Jak slogan napovídá, firma pana Berana se zabývá především pokládáním dlažby, to ostatně bude úkol i pro čtveřici nových strojů – tři kolové nakladače a jedno pásové rýpadlo. Dvěma menším nakladačům Cat 908 sekunduje jeden větší Cat 910.
Kompaktní rýpadlo Cat 315 je představitelem zcela nové generace strojů. Stroj bude mít na starost zejména odstranění skrývky v místech, kde povedou nové komunikace. Díky výbavě 2D a 3D technologií od firmy Trimble může kopat velice přesně bez jakékoli další pomoci zvenčí. Rýpadlo Cat 315 v rámci flotily vystřídá starší typ Cat 314, ten však ve firmě zůstane pro práci s kladivem.
Nakladače nahradí starší stroje. Lukáš Beran velice dbá na to, aby jeho stroje byly v té nejlepší kondici. Práce s dlažbou totiž není žádný med. Nové nakladače volil Lukáš Beran tak, aby byly dostatečně výkonné, ale pořád ještě kompaktní a obratné. Jejich pracovní náplň se dá rozdělit na dva hlavní úkoly. Prvním je rozvážet štěrk do podkladů komunikací, druhým je skládání palet s dlažbou a jejich rozvoz na místo určení. Ke skládání až dvě tuny těžkých palet používají klasické paletové vidle, a na stavbě tak slouží jako výkonné, rychlé a terénní vysokozdvižné vozíky. „Zvlášť u Cat 910 se mi líbí řazení na joysticku, které je mnohem lepší než starší řešení přes kolébku a brzdu,” říká Lukáš Beran.
Jsou to stroje Cat, ale každý hned na první pohled vidí, že jsou něčím jiné – jsou totiž zelené. Zelená je barva firmy Beran2 od samotného začátku v devadesátých letech. „Počkejte chvilku, sedněte si, dejte si kafe a já vám ten příběh řeknu,” říká Lukáš Beran během předávky nových strojů, která se sešla s výročím založení firmy. Zatímco se zelené stroje třpytí v ranním slunci, do areálu přicházejí první zaměstnanci. Na programu je zaškolení na novou techniku.
„Takže zelená,” přisedne si Lukáš Beran, sám oblečený do zeleného. „Tenkrát jsme neměli nic, doslova a do písmene. Na účtu jsem měl nula a v peněžence něco dost podobného,” vzpomíná na první zakázky, po kterých s kolegou jezdili v zeleném automobilu východoněmecké značky Wartburg. Bylo to jejich první firemní auto, do kterého se vždycky všechno vešlo. Zelený lak Wartburgu nastavil firemní barvu a ta už zůstala. „Říká se, že zelená uklidňuje, a všichni, kdo mě znají, dobře vědí, že to někdy potřebuju,“ směje se Beran.
Se současným rozvojem skladů kvůli rozkvětu e-shopů ale poptávka po pevných plochách raketově vystřelila, což specialistovi na dlažbu nahrálo na prudký nárůst poptávky. „Běžně teď děláme dvacet tisíc metrů čtverečních zámkové dlažby,” říká. I proto se rozhodl pro omlazení stávající strojové flotily, firma v současné době využívá zhruba dvacet strojů Cat. Se značkou je spojena již dvacet let. Když se pana Berana zeptáte na konkrétní stroje, sype z rukávu čísla modelů, jako kdyby měl před očima katalog. Všechny si osobně pamatuje, se všemi měl osobní zkušenost.
Výběr značky strojů koresponduje s jeho přesvědčením, že na kvalitních věcech není dobré šetřit. „Mám rád, když je všechno v topu,” směje se a vysvětluje, že je to důvod, proč do firmy objednává stroje s nadstandardní výbavou, jako je třeba 3D nivelace nebo centrální mazání. „My neděláme věci napůl. Snažím se tento přístup promítnout do celé naší firmy a troufnu si říct, že to vědí i naši zákazníci. Vědí, že dostanou produkt nejvyšší kvality. Na tom si dvacet let zakládáme a doufám, že nám to nejmíň dalších dvacet let vydrží,” vysvětluje pan Lukáš Beran.
Více informací na www.zeppelin.cz