Tato část propojí šest důležitých dálničních komunikací, a to D1, D3, R4, D5, R6 a R7, a tedy bude mít rozhodující význam nejen pro dopravu v Praze a okolí, ale i pro dopravu v celostátním měřítku.
Vlastní výstavba a její začátky
V průběhu minulého roku byla zahájena výstavba rozhodujícího úseku Silničního okruhu kolem Prahy v úseku mezi dálnicí D1 a Vestcem u Prahy, který navazuje na již v minulosti zahájenou stavbu SOKP 513 - Vestec - Lahovice.
Začátky výstavby tohoto úseku s sebou přinesly problémy, které výstavba velkých komunikačních staveb provází. Po nezbytném skrytí ornice byl prováděn archeologický průzkum, který odhalil nález neolitické vesnice mezi obcemi Herink a Kocanda.
Zmíněný průzkum skončil v červnu 2009 a blokoval střední třetinu hlavní trasy. Zemní práce z tohoto důvodu probíhaly pouze v omezeném rozsahu a na celém staveništi se rozvinuly až ve druhé polovině roku 2009, naplno až po provedení všech přeložek vysokého napětí - tedy od začátku listopadu 2009. Dále následovala výstavba objízdné trasy, aby stavba výrazně neomezovala dopravu na D1.
Výstavba mimoúrovňového křížení SOKP s dálnicí D1
Rozhodujícím mostním objektem z hlediska rychlosti výstavby je most na dálnici D1 přes SOKP. Pro nutné uzavření dálnice D1 bylo nezbytné vybudovat v předstihu v roce 2009 dvě náhradní objízdné trasy, zvlášť pro každý směr. Bylo nutné, aby tyto náhradní objízdné trasy nabídly řidičům 2x3 jízdní pruhy a zmírnily tak negativní dopad na jízdní komfort uživatelů dálnice D1 a eliminovaly dopravní zácpy. Stěžejním problémem se v současné době jeví zachování provozu nevykoupené čerpací stanice pohonných hmot směrem na Brno, která omezuje staveniště přemostění SOKP. Pozemky této čerpací stanice blokují výstavbu celé řady dalších nutných objektů nejen pro zprovoznění stavby SOKP 512, ale také pro budoucí pokračování stavby okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.
Jaký bude další průběh výstavby?
Stavba má být v tomto roce již uvedena do provozu. Doufejme tedy, že se stavbařům do cesty nepostaví žádná neočekávaná překážka a motoristická veřejnost se bude moci ze stavby v tomto roce těšit. Pokud se to stavbařům podaří, bude tato stavba dalším historickým milníkem, novou laťkou, kterou stavbaři posunuli dosud známé možnosti rychlosti výstavby zase o notný kus vpřed.
Technické specifikace největších mostních SO
SO 206 Most na SOKP přes údolí Botiče, km -2,052
Most se nachází v extravilánu na území obce Osnice v místě, kde trasa SOKP přechází hluboké údolí potoka Botiče s lesní cestou v blízkosti obce Kocanda. Překračované údolí je nesymetrické se značnými rozdíly ve sklonech svahů. Západní strana (ve směru na R4 a D5) se mírně sklání až k Botiči se spádnicí šikmo orientovanou na severovýchod, na rozdíl od východního strmého svahu se sklonem cca 1:1,5. Most ve 2. poli překonává tok potoka Botiče a souběžnou lesní cestu.
délka přemostění: 158,633 m
rozpětí: 26,125 m
šířka: 16,76 m
výška nad volným terénem: 21,49 m
Nosná konstrukce je tvořena spojitým monoliticky přepjatým dvoutrámovým nosníkem o pěti polích. Most je založen plošně na hlubinných pilotách o průměru 1 200 mm.
SO 212 Most na SOKP přes Dobřejovický potok, km -4,874
Most se nachází v extravilánu na území obce Dobřejovice. Trasa SOKP v místě mostu přechází ploché údolí bývalého rybníka na Dobřejovickém potoce a melioračního příkopu. Překračované území je součástí zvláštních zón ochrany přírody a krajiny v údolí Dobřejovického potoka (biokoridor). Most nahrazuje násyp silnice - splňuje tak požadavek nezakládat násypové těleso na neúnosném podloží bývalého dna rybníka.
délka přemostění: 250,7 m
rozpětí: 21,0 m
šířka: 32 m
Nosná konstrukce je tvořena nosníky o devíti polích ocelově svařovanými se spřaženou deskou a nadpodporovým hybridním železobetonovým příčníkem. Most je založen na hlubinných pilotách o průměru 900 mm.
Ing. Jaroslav Bílek
Dálniční stavby Praha, a.s.
Základní informace o stavbě SOKP 512
Název stavby:SOKP, úsek 512 D1 - Jesenice - Vestec
Místo stavby: Praha, Středočeský kraj
Katastrální území: Jesenice, Kocanda, Dobřejovice, Herink, Nupaky, Modletice
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projektant: PRAGOPROJEKT, a.s.; Valbek, spol. s r.o.
Zhotovitel: Sdružení 512 Dálniční stavby Praha a.s. - vedoucí účastník Metrostav a.s., Skanska DS, a.s., PSVS a.s. (členové sdružení)
Zahájení: 2008
Uvedení do provozu: 2010
Hlavní trasa
délka: 8,750 km
kategorie: S 27,5/100
zemní práce: výkop celkem 3,2 mil. m3
násyp celkem 1,5 mil. m3
Mostní objekty
počet celkem: 21 z toho 6 delších než 100 m
biomosty: 2
Mimoúrovňové křižovatky
počet: 2
MÚK Jesenice (s II/101)
MÚK Dobřejovice (s D1)
Vybavení a příslušenství
osvětlení pouze v prostoru MÚK
měnitelné dopravní značky
SOS hlásky
meteostanice
dálniční informační systém
Protihlukové stěny
Kocanda - oboustranně na mostě (290 m)
Herink - jednostranně (225 m)
Jesenický potok - jednostranně (100 m)
Jesenice - vybudování zemního valu
Přeložky, úpravy a nové inženýrské sítě
vodohospodářské objekty 32
objekty elektro 56
přeložky plynovodu 4
Dálniční stavby Praha, a.s.
Na Bělidle 198/21
150 00 Praha 5
tel.: 222 868 267
fax: 224 266 946
www.dsp.cz