Výstavba traťových tunelů na prodloužení trasy V.  A pražského metra vstoupila v květnu do důležité fáze: před zahájením ražby na závěrečném 1 750 m dlouhém úseku do současné koncové stanice trasy A Dejvická je nutné přenést logistiku razicích štítů TBM. V praxi to znamená, že dojde k demontáži současného vystrojení tunelů, které slouží k obsluze razicích štítů. Například pásové dopravníky již nebudou transportovat odtěženou zeminu na stanoviště BRE1 na dalekém Vypichu, ale na staveniště E2, které se nachází v ulici Evropská za budoucí stanicí Veleslavín ve směru do Dejvic. Ze stejného staveniště bude také zajišťováno zásobování segmenty tunelového ostění. Hlavním důvodem pro změnu logistiky je uvolnění úseku od montážní šachty na Vypichu po stanici Veleslavín. Po přesunutí technologie TBM zde mimo jiné budou dokončeny stanice Petřiny a Veleslavín a VZT propojky mezi traťovými tunely.

Razicí štíty Tonda a Adéla si tedy po dokončení zhruba 60 % trasy mohou na chvíli vydechnout: časově náročná změna logistiky si v souladu s harmonogramem projektu vyžádá zastavení ražby na minimálně 2 měsíce. Zatímco Adéla čeká pod ulicí Evropská, Tonda už v polovině dubna dokončil ražbu traťových tunelů do stanice Červený vrch a nyní na něm probíhá důkladná oprava před zahájením ražeb na nejdelším úseku.

„Oproti původnímu záměru jsme se rozhodli přepojit logistiku pro TBM až po prorážce Tondy na Červený Vrch. Je to časově úspornější řešení, protože souběžně můžeme protahovat štít stanicí,“ vysvětluje vedoucí projektu David Cyroň z Metrostavu.
Protože trasa tunelů metra před zastavením ražby vedla přímo pod výškovými budovami na Červeném vrchu, byly dopady ražeb a možné projevy na povrchové zástavbě permanentně sledovány měřením monitoringu. Pro postup štítů byl zvolen nejbezpečnější mód ražeb (close mode), a štíty tak postupovaly pod sídlištěm Červený Vrch bez výrazných dopadů na povrchovou zástavbu a znatelných vibrací a hluku. V bedlivě sledovaném areálu Hvězda měření seismiky neprokázala překročení limitů a dopady z činnosti strojů byli schopni z měření rozlišit jen zkušení odborníci.

V řeči čísel má razicí štít Tonda po roce od začátku ražeb za sebou úctyhodnou práci: do 2 403 me­try dlouhého tunelu položil přes 1 600 prstenců o délce 1,5 metru a od stanice Dejvice ho už dělí jen 1 750 metrů. Pokud jde však o lámání rekordů, úspěšnější byla Adéla. Uprostřed prosince zdolala 36 metrů za den a vytvořila dosavadní maximum. Tonda zaznamenal nejrychlejší denní ražbu na konci října, kdy za 24 hodin stihl vyrazit 30 metrů tunelu. Ražby, při nichž se průměrná rychlost přiblížila hodnotě 1,5 metru za hodinu, příjemně překvapily i německého výrobce strojů společnost Herrenknecht. „Sešly se dvě příznivé okolnosti. Razili jsme v relativně homogenním geologickém prostředí, a protože většinou pracoval pouze jeden štít, probíhalo hladce i zásobování materiálem pro ražbu, především segmenty tunelového ostění,“ doplňuje David Cyroň.

Také při cestě z Veleslavína na Červený Vrch Tonda klesal, i když ne tak výrazně jako na předchozím úseku: maximální podélný sklon dosáhl 3,5 %. Při ražbě z Petřin na Veleslavín se raziči museli vypořádat s až 4procentním klesáním a faktickým prodloužením trasy zhruba o osm metrů.

Tým Metrostavu načerpal za jeden rok od začátku projektu bohaté zkušenosti s technologií TBM-EPB, která byla v České republice nasazena vůbec poprvé. Dělníci a technici získali nové zkušenosti, osvojili si nové postupy a dokonce obohatili ražbu štítem o řadu svých vylepšení. Mladí inženýři Josef Kafka a Petr Hybský originálně doplnili injektážní systém výrobce. Vyřešili tak problém s tvrdnutím cementobentonitové směsi v injektážních trubkách pro výplň mezikruží.
„Až dosud u nás při ražbách tunelů dominovala Nová rakouská tunelovací technika, která má naprosto odlišnou podstatu z hlediska přístupu. Musím proto všechny moc pochválit, protože se za neuvěřitelně krátkou dobu dokázali přizpůsobit a přeškolit na úplně jiný druh práce,“ pochvaluje si David Cyroň.

Nový úsek jedné z nejvytíženějších podzemních drah na světě v přepočtu na počet obyvatel povede ze stanice Dejvická do stanice Motol. První vlak by na něj měl vyjet v roce 2014. Až se tak stane, linka A bude mít čtyři nové stanice – Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Projekt nese název „Prodloužení metra V. A (Dejvická – Motol)“ a realizuje ho sdružení Metrostav – Hochtief.

foto: Metrostav, J. Husák

www.metrostav.cz