U svých projektů se zároveň snaží, aby technologicky i materiálově plnily veškeré požadavky dnešní doby. Po stránce stavebního materiálu si už dlouhodobě rozumí s dalším „rodákem“ ze severní Evropy – materiálem Ytong, který téměř před sto lety vznikl ve Švédsku. Již v roce 2013 z něj YIT postavila zcela první certifikovaný pasivní bytový dům v projektu Hyacint Modřany v Praze. V současnosti z Ytongu budují svůj největší rezidenční areál SUOMI Hloubětín.
Architektonické řešení většiny domů pochází z dílny studia Loxia Architects Ingenierie a je zde zřejmá inspirace minimalistickou a jednoduchou severskou architekturou. Koncepce stavby se opírá o čisté, přímé linie a tvary. Fasádám v kombinaci světlého a tmavého odstínu dominují polozapuštěné balkóny a ustoupená podlaží. Výjimkou jsou nejvyšší patra, kde naopak atiky přesahují a nachází se zde prostorné terasy se slunolamy clonícími přímému slunci. Odlišným způsobem přistoupili architekti k návrhu patia, jež je jedinečné svým organickým tvarem. Ten má při pohledu z oken přilehlých domů připomínat různorodost a členitost finské přírody s četnými jezery a lesy. Cílem je vytvořit takové prostředí, kde ke každému objektu bude náležet i vlastní kus krajiny, o který se mohou sami obyvatelé starat a dále jej rozvíjet podle svých představ.
Proč právě Ytong?
Ze systému pórobetonových tvárnic jsou zde použity příčkovky a vnitřní nosné zdivo řady Klasik, která označuje nejpoužívanější produkty. Developerská společnost měla tento materiál již mnohokrát ověřený v praxi a úzce spolupracuje také s technickými poradci výrobce.
Na tvárnicích značky Ytong ve YIT oceňují, že technologie výroby má za sebou 90letou historii a zkušenosti z celého světa. Po stránce samotné výstavby pak snadnou manipulaci a zpracování – při takto rozsáhlém projektu je pro stavební firmu důležité, že ji zvládne v podstatě každý pracovník. Na tvárnicích se také velmi snadno vyřezávají drážky pro elektro a TZB instalace. Samozřejmě, že u velkých výstaveb také hraje roli úspora času – a zde je možné díky formátu příčkovek urychlit výstavbu až o 40 % oproti jiným materiálům. Dalším plusem je lehkost tvárnic, což stavební firmy ocení například při přesunech v rámci staveniště. Stejně tak je pro ně výhodné, že ke zdění není potřeba žádné speciální nářadí – jedná se o tenkovrstvé zdění na zdicí maltu, na kterou stačí kbelík. Protože Ytong vyniká přesností, další úsporou jsou náklady na silnovrstvé omítky – stačí tenkovrstvá omítka od 5 mm. Pokud jde o plnění norem, Ytong vyniká požární odolností EI 180. To znamená, že odolají zatížení požárem až 180 minut, což je dostatečný čas pro záchranu životů a majetku. Materiál ale umí také usnadnit život samotným majitelům – kotvení jakéhokoliv těžkého zařízení či vybavení je snadné a rychlé.
Zateplení? Mladší příbuzný Multipor
Pro zateplení garáží a suterénních místností zde bylo použito vnitřní zateplení Multipor od téhož výrobce. Investor jej rovněž použil na základě předchozích dobrých zkušeností s výstavbou i výslednými užitnými vlastnostmi. Tyto minerální desky mají obdobné složení jako Ytong a jsou velmi lehké - 115 kg/m3 a patří mezi nehořlavé materiály třídy A1. Provádění zateplení není náročné na profesní zdatnost – opět stačí běžné zkušenosti ze stavby. Nevyžaduje žádný speciální postup – celoplošně se přilepí a zakotví šroubovací kotvou s ocelovým trnem. Díky tomu, že výrobce jej zpracovává v několika zemích, je také velmi rychle dostupný a nemá dlouhé objednací doby. Díky jasně bílé barvě také napomáhá prosvětlit nebytové tmavé prostory.
SUOMI Hloubětín - hlavní data
• Inspirace z obdobných rozsáhlých rezidenčních areálů, které YIT staví v mateřském Finsku (Konepaja, Merenkulkijanranta, Tripla)
• Jednotlivé etapy Suomi Hloubětín jsou pojmenované po finských městech (Espoo, Oulu, Turku, Lahti…) a nově vzniklé ulice ponesou jména významných finských osobností z oblasti kultury, architektury a vědy (Waltariho, Saarinenova, nám. A. Alta, park Janssonové…).
• Lokalita: Praha 9 – Hloubětín v sousedství říčky Rokytky, mezi ulicemi Kolbenova, Kbelská a Poděbradská s veškerou občanskou vybaveností. V blízkosti jsou zastávky metra Kolbenova a Hloubětín.
• Počet etap výstavby: 10
• Celková rozloha: více než 9 hektarů
• Celkový počet bytů v 10 etapách: více než 1000
• První etapa Espoo: 149 bytů, kolaudace září 2017
• Druhá etapa Oulu: 90 bytů – realizováno pro stavební bytové družstvo Stavbař, plánovaný termín dokončení – podzim 2018
• Třetí etapa Turku: 106 bytů, plánovaný termín dokončení – podzim 2018
• Čtvrtá etapa Lahti: 104 bytů, zahájení výstavby – podzim 2017, plánovaný termín dokončení – 2. pol. roku 2019
• Pátá etapa Salo: 101 bytů, zahájení výstavby – květen 2018, plánovaný termín dokončení – jaro/léto 2020
• Šestá etapa – mateřská školka dle návrhu finského architekta Jyrkiho Tasy, zahájení výstavby v průběhu roku 2018
• Sedmá etapa Porvoo: 60 bytů, zahájení výstavby – květen 2018, plánovaný termín dokončení – jaro/léto 2020
• Součástí projektu budou i obchody, restaurace, kavárny, dětská hřiště a sportoviště, cyklostezka, plochy pro volnočasové aktivity a relaxační zóny.