Jsou tu hned tři kolové nakladače a jedno pásové rýpadlo. Dvěma menším nakladačům Cat 908 sekunduje jeden větší Cat 910. Kompaktní rýpadlo Cat 315 je představitelem zcela nové generace strojů. Nakladače nahradí starší, opotřebované stroje, které již vyžadovaly příliš častý servis. Rýpadlo pak vystřídá starší typ Cat 314, které ve firmě zůstane pro práci s kladivem.
Jsou to Caterpillary, ale každý hned na první pohled vidí, že jsou něčím jiné – jsou totiž zelené. Zelená je barva firmy Beran2 od samotného začátku v devadesátých letech. „Počkejte chvilku, sedněte si, dejte si něco k jídlu a já vám ten příběh řeknu,” říká Lukáš Beran během slavnostní předávky nových strojů, která se sešla s oslavou výročí založení firmy.
„Takže zelená,” přisedne si Lukáš Beran, sám oblečený do zeleného, a potřese nám pravicí s náramkem Harley & Davidson. Jeho náklonnost k americkým strojům je nepřehlédnutelná. „Tenkrát jsme neměli nic, doslova a do písmene. Na účtě jsem měl nula a v peněžence něco dost podobného,” vzpomíná na první zakázky, po kterých s kolegou jezdili v zeleném automobilu východoněmecké značky Wartburg. Bylo to jejich první firemní auto, do kterého se vždycky všechno vešlo – do kufru hodili flexu, lámačku a jeli. Jeho zelený lak nastavil standard pro firemní barvy. „Říká se, že zelená uklidňuje a všichni, kdo mě znají, dobře vědí, že to někdy potřebuju,“ směje se Středočech, který začínal jako dlaždič. „Prostě jsem zakleknul a jel,” říká. Na svou minulost je hrdý a vysvětluje, že když přijde do úzkých, nemá daleko pro výraz z dlaždičského slovníku. „Z toho správného slovníku,” podotýká s úsměvem a popisuje, jak za starých časů každému dlaždiči prošly rukama tuny kamenní denně.
Rýpadlo Cat 315 bude mít na starost zejména odstranění skrývky v místech, kde povedou nové komunikace. Díky výbavě 2D a 3D technologií od firmy Trimble může kopat velice přesně bez jakékoli další pomoci zvenčí. Tři nové nakladače volil Lukáš Beran tak, aby byly dostatečně výkonné, ale pořád ještě kompaktní a obratné. Jejich pracovní náplň se dá rozdělit na dva hlavní úkoly. Prvním je rozvážet štěrk do základů, druhým je skládání palet s dlažbou a jejich rozvoz na místo určení. Ke skládání až dvě tuny těžkých palet používají klasické paletové vidle a na stavbě tak slouží jako výkonné, rychlé a terénní vysokozdvižné vozíky. „Zvlášť u Cat 910 se mi líbí řazení na joysticku, které je mnohem lepší než starší řešení přes kolébku a brzdu,” říká Lukáš Beran.
Výběr značky strojů koresponduje s jeho přesvědčením, že na kvalitních věcech není dobré šetřit. „Mám rád, když je všechno v topu,” směje se a vysvětluje, že je to důvod, proč do firmy objednává stroje s nadstandardní výbavou, jako je třeba 3D nivelace nebo centrální mazání. „My neděláme věci napůl. Snažím se tento přístup promítnout do celé naší firmy a troufnu si říct, že to vědí i naši zákazníci. Nesoutěžíme nejnižší cenou, to určitě ne, spíš bych řekl střední, ale za ni naši klienti dostanou produkt nejvyšší kvality. Na tom si dvacet let zakládáme a doufám, že nám to nejmíň dalších dvacet let vydrží,” vysvětluje pan Lukáš Beran.