Stavebnictví se proto doposud nevymanilo z krize a ani výhled na další období nevzbuzuje mnoho optimismu, přesto si na nás udělal čas ředitel odštěpného závodu Brno akciové společnosti STRABAG pan Ing. Jan Hýzl.

Pane řediteli, můžete nám představit společnost STRABAG a.s. a přiblížit činnost vašeho závodu v Brně?

STRABAG a.s. je stavební společností, která působí v segmentech dopravního, inženýrského a pozemního stavitelství. Máme hustou síť provozních jednotek ve všech regionech České republiky a zároveň silné zázemí v nadnárodním koncernu ­STRABAG SE. Nabízíme tak soukromým a veřejným investorům své služby při realizaci projektů malého i velkého objemu stavebních prací. Umíme stavět nejen silnice a dálnice, ale i sportoviště, ekologické stavby nebo komerční a průmyslové objekty. 

Pokud jde o náš odštěpný závod Brno, tento je zodpovědný za dopravní, inženýrské a ekologické stavby na územích Jihomoravského, Zlínského a Olomouckého kraje. V každém kraji máme vždy vytvořeno oblastní ředitelství s regionální působností.

V letošním roce se koná 19. Silniční konference přímo ve Zlíně, mohl byste nám přiblížit vaši činnost právě v tomto regionu a uvést některé významné stavby, na kterých se váš závod podílel?

Ve Zlínském kraji má náš závod čtyři výrobní střediska, dvě přímo ve Zlíně a po jednom v Uherském Hradišti a ve Vsetíně tak, aby byl dokonale kapacitně pokryt celý region. Každé z těchto středisek má ve své zodpovědnosti množství zajímavých staveb malého či velkého rozsahu. Mezi ty veřejnosti nejznámější patří určitě novostavba rychlostní komunikace R5503 Skalka – Hulín a rekonstrukce silnice I/49 Zlín – Malenovice pro investora Ředitelství silnic a dálnic ČR, či rekonstrukce silnice II/487 Nový Hrozenkov – Podťaté pro Ředitelství silnic Zlínského kraje. Za zmínku jistě také stojí nová cyklostezka podél Baťova kanálu nebo dostavba kanalizační sítě města Kunovice.

Společnost STRABAG je dlouhodobě vnímána jako významný hráč v oblasti dopravních staveb, ale nabízí také výstavbu a rekonstrukce mostů. Jaké zkušenosti máte zde?

Přímo náš závod v Brně má již několik let vytvořené specializované výrobní středisko pro výstavbu a rekonstrukci mostů, opěrných a zárubních zdí či monolitické železobetonové konstrukce. Toto středisko se může pochlubit například realizací novostaveb dálničních mostů na D1 přes silnici III/04715 Popůvky – Koválovice nebo také na D1 přes silnici III/36724 Kojetín – Zlobice.

V letošním roce jsme ve Zlínském regionu dokončili nadjezdy silnic nad rychlostní komunikací R5503 mezi obcemi Záhlinice – Kurovice, Tlumačov – Kurovice a v současné chvíli probíhá výstavba mostního objektu na silnici I/49 přes Hleděnovský potok či sanace zárubních zdí pod koridorem ČD ve městě Hulín.

Na kterých stavbách tohoto regionu byste měli zájem se v nejbližší době podílet?

Ve Zlínském kraji je potenciál pro výstavbu řady zajímavých a hlavně užitečných staveb, které by mohly zlepšit dopravní situaci a zvýšit konkurenceschopnost celého regionu. Celá řada takto veřejně prospěšných staveb se přitom díky regionálním politikům daří postupně realizovat. Věřím, že i přes napjatou situaci veřejných rozpočtů se vývoj v této oblasti nezastaví a zároveň samozřejmě doufám, že naše společnost přesvědčí o svých kvalitách a bude mít příležitost se na výstavbě podílet. O konkrétních akcích je obtížné hovořit.

Jak vnímáte současnou situaci ve stavebnictví?

Není tajemstvím, že stavebnictví patří k oborům, kterých se ekonomická recese bolestně dotýká. Všechny firmy v oboru dopravního stavebnictví tak prožívají nelehké období, což je dáno zejména drastickým omezením veřejných investic do výstavby dopravní infrastruktury. Nejde jen o to, že byly prakticky zastaveny soutěže na novou výstavbu, ale zásadním způsobem byly omezeny i finanční prostředky na provozní údržbu a rekonstrukce. Myslím, že nejen z pohledu zástupce stavební firmy, ale i všech běžných uživatelů silnic, je v oblasti dopravního stavitelství dosti nebezpečným trendem, že se nepřipravují nové projekty a také skutečnost, že se při výstavbě dopravní infrastruktury s velkou pravděpodobností nepodaří využít prostředky z evropských fondů.

Krize ve stavebnictví samozřejmě vedla i k zostření konkurenčního boje, což je znát například u menších stavebních zakázek. Dnes o ně  běžně svádí tvrdý boj velké nadnárodní firmy se středně velkými a malými firmami. Pro investory je to zajímavé z hlediska snižování nabídkových cen, ale pro mnohé stavební firmy je to boj o holé přežití.

Jaký měla tato situace dopad na váš závod?

Náš odštěpný závod v Brně je zkonsolidovaný a drobná restrukturalizace proběhla již v minulých letech jako příprava na toto období. V současné době se zaměřujeme na kvalitu vlastních kalkulací a optimalizaci využití stavební mechanizace vedoucí ke snížení vlastních nákladů a z toho plynoucí zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti. Jako optimista doufám, že ze současné krize vyjdeme nakonec posíleni.

Je reálná realizace PPP projektu v České republice?

Naše společnost, jakožto součást velkého nadnárodního koncernu, je připravena jednat a investovat v rámci „Public private partnership“ projektů, se kterými má koncern STRABAG SE  v zahraničí  již praktické zkušenosti. Nemyslím si však, že se v nejbližší době podaří takový projekt v České republice realizovat. Zatím zde totiž neexistuje pevný a konkrétní postoj k této problematice a stavební společnosti tak nemají pro jednání o PPP projektech partnera. Předpokladem pro uskutečňování PPP projektů bude kromě politické vůle i úprava relevantních právních předpisů, a tak myslím, že cesta od plánů po realizaci bude ještě během na dlouhou trať.

Jaké jsou cíle vašeho závodu pro nejbližší období?

Udržet si stávající pozici a dobré jméno našeho odštěpného závodu v regionu. Chceme být i nadále pro investory obchodním partnerem, který je zárukou kvalitní práce, spolehlivosti, přiměřené ceny a rychlosti.

Děkujeme za rozhovor
Michal Zmrzlík

STRABAG a.s.
Na Bělidle 198/21, 150 00 Praha 5
tel.: 222 868 111, fax: 222 868 211
www.strabag.cz

Odštěpný závod Brno
Tovární 3, 620 00 Brno
tel.: 545 423 712, fax: 545 219 691