Čtyřiceti lety zkušeností v úspěšné přípravě, koordinaci, projektování a inženýringu mnoha velkých investičních celků se nemůže pochlubit mnoho firem. Požádali jsme proto o rozhovor předsedu představenstva společnosti Ing. Jiřího Pokorného.
Vážený pane předsedo, jak hodnotíte uplynulý rok 2009 z pohledu zakázek, na kterých se účastnila vaše společnost?
Uplynulý rok 2009 nebyl pro nás příliš úspěšný, a to jak v počtu zakázek tak i v celkových tržbách. V zásadě byl nedostatek veřejných investic a tím pádem nedostatek práce a z toho plynoucí velká konkurence v nabídkových cenách. Důležité bylo, že jsme udrželi celý pracovní kolektiv špičkových odborníků, nemuseli jsme redukovat počty nebo krátit pracovní fond. Bohužel se to negativně projevilo v poklesu odměn zaměstnanců oproti minulým létům.
Jaké rozpracované realizace máte v plánu ukončit a v jakém časovém horizontu?
V současné době rozpracováváme stavební dokumentaci pro provádění stavby metra A Dejvická - Motol. Začali jsme s dokumentací pro přípravu stavenišť a nyní pracujeme na projektu ražeb tunelů. Časový předpoklad dokončení staveb je do konce roku 2014 s tím, že průběžně předáváme dokumentaci podle potřeb stavby.
Nyní je určitě těžké období pro každou stavební firmu nebo společnost u nás. Jakých připravovaných státních zakázek se budete účastnit ve výběrových řízeních?
Právě teď i přes tu bídu ve veřejných zakázkách vyšla soutěž na modernizaci železniční tratě Veselí - Doubí. Investorem je SŽDC. V projektování modernizace žel. tratě jsme získali velké zkušenosti. Po ročním zdržení s očekáváním na rozhodnutí ÚHOSu bude znovu vyhodnocována veřejná soutěž na projekt nové trasy metra D - Náměstí Míru - Písnice. U obou zakázek bychom chtěli mít vítěznou nabídku a na projektech pracovat.
V minulém čísle našeho odborného časopisu jsem se vás ptal na celosvětovou recesi, zda se citelně dotkne i vaší společnosti. Můžete našim čtenářům sdělit vaše zhodnocení i s výhledem na následující období?
Je pravdou, že recese v minulém roce se dotkla i naší společnosti. Naší cílevědomou a aktivní marketingovou činností jsme zajistili dostatek práce a tržeb na udržení našich špičkových odborníků a udržení postavení naší společnosti na trhu práce. V zájmu celé naší společnosti by měla být za současné situace podpora zaměstnanosti, tedy vláda by měla vložit více finančních prostředků do investiční výstavby a pokud nejsou finance na realizaci díla, tak alespoň na její investorskou a projektovou přípravu. Za současného politického a ekonomického vývoje tomu bohužel tak není, a tak jsme optimisti, že tomu bude snad lépe po volbách.
Které vaše projekty z uplynulého období považujete za technicky nejnáročnější nebo nejzdařilejší?
Projekty metra byly a jsou pro nás technicky náročné a přitom nejzdařilejšími za celé období naší činnosti. Stavba pražského metra byla v roce 2000 vyhlášena stavbou 20. století a rok předtím v roce 1999 stanice Rajská zahrada vyhlášena stavbou roku. Stavba trasy metra IV.C2 Ládví - Letňany byla vyhlášena za dopravní stavbu roku 2008 a nebyli jsme jenom v metru nejlepší, ale i nová tramvajová trať Barrandov - Hlubočepy byla v roce 2004 vyhlášena stavbou roku.
Řešení kterých dopravních projektů na území Hlavního města Prahy považujete v budoucnu za nejvíce naléhavé?
Na území hl. m. Prahy je třeba co nejdříve dokončit silniční okruh kolem Prahy a městský okruh "Blanka" v úseku Myslbekova - Pelc Tyrolka. Z dalších dopravních staveb je třeba urychlit přípravu a realizaci modernizace žel. trati Praha - Kladno s připojením na letiště Praha-Ruzyně. Ze staveb MHD je třeba urychlit projekt nové trasy metra "D" z Náměstí Míru do Písnice.
Které jiné projekty než dopravní připravujete?
V loňském roce se podle našeho projektu dokončila první etapa rekonstrukce historické budovy ČRo - administrativní část. V současné době se realizují nahrávací studia, která jsou pro provoz ČRo nezbytná. Uspěli jsme ve veřejné soutěži na projekt revitalizace Národní knihovny - Klementina. Stávající objekt je národní památkou a celý je mnohem problematičtější a v horším stavu, než jsme si všichni mysleli. Dlouhá desetiletí se tam pouze improvizovalo a nyní se to bude napravovat v souladu s názory památkářů.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jaroslav Pospíšil