Podle této novely se SŽDC od 1. července 2008 stala provozovatelem dráhy celostátní a drah regionálních ve vlastnictví státu. Tyto činnosti až do tohoto data prováděla akciová společnost České dráhy. Aby mohla SŽDC tuto činnost vykonávat, byly současně na SŽDC převedeny i potřebné kapacity, jak personální, tak i materiální. Činnosti provozovatele dráhy v části zabezpečení dráhy a organizování drážní dopravy tak již nyní zajišťuje SŽDC vlastními kapacitami. Celkovým rozsahem činností jsme se tím již velice přiblížili obsahu v Evropě užívaného pojmu "Manažer infrastruktury". V letošním roce je naší snahou připravit dokončení převodu i všech zbývajících činností v oblasti provozování dráhy, které dosud zůstávají u Českých drah.
V oblasti investic do dopravní cesty byl rok 2008 pro železniční infrastrukturu mimořádný. Podařilo se dokončit celou řadu staveb. Za zmínku nepochybně stojí například ukončená modernizace průjezdu železničním uzlem Ústí nad Labem, elektrizace trati Letohrad-Lichkov, modernizace IV. koridoru v úseku Stránčice-Hostivař, modernizace III. koridoru v úseku Červenka-Zábřeh. Určitě největší stavbou, kterou se podařilo v roce 2008 dát do provozu, je však nepochybně stavba Nového spojení v Praze. Slavnostní zprovoznění proběhlo 2. prosince 2008, společně se zprovozněním stavby modernizace západní části hlavního nádraží v Praze. Z důvodu probíhajících výlukových prací na úseku z Prahy-Libně do Běchovic se zatím nemohou všechny přínosy Nového spojení v osobní dopravě naplno projevit, do budoucna však díky nově získané zvýšené kapacitě tratí v centru pražského železničního uzlu bude v Praze poprvé možné sestavovat jízdní řád podle potřeb dopravců a ne pouze podle dosud omezené kapacity dosavadních tratí a traťových spojek.
V letošním roce již byla dokončena první stavba na úseku Plzeň-Cheb, a sice stavba Plzeň-Stříbro. Celá řada staveb je dále ve vysokém stadiu rozpracovanosti, ke konci se blíží modernizace železničního uzlu Kolín, pilotní projekt systému ETCS na úseku Poříčany-Kolín, stejně tak jako II. etapa budování systému GSM-R na trase I. koridoru. Pokračují již rozestavěné stavby na úsecích III. a IV. železničního koridoru. Z nových akcí, které chceme zahájit, patří k nejdůležitějším stavby Tábor-Sudoměřice, Votice-Benešov, Rokycany-Plzeň, Bystřice-Český Těšín a snad i elektrizace trati Lysá nad Labem-Milovice. Další etapou bude pokračovat výstavba systému GSM-R. Pokračovat bude i modernizace železničních uzlů, kde v letošním roce chceme zahájit např. rekonstrukci železniční stanice Přerov.
Část investic je směřována do oblasti elektrizace tratí, zvýšení bezpečnosti na železnici, včetně železničních přejezdů, zabezpečovacího zařízení, bezbariérových přístupů na nástupiště a racionalizace provozu na našich tratích. Věřím, že v letošním roce po několika letech přešlapování na místě pokročíme rovněž výrazněji v přípravě dvou možná největších železničních projektů nejbližšího období, kterými je modernizace trati Praha-Kladno s odbočkou na letiště Praha- Ruzyně a modernizace železničního uzlu v Brně. U obou těchto staveb bychom chtěli zahájit realizaci již v roce 2010.
I když to tak z výše uvedených informací možná ani nevypadá, je nutno konstatovat, že současné snížení objemu finančních zdrojů se nevyhýbá, samozřejmě, ani železnici. Základem plánu investic se pro SŽDC letos i v nejbližších letech staly převážně jen akce realizované s pomocí finančních prostředků EU v rámci Operačního programu Doprava. Nedostatek jiných zdrojů tak u ostatních staveb přináší prodloužení lhůt výstavby a oddálení původních termínů jejich zahájení.