Jak byste vysvětlil význam slova trend?
Trend je změna. Je to něco, co děláme a co je nové, nebo co jsme to už dlouho nedělali. I nová technologie může být trendem, stejně jako nové chování, jako je například „vintage hunting“.
Když se tím řídí hodně lidí, je trend velký a naopak, když se tak chová jen úzká skupina lidí, je trend úzce profilovaný. Mým úkolem coby lovce trendů neboli trend huntera – specialisty na trendy je shromáždit tato nová chování a pokusit se zjistit, zda mají společné vlákno. Mou prací je také předvídat, kdy se toto nové chování prosadí a stane se komerčním, aby značky, respektive firmy mohly pracovat s trendy.
Kdy jste se začal zajímat o trendy a jaká byla vaše cesta k nim?
Vždy mě zajímalo chování lidí a jejich rozhodování. Proč se nám něco „líbí“. Na začátku své kariéry jsem byl na večeři s jednou dámou. Povídali jsme si o životě a o tom, jak zvláštní je náš svět. Řekla, že musím přijít do její práce, a to bylo náhodou švédské národní rádio. Jednou týdně jsme diskutovali o vybraném tématu. Takže jsem v podstatě prozkoumával svět trendů zároveň s tím, jak jsem se o něm učil mluvit před publikem. Mnoho trendových expertů, kteří začali pracovat kolem roku 2000 (jako já), se dotklo této oblasti. Po práci ve švédském národním rádiu jsem začal pracovat ve Švédské společnosti řemesel a designu „Svensk Form“. Měl jsem na starosti galerii designu, dělal jsem žurnalistiku a podobně.
Která oblast trendů vás nejvíce zajímá a proč?
Nejzajímavější je pro mě chování lidí. Chci pochopit, proč něco chceme. Co to chtění spouští a ovládá. Pracuji ve všech možných odvětvích, ale lidé si mě nejvíce spojují s interiérovým designem. A to je zajímavá oblast. Budeme v budoucnu pracovat z domova? Budeme si pěstovat vlastní zeleninu? Budeme mít naše domovy neustále propojené? Právě teď se hodně mluví o barvách a důvodem je hlavně to, že opouštíme období bílé, šedé a béžové. Jsme posedlí barvami!
Kde hledáte trendy a odkud čerpáte informace o těch nových?
Pracuji se čtyřmi zdroji. Čtu všechny druhy statistik, které se mi dostanou do rukou. Čísla a hodnoty jsou důležité, když mluvíme o změnách. Pak je to mnoho rozhovorů a debat, kde se o tomto tématu bavíme a řešíme jej. Zatřetí: dívám se do historie. Už jsme to někdy dělali? Existují podobnosti a změny? A začtvrté jezdím po světě na 20 až 30 veletrhů nebo týdnů designu ročně. To mi dává informace o tom, co se skutečně objeví na trhu. Důležitá je také návštěva světových měst jako Londýn, Paříž, New York, Tokio a Milán. Musím vidět, co se tady děje na ulicích.
Můžete stručně charakterizovat nejvýznamnější trendy tohoto období v interiérovém designu?
Stále máme postpandemické období, kdy vidíme, že setkání lidí jsou nesmírně důležitá. Chceme chodit do restaurací a cestovat. I maloobchod se kvůli tomu mění. Nikdo nechce být doma – místo toho je klíčové nakupovat v kamenném obchodě. Tento energický trend je vidět v používání barev, jde o výrazné, jasné barvy a vzory. Všichni máme „digitální únavu“. Zároveň je vidět obrovský trend v nostalgii. Hotely jsou postaveny v nostalgickém stylu. Věci, které kupujeme, jsou nostalgické, atd.
A statisticky podle Pinterestu tento druh informací vyhledáváme velmi často. Po delší době uvidíme návrat 80. let. Lesklé povrchy, pop music, pruhy, a také elitářství... Zmínit lze hesla jako snové pastely, umělá inteligence, folklór s červenými barvami, tropická zeleň... Děje se mnoho věcí.