„Místo abychom na jednom autě odvezli dva moduly jako dříve, odvezeme jich nyní osm. Zákazníkovi tak během jedné cesty ušetříme tři čtvrtiny nákladů na dopravu,“ říká Jan Petr ze společnosti Touax. Výhody skládací technologie plně ocení především zákazníci z východní Evropy, k nimž je kvůli větším vzdálenostem a chybějící infrastruktuře doprava tradičně velmi složitá a nákladná. „Například v zemích bývalé Jugoslávie nebo sovětského bloku existuje poptávka po značkových evropských výrobcích, které jsou z důvodu kvality a prestiže často upřednostňovány před místní produkcí. Inovovaná technologie skládacích modulů nám tak umožňuje zaměřit naše exportní úsilí i na vzdálenější trhy, aniž bychom museli podstupovat riziko a nákladně investovat do nových továren a obchodních zastoupení,“ dodává Petr.
Tzv. flatpacky jsou na první pohled k nerozeznání od běžných modulů, jen v přepravním balení mají zhruba čtvrtinovou výšku. „Konstrukci modulu tvoří šest metrů dlouhý a dva a půl metru široký šroubovaný ocelový rám a stěny jsou tvořené ze sendvičových vzájemně zaměnitelných panelů. Panelový systém stěn umožňuje jednoduše upravovat počet a umístění oken a dveří a vytvářet různé prostorové dispozice. Hmotnost modulu se v závislosti na provedení pohybuje mezi 2000 a 2100 kilogramy. Složit jej do finální podoby trvá dvěma zručným dělníkům přibližně dvě a půl hodiny,“ vysvětluje Petr.
Přes své kompaktní rozměry si flatpacky zachovávají hlavní přednosti modulové výstavby, tj. rychlost montáže, nízkou cenu a širokou variabilitu objektů, které z nich lze vytvořit. Přestože byly donedávna moduly známy veřejnosti pouze jako „buňky“ na staveništích, dnes jsou již plnohodnotným stavebním odvětvím. Potkat se s nimi lze například v podobě kancelářských budov, showroomů nebo mateřských škol.
Video s ukázkou montáže skládacího modulu si lze prohlédnout na adrese http://www.youtube.com/watch?v=qPE0uul0tIM.