Tak jako bylo pro Prahu důležité zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu, je pro obyvatele Zlína a Otrokovic důležitě rozšíření posledního úseku v městské části Malenovice na čtyřproudovou komunikaci. Stavba navazuje na severovýchodní obchvat Otrokovic, který je v provozu od roku 2006.
Rekonstrukce silnice I/49 Malenovice – Otrokovice spočívá v rozšíření stávající komunikace na čtyřproudovou směrově nerozdělenou. Jde o rozšíření posledního úseku jedné z nejzatíženějších komunikací ve Zlínském kraji, dlouhého asi 2,2 km. Stavba je rozdělena na dvě etapy s termínem uvedení do provozu 05/2012.
V současné době probíhají stavební práce na I. etapě, která je rozdělena na dvě dílčí části. Jelikož je stavba prováděna při zachování veřejného provozu, je nutné hlavní trasu budovat po polovinách a zachovat dva jízdní pruhy. Provedena je již příprava území a probíhá výstavba na levé polovině komunikace. Na této části jsou budovány inženýrské sítě. Jsou překládány sloupy trolejového vedení, budovány nové kanalizace a přeložky podzemního vedení. Při těchto pracích vznikají nemalé problémy, protože se zde nachází velké množství stávajících sítí. Některé sítě jsou již nefunkční, stále také objevujeme staré inženýrské sítě, které navíc ve většině případů nejsou zaměřeny ani zakresleny v žádné dostupné dokumentaci. Většina těchto sítí byla vybudována před několika desetiletími. Při budování kanalizace bylo dokonce nalezeno potrubí, které dle zjištěných skutečností sloužilo jako náhon z řeky Moravy do elektrárny v bývalém Svitu a bylo vybudováno za Baťovy éry. Největší složitostí této stavby je především koordinace výstavby jednotlivých stavebních objektů při zachování veřejného provozu včetně trolejbusových linek MHD a lokální železniční tratě Otrokovice – Vizovice.
Po problémech způsobených nedostatkem finančních prostředků ve Státním fondu dopravní infrastruktury, kdy byla stavba v počáteční fázi zastavena, již práce probíhají dle schváleného harmonogramu. Levá strana vozovky ve dvou jízdních pruzích by měla být vybudována do konce tohoto roku. Stejně tak i místní komunikace Mlýnská včetně přilehlých chodníků, která vyřeší nynější problémy s pěším provozem, jež je veden po provizorních chodnících skrz stavbu z malenovického sídliště na přilehlé zastávky MHD a ČD. V letošním roce budou dobudovány také téměř všechny přeložky i nové inženýrské sítě této etapy. V polovině příštího roku bude dostavěna druhá polovina vozovky a vybudována nová protihluková stěna, která velmi zpříjemní život místním obyvatelům sídliště.
Tato I. etapa bude kompletně dokončena do poloviny příštího roku, a tím bude umožněn bezproblémový průjezd motoristům v oblasti Malenovického sídliště.
II. etapa této stavby bude kontinuálně navazovat na I etapu. Zajímavostí této etapy bude například demolice stávajícího a vybudování nového železničního mostu na trati Otrokovice – Vizovice v době pětidenní výluky této regionální tratě.
Ing. Michal Pavlík, stavbyvedoucí
STRABAG a.s.
Na Bělidle 198/21, 150 00 Praha 5
tel.: 222 868 111, fax: 222 868 211
www.strabag.cz