V úvodu hosty přivítal Ing. David Baroš MBA, jednatel firmy REPONT s. r. o., která tuto značku u nás zastupuje. Následovala přednáška Manuela Antona ze španělského výrobního závodu TRELLEBORG IZARA o technickém řešení systému kobercových mostních závěrů TRANSFLEX. Po krátké přestávce se slova ujal Roman Ondruška ze zkušebního ústavu TZÚS Praha, který přítomným vysvětlil metodiku zkoušení mostních závěrů a přiblížil související platné normativy.
Na něj pak navázal Jiří Jadrníček, hlavní stavbyvedoucí ze společnosti REPONT, který se zaměřil na postupy a praktické zkušenosti s instalací kobercových mostních závěrů TRANSFLEX na stavbách v České republice. „Kobercové mostní závěry TRANSFLEX se vyrábí ve španělském závodu firmy Trelleborg. Jedná se o modulový systém, jehož základ tvoří „gumo-ocelové“ moduly kobercového závěru. Nedílnou součástí systému je dodávka a montáž včetně přidružených (pomocných) materiálů pro uložení samotných modulů – tzv. lůžko, kotvení, a důležitý polymerbetonový přechodový blok tvořící ochranu hrany samotného modulu. Moduly jsou vyrobeny výhradně z přírodního kaučuku, jehož celý proces zpracování probíhá v jednom závodu (Trelleborg – Izzara, Španělsko),“ říká Jiří Jadrníček, který naší redakci tento produkt blíže představil.
Výhody systému modulárních mostních závěrů TRANSFLEX
Systém modulárních mostních závěrů TRANSFLEX se velmi osvědčil při opravách, kdy se vyměňovaly nevyhovující podpovrchové mostní závěry (MZ) a elastické mostní závěry (EMZ). Nespornou výhodou je rychlá montáž, kdy výměna za podpovrchový MZ, EMZ, či nevyhovující jiný kobercový MZ (z nekvalitního materiálu či chybně zpracovaný) zabere po polovinách 6 dní (tzn. 3 dny kompletní výroba + 3 dny montážní proces). Mezi další přednosti patří snadná a rychlá případná oprava, krátký čas DIO, montáž MZ až po provedení finální obrusné vrstvy vozovky (tzn. bez nerovností vozovky v místě MZ), nízká hlučnost (vhodné použití v intravilánu) a příznivá cena v porovnání s klasickými ocelovými MZ.
Technologické operace montáže mostních závěrů od A do Z
- Vybourání stávající konstrukce MZ,
- vyčištění kapsy pro nový MZ,
- oprava, případně doplnění izolace,
- vytvoření lůžka pro nový MZ (konec pracovních operací prvního dne montáže),
- osazení a kotvení modulů TRANSFLEX,
- osazení pojistné hydroizolace,
- osazení a montáž samotných modulů,
- vytvoření přechodových bloků z polymerbetonu,
- ošetření kotev gumovou zálivkou.
Příklady využití – realizované instalace MZ Transflex
První instalace v ČR – Most přes Dřevnici v Otrokovicích (ŘSD Zlín) – referenční stavba. Důvodem výměny byl právě požadavek na nízkou hlučnost.
Most přes Moravu u Napajedel (ŘSD Zlín) – podívejte se i na video (po načtení QR kódu). Zde byly hlavními důvodu použití tohoto mostního závěru hustota a intenzita provozu a nemožnost omezení dopravy kyvadlově na semafory – realizace opravy probíhala po třetinách.
Opravy mostních závěrů pro ŘSZK – uplatnění hlavních výhod (rychlost montáže a krátké omezení dopravy) při výměnách podpovrchových a EMZ (pouze ve vozovkové části).
Po jednotlivých přednáškách následovala konstruktivní diskuze a odpovědi na celou řadu zajímavých technických dotazů, které v souvislosti s realizací mostních závěrů trápí projektanty, stavební dozory i zástupce investorů.
Ing. Jiří Zahradnický