zaměstnancem. Dnes zde máme i výrobní a servisní organizaci (Promat servis, s.r.o.) a v obou firmách pracuje - schválně neříkám, že někoho zaměstnáváme - více než 70 členů týmu.

Vaše nabídka produktů je velni rozmanitá. Na kterou skupinu výrobků kladete největší důraz?

Máte pravdu, komplexnost naší nabídky je naší silnou zbraní. Oceňujeme to my i naši zákazníci, a nejen v současné hospodářské situaci. Je těžké odpovědět na Vaši otázku týkající se zacílení pozornosti. Máme čtyři divize, které pokrývají průmysl a stavební výrobu. Naší snahou je zákazníkovi nabízet opravdu jen to, co potřebuje a co mu může pomoci maximalizovat jeho úspěch. Někdy však s tímto krédem narážíme na bariéru nepochopení, jako např. u dopravních staveb.

Pro ochranu tunelů disponujete speciálními požárně-ochrannými deskami PROMATECT®-H. Můžete našim čtenářům přiblížit jejich protipožární vlastnosti a jiné přednosti?

Desky PROMATECT®-H se vyrábí ve dvou modifikacích. Vždy se jedná o vápeno-cementovou autoklávovanou desku vyráběnou Hatschek technologií; první modifikace se používá ve stavebníctví pro konstrukce podhledů, stěn, příček, ochranu ocelových konstrukcí, jako výplň požárních dveří atp., druhá pak speciálně pro tunelové ­aplikace.

Tato je oproti svému dvojčeti více dimenzována do prostředí, které panuje v tunelu. Znamená to, že odolává solance, teplotám pod bodem mrazu, mechanickému poškození (otěr, odletující štěrk), výfukovým plynům, má možnost následné povrchové úpravy, to vše o něco lepší než první deska, která nenese přívlastek tunelová. A pak je zde ještě sestřenice, která nese přídomek T, tedy plným názvem PROMATECT®-T. Zde jsou dynamické vlastnosti ještě lepší, což se odráží i v ceně.

Jedno mají tyto zmiňované desky společné: jejich aplikace na strop, příp. stěnu tunelového tubusu, se děje proto, aby byla ochráněna výztuž v železobetonu. Při požáru totiž dochází vlivem vysokých teplot (až 1350 °C) k tomu, že volná i chemicky vázaná voda se přeměňuje na vodní páru, a protože nemá kudy z železobetonu desky uniknout, trhá beton, doslova, na kusy. Odborníci to nazývají odstřelováním betonu. Rovněž tím dochází k odhalení výztuže a ztrátě únosnosti celé konstrukce. Tunel se pak musí na dlouhou dobu po požáru uzavřít a nákladně opravovat. Výměna "opotřebených" desek PROMATECT®-H nebo -T v místě požáru je nepoměrně rychlejší a ekonomičtější. To jsem měl na mysli onou maximalizací zisku našeho odběratele. A pro nás všechny, co řídíme auto, to znamená, že nemusíme zdlouhavě volit neúnosně dlouhé a nepropustné objízdné trasy.

V zahraničí se hodně používají již zmiňované požárně ochranné desky PROMATECT®-H pro tunelové stavby k zajištění požární bezpečnosti. Na kterých významných zahraničních projektech byly aplikovány?

Ano, máte pravdu, v zahraničí je, jistě i díky delšímu působení Promat organizací na trhu, aplikace v tunelech velmi častá.

Jednou z prvních aplikací byl Dartfordský tunel ve Velké Británii v roce 1963. Dnes už bychom těžko spočítali, v kolika tunelech jsou naše desky, a nejen ty, použity. Každý rok máme po celém světě několik projektů v řádech desítek tisíc m2 obkladu. Lze říci, že žádná významnější stavba tohoto typu se bez Promat-konstrukce nestaví.

Z těch mediálně známějších jmenujme alespoň všechny čtyři tunely pod Labem v Hamburku, tunel Frajus na pomezí Francie a Itálie, který prošel i ohněm, a podmořský tunel v Dubaji vedoucí na umělé ostrovy.

Jaká je situace s deskami PROMATECT®-H na tuzemském trhu?

Deska PROMATECT®-H je díky svému širokému spektru použití jedním z našich nosných produktů. Co se aplikací v tunelových stavbách týče, u nás se ještě prozatím více sází na klasické materiály, v tomto případě beton. Možná i díky tomu, že u nás ještě není tolik ceněna lidská práce, se betonové krytí několikanásobně předimenzovává.

Dále se experimentuje i s polypropylenovými vlákny, která se v případě požáru odpaří a "dutinkami", které po nich zbudou, má pára šanci zčásti uniknout a kam expandovat. Tím se oddálí drastické poškození železobetonu, ale sanace je nutná rovněž, protože žárem a zplodinami poškozený beton se musí sanovat odbouráním narušené vrstvy a následně torkretováním poškozené místo znovu dobetonovat.
A takovým třetím aspektem je naše švejkovské: "Tady přece nikdy hořet nebude", a tak se tunely dělají tak, jak se dělají. Ale i u nás se už začíná blýskat na lepší časy.

Vaše společnost se v ČR podílela na několika významných tunelových projektech. Které to byly?

Dá se říci, že v každém z našich nově budovaných tunelů jsou protipožární materiály již zastoupeny. Ať je to již vlastní ochrana železobetonu, odvětrání (tunel Mrázovka), kabelové kanály (tunel Klimkovice). Oprostíme-li se od silničních a dálničních tunelů, dodáváme naše materiály i do tunelů a většiny stanic pražského metra. Namátkou jmenujme asi mediálně nejvyhledávanější z nich - Střížkov na Proseku.

Jakým způsobem pomáháte klientům s konstrukčním opatřením, projektováním, dozorem a realizací tunelových staveb?

Naší snahou je poskytnout klientovi v každé fázi výstavby maximální podporu a dodat informace potřebné k jeho správnému rozhodování. U tunelů jde především o to, aby si investor uvědomil, že na začátku jde sice o mírné navýšení ceny stavebního díla (o 1 - 1,25 %), ale v případě požáru obrovským způsobem šetří. Nemusí totiž, kromě výměny poškozených desek a jejich náhrady, "sahat" na vlastní tunelový tubus. A to je v případě sanace drahá, složitá a dlouhá procedura.

Abych odpověděl na Vaši otázku: podpora je z naší strany ve fázi projektu, realizace i následných kontrol požárně bezpečnostních zařízení. Jako bonus tu jsou i naše četné zkušenosti se stavbami tunelů po celém světě. Tyto mohou i ušetřit náklady investora či stavební firmy.

V neposlední řadě jsme provedli v některých, pro tyto speciální zkoušky akreditovaných, zkušebnách zkoušky požární odolnosti dle různých tunelových křivek. Naším partnerem je i zkušební laboratoř STUVA, což je v tunelech pojem. Zde se dělala většina fyzikálních a chemických zkoušek našich desek, zmíním jen zkoušku na tlak a sání vzduchu pro železniční tunely.

V minulosti jste prováděli zkoušky svých materiálů s ostrým požárem v tunelu, který není v provozu. Jaké byly výsledky zkoušek?

Je vidět, že Váš časopis má dobré zdroje informací a výborný přehled v daném oboru! Ano, ve spolupráci s tunelovou asociací UPTUN jsme byli jedním z partnerů v projektu Runehamar; šlo o nepoužívaný tunel ve Švédsku, kde byl simulován požár nákladního automobilu s různými typy nákladů a byl měřen vliv požáru a jeho průvodních jevů na okolí.

Konstrukce v místě požáru byla ochráněna našimi deskami a lze říci, že tyto se chovaly nadmíru dobře. Je to tedy materiál, který prošel ohněm.

Můžete prozradit hlavní ekonomické ukazatele společnosti Promat?

S radostí, naše týmy se nemají za co stydět. Naše společnost v ČR byla a je, kromě prvních dvou let, prozatím vždy v zisku a jsem přesvědčen, že tento trend bude pokračovat. Za minulý rok jsme měli obrat přes 200 mil. Kč a naše dceřiná společnost, Promat servis, přes 100 mil. Kč. Dohromady to číslo zní lépe, něco přes třetinu miliardy korun.

V minulém roce jsme zkolaudovali naši novou "továrnu", kde máme rozšířené skladové a výrobní kapacity. Díky ní jsme pro naše zákazníky ještě atraktivnější než dříve.

Jaké jsou vize a cíle pro nejbližší budoucnost?

Každý, kdo nás měl možnost poznat zblízka, ví, že jsme tak trochu jiná firma, jiný tým lidí. Hodně vypovídá už naše motto: "Promat - oheň Vám nedá mat!" Tudíž i vize a cíle jsou trochu jiné než obvyklé. Snažíme se hledat další oblasti, kde je ještě "pole neorané", abychom mohli ještě lépe naše zákazníky uspokojovat. Mluvím-li o zákaznících, nemyslím jen ty, kteří u nás za materiál platí, ale i ty profese, které se na celém procesu podílejí, např. projektanty, architekty, TDI, pracovníky HZS, státní správy a další.

Mým osobním cílem je, aby moji kolegové chodili stále rádi do práce a dělali ji ještě s větším nadšením a zapálením pro věc. A totéž bych popřál i našim zákazníkům.
Protože "Promat Vám nikdy nedá mat."

Děkujeme za rozhovor


Promat s.r.o.
V. P. Čkalova 22/784, 160 00 Praha 6 - Bubeneč
tel.: 224 390 811, fax: 233 333 576
e-mail: promat@promatpraha.cz, www.promatpraha.cz