Mnoho lidí si při vyslovení jména Toyota vybaví Japonsko. Je i vaše manipulační technika vyráběna v Asii?
Zákazníci si často myslí, že jako japonská firma máme vše z Japonska nebo Asie, ale skutečnost je jiná. Naše výrobní závody jsou rozmístěny po Evropě. Elektrické čelní vozíky Traigo vyrábíme v italské Boloni, spalovací vozíky Tonero ve francouzském Ancenis a kompletní skladovací techniku ve švédském Mjölby. Celkem provozujeme čtyři výrobní závody v Evropě. Máme ještě specializovaný závod v Miláně, dříve známý jako Simai, který je zaměřený výhradně na výrobu tahačů Tracto R.
Mohl byste nám představit komplexní portfolio produktů Toyota Material Handling?
Naše portfolio zahrnuje celou řadu warehouse produktů – od nejmenších manuálních paletových vozíků až po specializované VNA vozíky určené do úzkých uliček. Dále nabízíme čelní elektrické vozíky a spalovací vozíky s dieselovým, LPG nebo CNG pohonem. U elektrických čelních vozíků poskytujeme různé varianty napájení: klasické olověné baterie, moderní lithium-iontové baterie nebo palivové články.
Velmi důležitou součástí naší nabídky jsou i komplexní řešení včetně regálových systémů a automatizovaných vozíků. Když Toyota přijde k zákazníkovi, nabídne mu kompletní řešení na klíč. I když máte pouze prázdnou halu a představu o tom, co chcete vyrábět nebo skladovat, dokážeme dodat vše potřebné – od regálových systémů přes manipulační techniku, servis, vzdálené monitorování až po finanční služby a možnosti pronájmu.
Jaké konkrétní produkty dodáváte do stavebního průmyslu, zejména do stavebnin?
Pro stavebniny jsou typické vozíky s nosností 2,5 až 3,5 tuny, které umožňují manipulaci s širokou škálou materiálů. V současnosti v tomto segmentu převládají spalovací vozíky, především s LPG pohonem. Nicméně zaznamenáváme rostoucí zájem o elektrické vozíky, což odráží celoevropský trend směřování k energetické účinnosti a snižování emisí CO2. Už i stavebniny začínají přecházet na „zelenou“ technologii. Souhrnně lze říci, že v 90 % případů jsou pro stavebniny ideální naše vozíky s nosností 2 až 3,5 tuny.
O kterých konkrétních modelových řadách Toyota hovoříme?
Pro stavebniny jsou klíčové dvě řady: Tonero, což je naše řada spalovacích vozíků, a Traigo 80V, což je řada čelních elektrických vozíků. U Traigo 80V aktuálně nabízíme novou 9. generaci v tonáži 2-3,5 tuny.
V čem spočívají hlavní konkurenční výhody těchto vozíků? Co na nich zákazníci nejvíce oceňují?
U vozíků Tonero zákazníci především oceňují jejich mimořádnou výdrž a spolehlivost. Toyota je jediným výrobcem, který si sám vyvíjí a vyrábí vlastní motory. To znamená, že v Toyota vozících máte skutečně motory Toyota, zatímco ostatní značky je nakupují od jiných výrobců. Tato vertikální integrace nám dává značnou výhodu – motory jsou jednoduché na výrobu i údržbu a mají dlouhé servisní intervaly až 1000 motohodin.
Naše vozíky jsou opravdoví držáci. Spalovací vozíky běžně vydrží 15-20 let, což vyhovuje právě stavebninám, které typicky používají techniku více než deset let. Běžné nájezdy ve stavebninách jsou kolem tisíce motohodin ročně, což představuje pro vozík ideální zátěž. Takže hlavními výhodami jsou minimální nároky na údržbu a vlastní spolehlivé motory. Toyota má s výrobou této techniky rozsáhlé zkušenosti jak v Evropě, tak celosvětově – od roku 2001 jsme světovou jedničkou v tomto segmentu.
Zmínil jste také novou generaci řady Traigo. Čím je tento produkt výjimečný?
Podobně jako u spalovacích vozíků, i elektrické modely Toyota Traigo 80V přinášejí zákazníkům unikátní výhody, které konkurence nemůže nabídnout. Traigo80 je navržený s důrazem na maximální produktivitu při minimální spotřebě energie. Jeho kompaktní konstrukce umožňuje snadné manévrování i v omezených prostorech, přičemž si vozík zachovává vysokou stabilitu a nosnost.
Zákazníci velmi oceňují i komfort pro obsluhu. Plně odpružená kabina výrazně redukuje vibrace a hluk, což přispívá k menší únavě řidiče během celého pracovního dne. Ergonomická loketní opěrka s integrovaným přehledným displejem navíc zajišťuje intuitivní ovládání všech funkcí.
Jaké bezpečnostní prvky tyto vozíky obsahují?
Na bezpečnost jsme ve společnosti Toyota obzvláště hrdí. Od roku 1998 můžeme říct, že Toyota vyrábí nejbezpečnější sériově vyráběné vozíky na světě. V tomto roce jsme představili náš patentovaný SAS systém – Systém aktivní stability, na který máme 126 patentů. Tento komplexní systém se skládá z několika klíčových prvků zaměřených na maximální bezpečnost provozu.
Například nabízíme důležitou funkci pro obsluhu – speciální tlačítko, které zajistí, že vidlice budou vždy v přesném úhlu 90 stupňů vůči regálu nebo nákladu. Systém také zahrnuje inteligentní zpomalování v zatáčkách podle hmotnosti nákladu a automatické nastavení předklánění zdvihacího sloupu podle hmotnosti nákladu – když manipulujete s velmi těžkým břemenem, předklon je automaticky menší, aby nedošlo k destabilizaci vozíku. Díky těmto inovacím můžeme i nadále tvrdit, že Toyota nabízí nejbezpečnější sériově vyráběné vozíky na trhu.
Jaký byl pro vaši společnost minulý rok z hlediska dodávek a finančních výsledků?
Minulý rok byl z pohledu prodejů manipulační techniky mimořádně úspěšný. Náš fiskální rok končí 31. března 2025, ale už nyní můžeme potvrdit, že jsme úspěšně překročili plánované cíle a prodeje strojů pro dnes již už loňský fiskál. Očekáváme, že budeme podruhé za sebou jedničkou na českém trhu. Můžeme konstatovat, že naše společnost byla a je finančně velmi zdravá, zaměstnáváme více než 300 lidí. Zároveň i z pohledu budoucnosti vidíme další stabilní růst v rámci trhu, na kterém se pohybujeme.
Aktuálně také plánujeme výstavbu nové haly ve Zdicích, kam se přestěhujeme příští rok. S rostoucím objemem zakázek potřebujeme větší prostory – momentálně máme na skladě 800 strojů, což vyžaduje rozšíření kapacit.
Pokryli jsme vše podstatné, nebo se můžeme těšit na pokračování v příštím rozhovoru?
Bohužel jsme v dnešním rozhovoru nedokázali obsáhnout všechna důležitá témata týkající se našich produktů a služeb. Proto se těším na pokračování, ve kterém se budeme podrobněji věnovat dalším zajímavým oblastem naší činnosti. V příštím díle probereme zejména modernizaci a sjednocování výbavy a designu modelů Toyota, naše ambiciózní zaměření na oblast automatizace, detailně představíme naše servisní programy a unikátní systém dodávání náhradních dílů. Nezapomeneme ani na pokročilou vzdálenou správu vozového parku I_Site a možnosti dlouhodobých i krátkodobých pronájmů, které mnoha našim zákazníkům pomáhají optimalizovat jejich flotilu.
Děkujeme za rozhovor
Ondřej Marušák