Dozery řady D6 patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější stroje tohoto typu, proto je to právě řada D6, která jako jedna z prvních dostává nejen nové logo, ale i celou řadu inovativních technologií a vylepšení. Základní provedení dozeru nese jméno D6. Nahrazuje starší model D6T a přináší oproti němu mnohá vylepšení.
Na první pohled je patrná nová kabina. Výrazně přibylo prosklení, bezpečnostní rám byl integrován přímo do konstrukce kabiny, takže již nebrání ve výhledu do stran. I plocha bočních oken a oken ve dveřích je větší. A komu by ani to nestačilo, pro toho má dozer D6 připravenou i kameru. Ta na obrazovce s vysokým rozlišením přímo v zorném poli strojníka zobrazuje nejen pohled vzad, ale i hodnoty příčného a podélného náklonu. Poloha stroje i jeho okolí je tak dokonale pod kontrolou, což zvyšuje bezpečnost i efektivitu práce.
Větší prosklená plocha, více místa
Integrovaný bezpečnostní rám umožnil konstruktérům navrhnout kabinu nejen lépe prosklenou, ale především větší. Díky tomu má obsluha mnohem větší komfort a může se lépe věnovat samotné práci. I tady přináší řada D6 mnohá vylepšení pro zlepšení efektivity a usnadnění ovládání. Tradiční ručičkové ukazatele a záplava tlačítek pro rozličné funkce – to vše je pryč. Moderní dotykové obrazovky s vysokým rozlišením zobrazují přesně ty informace, které skutečně chcete vidět, a umožňují úpravu parametrů intuitivně přímo na displeji, kde je vidíte. To vše spolu s komfortním vzduchově odpruženým sedadlem strojníka dělá z D6 ideální stroj pro obsluhu.
Aby byla práce s dozerem ještě snazší, připravil Caterpillar pro model D6 celou řadu virtuálních asistentů. Stroj sám udržuje nejen rychlost, ale hlídá si i sklon a úhel radlice. Díky tomu dokáže stroj pracovat rychleji bez omezení přesnosti. Širší radlice potom zajišťuje větší záběr stroje.
Místo převodovky elektromotor
Nová řada D6 se dodává ve dvou základních provedeních – modely D6 a D6XE. Prvně jmenovaný typ si oproti předchůdci výrazně polepšil, co se převodovky týče. Původní třístupňový automat nahradila čtyřstupňová převodovka. To umožňuje hladší a přesnější ovládání a v neposlední řadě i zlepšuje i ekonomiku provozu. Pokud je však pohonné ústrojí D6 výrazným skokem v evoluci tohoto dozeru, technika D6XE představuje přímo revoluci. Namísto tří nebo čtyř převodových stupňů tu totiž nenajdete převodovku žádnou. Místo převodovky tu najdete pouze generátor a dál už nic, žádné hřídele, žádné převody. Mezi hnacími koly se potom usídlil elektromotor. Dieselový agregát Cat C9.3B slouží k výrobě elektřiny, která pohání celý stroj.
Proč tak složitě? Když by stačilo jen propojit hnací kola s motorem? Ale kdepak. Kouzlo elektromotoru spočívá právě v jednoduchosti, minimum pohyblivých částí znamená vyšší spolehlivost a snazší údržbu. A jsou tu i další výhody. Práce elektrického pohonu je naprosto hladká a plynulá. Žádná prodleva, žádné řazení, máte k dispozici přesně tolik síly, kolik potřebujete, kdykoli ji potřebujete. Zatímco efektivita spalovacího motoru závisí na otáčkách a zatížení, elektromotor takovými výkyvy netrpí. Proč tedy nenechat spalovací motor pracovat v ideálním režimu a vyrábět elektřinu, zatímco elektromotor odvede tvrdou práci?
Přesně tato myšlenka dovedla Caterpillar až k modelu Cat D6 XE. A funguje to velmi dobře. Spotřeba paliva je oproti předchůdci nižší až o 35 %, stroj se lépe ovládá a náklady na údržbu klesly o 12 %. Samozřejmostí je vyspělá elektronika, stroj si díky 3D nivelaci snadno udržuje sklon a poradí si i v případě ztráty signálu GPS. Přidáte-li k tomu snadnou údržbu a sledování provozu stroje přes aplikace ProductLink a VisionLink, těžko najdete na trhu lepší pomocníky, než jsou nové dozery Cat D6 a D6 XE. Elektrický přenos výkonu posouvá dozer Cat D6 XE o další krok dál ve vývoji, i proto se stal jedním z prvních strojů, které na sobě nesou nové moderní logo Cat.
Zeppelin CZ s. r. o.
Lipová 72, 251 70 Modletice
tel.: 266 015 111, www.zeppelin.cz