Dálniční tah naváže jižně od Českých Budějovic na rychlostní silnici R3, která se u hraničního přechodu Dolní Dvořiště/Wullowitz napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Celá tato trasa bude součástí mezinárodní silnice E 55 a měří cca 171,6 km. Přes dlouholetou přípravu se dosud nepodařilo projednat definitivní trasu středočeského úseku dálnice, kde jsou v současné době mezi Prahou a Václavicemi, od km 2,8 do km 28,2, zpracovány dvě varianty a několik krátkých podvariant (u Lešan a Dunávic) a mezi Václavicemi a Novou Hospodou pouze krátká podvarianta u Křenovic, na které probíhá projednávání dokumentace EIA. Po projednání bude rozhodnuto o variantě, která bude dále připravována. Probíhá investorská příprava a výstavba pouze jihočeské části, která je rozdělena do několika staveb. Zprovozněn je 17,1 km dlouhý úsek dálnice D3 Nová Hospoda – Tábor, od km 62,3 do km 79,125, ve výstavbě je 25,1 km dlouhý úsek Tábor – Veselí nad Lužnicí, od km 79,125 do km 104,135, a zbytek jihočeské části dálnice D3 je v různých fázích veřejnoprávního projednání a majetkoprávní přípravy.
Úsek z Prahy (km 0,000 až po Třebonín, km 151,01) se připravuje jako dálnice D3 v parametrech D 27,5/120 a od km 151,01 (Třebonín) až po km 175,083 Dolní Dvořiště – státní hranice jako rychlostní silnice R3 v parametrech R 25,5/120.
V září 2008 byla zahájena výstavba části dálnice od Tábora do Veselí nad Lužnicí celkové délky 25,10 km v kategorii D 27,5/120. Nově budovaná dálnice odvede podstatnou část dopravního zatížení ze stávající silnice I/3, která je vedena v těsném kontaktu se zástavbou Sezimova Ústí, Plané nad Lužnicí, Roudné, Soběslavi a dalších menších obcí. Intenzity dopravy v oblasti Sezimova Ústí překračují hodnotu 20 000 vozidel za 24 hodin. Vzhledem ke značným problémům při majetkoprávním vypořádání pozemků byla stavební povolení vydána se značným skluzem, a tak dílčí části této stavby byly zahajovány postupně v letech 2009 až 2011. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR, dodávku stavby zajišťuje Sdružení D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí (STRABAG, a.s., Metrostav, a.s., EUROVIA CS, a.s. a Inžinierske stavby, a.s.). Stavba je spolufinancována z Operačního programu Doprava.
Úsek dálnice D3 0307A Tábor - Soběslav od km 79,125 do km 95,420 v celkové délce 16,925 km, začíná ve stávající mimoúrovňové křižovatce Měšice se silnicí I/19 a končí mimoúrovňovou křižovatkou Soběslav. Trasa je vedena ve volném nezastavěném terénu s četnými vodními plochami rybníků, 1,25 – 2,5 km východně od stávající silnice I/3 převážně po zemědělských a částečně lesních půdách. Součástí stavby jsou 3 mimoúrovňové křižovatky a 35 mostních objektů (z toho 14 na dálnici, 18 nad dálnicí a 3 na ostatních komunikacích). Doprovodné objekty tvoří především přeložky a úpravy ostatních komunikací o celkové délce 5 921 m, přeložky inženýrských sítí a 8 objektů protihlukových stěn o délce 2 124 m.
Navazující úsek dálnice D3 0308A Soběslav – Veselí nad Lužnicí od km 95,420 do km 104,135 je dlouhý celkem 8,715 km a končí mimoúrovňovou křižovatkou Veselí – sever. Trasa probíhá východně za Soběslaví ve vzdálenosti cca 200 m za okrajem dřevařských závodů. Dále pokračuje těsně pod hrází rybníka Nadýmač a po okraji lesního komplexu Karvánky. V blízkosti železniční zastávky Řípec je navržena mimoúrovňová křižovatka Dráchov se silnicí I/23. Za inundačním mostem přes údolí Lužnice navazuje trasa na stávající obchvat silnice I/3 Veselí nad Lužnicí. Stavba zahrnuje také 2 mimoúrovňové křižovatky a 14 mostních objektů (z toho 9 na dálnici, 3 nad dálnicí a 2 na ostatních komunikacích) a celou řadu přeložek a úprav ostatních komunikací o celkové délce 5733 m, přeložky inženýrských sítí a 2 objekty protihlukových stěn o délce 1515 m.
K novostavbě dálnice je přičleněna i rekonstrukce stávající silnice I/3 Čekanice - Měšice, která zahrnuje 1,550 km rekonstrukce dvoupruhové vozovky a 3,514 km dlouhý úsek vozovky čtyřpruhové včetně souvisejících úprav Čekanického mostu a přilehlé mimoúrovňové křižovatky.
Nejzajímavějšími objekty nově budované D3 jsou její mosty. Most přes rybník Koberný (stavba 0307B, délka 575 m) je kolmý v zakružovacím a půdorysném oblouku, jeho konstrukci tvoří předpjatý spojitý betonový komorový nosník o 6 polích, realizovaný letmou betonáží, samostatný pro každý dopravní směr. Most je založen na pilotách.
Most přes Černovický potok (stavba 0307C, délka 765 m) překračuje silnici III. třídy, Černovický potok a biokoridor. Jedná se o most kolmý v zakružovacím a půdorysném oblouku se spojitou nosnou konstrukcí o 25 polích z prefabrikovaných nosníků spřažených deskou z dodatečně předpjatého betonu. Založení mostu je na pilotách.
Most přes Lužnici (stavba 0308B, délka 1 063 m) přechází nejen přes řeku Lužnici ale i přes silnici I/3 Tábor – České Budějovice a trať s plánovanou modernizací IV. železničního koridoru. Nosnou konstrukci mostu tvoří 2 samostatné spojité monolitické předpjaté jednokomorové nosníky o 22 respektive 21 polích realizované na pevné skruži. Založení mostu je hlubinné s výjimkou pražských opěr, které jsou založeny plošně.
Oproti původním předpokladům dochází kvůli problémům s majetkoprávním vypořádáním a pozdějším vydáním některých stavebních povolení k posunu termínu dokončení celého souboru staveb, který kromě rekonstruovaných úseků musí být uveden do provozu jako jeden celek.
V současné době je dokončena a předána do předčasného užívání rekonstrukce dvoupruhu, rekonstrukce čtyřpruhu nebyla dosud zahájena z důvodu problémů při získávání stavebního povolení, zbytek trasy je v různých stupních rozestavěnosti.
Na dokreslení náročnosti majetkoprávní přípravy je možno uvést i to, že bylo nutno přistoupit k odklonu dálnice v km 80,600, neboť se nebylo možno dohodnout s jedním konkrétním vlastníkem o výkupu pozemku o výměře 844 m2. Po velmi komplikovaných a vleklých jednáních rozhodl investor o odklonění trasy dálnice tak, aby nedošlo k narušení majetkových práv vlastníka problematického pozemku. V důsledku toho bylo nutné část dálnice přeprojektovat, znovu veřejnoprávně projednat a majetkoprávně vypořádat pozemky, jejichž potřeba odklonem vznikla. Všechny tyto činnosti byly zrealizovány v rekordním čase 6 měsíců a to nejen za podpory místních orgánů státní správy a Ministerstva dopravy, ale i dalších dotčených soukromých osob. Toto odvážné rozhodnutí investora zabránilo zastavení výstavby dálnice a ušetřilo velké finanční prostředky, které by byly se zakonzervováním dálnice po dobu avizovaných soudních sporů s majitelem předmětného pozemku spojeny.
PRAGOPROJEKT, a.s.
K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4, tel.: 226 066 111
e-mail: obchod@pragoprojekt.cz, www.pragoprojekt.cz
Výstavba dálnice D3 pokračuje
24.5.2011 /
Projektanti
Dálnice D3 se po svém dokončení stane velmi důležitým tahem zajišťujícím kapacitní spojení hlavního města Prahy s oblastí jižních Čech. Investorská příprava dálnice D3 probíhá v souladu s Návrhem rozvoje dopravních sítí v České republice do roku 2010, schváleným usnesením vlády ČR č. 741 ze dne 21. července 1999.