Konstruktéři ve výrobním závodě již několik desetiletí určují prostřednictvím kolových nakladačů Liebherr nová měřítka v oblasti technologie a designu. Totéž platí také pro jubilejní kolový nakladač L 566 XPower s emisní třídou IV, který je určen pro firemní skupinu Geiger.
Jubilejní kolový nakladač vyniká také zejména svojí inovativní technologií. Pohon s rozvětvením výkonu XPower zajišťuje vynikající úsporu pohonných hmot ve všech provozních situacích. Spojuje efektivitu, výkon, robustnost a komfort.

Historie vývoje kolových nakladačů Liebherr

V roce 1954 byl v ­Kirchdorfu zkonstruován a vyroben první kolový nakladač Liebherr. Tím byl položen základní kámen výroby dnešních kolových nakladačů Lieb­herr. Prioritami firmy Lieb­herr u kolových nakladačů jsou přitom výkonnost, hospodárnost, spolehlivost, komfort a snadná údržba.

Pionýr a prototyp – první kolový nakladač Liebherr „Elefant typ 90“

Je téměř neuvěřitelné, že fotografie prvního kolového nakladače jsou staré přes 60 let. „Elefant“ charakterizuje začátky kolových nakladačů Liebherr v letech 1950.
První kolový nakladač byl zkonstruován a vyroben v roce 1954 v Kirchdorfu: model „Elefant typ 90“ byl první výkonný prototyp s objemem lopaty 1,25 m3, výkonem motoru 66 kW/90 PS a provozní hmotností 12 000 kg. Při řízení průkopnického kolového nakladače byla brzděna dvojice kol v protiběžném pohybu, jako je tomu u kompaktních nakladačů. „Elefant“ se však nikdy nevyráběl sériově a sloužil pouze jako zkušební stroj pro další vývoj. Vedle tohoto zkušebního stroje vyvinuli inženýři společnosti Liebherr druhou větší variantu „Mammut 90“.

Stroj připravený pro veletrh v Hannoveru – nakladač Liebherr LSL 1500

V letech 1960 přišel na trh nakladač LSL 1500. Lopata o objemu 2,0 m3, provozní hmotnost 10 300 kg a výkon 79 kW/108 PS s měničem točivého momentu byly v tehdejší době inovací.
Společnost Liebherr v roce 1962 na veletrhu v Hannoveru poprvé prezentovala, jak by v budoucnu mohl vypadat kolový nakladač Liebherr: Na začátku videa* je vidět veletržní prototyp tohoto nakladače LSL 1500 před výrobním závodem Liebherr v Biberachu. Je téměř neuvěřitelné, že kabina řidiče u nakladače LSL 1500 byla tehdy pouze „volitelným příslušenstvím“. Také boční kryty a topení byly tenkrát vymoženostmi nabízenými pouze za příplatek. Na konci videa je vidět nakladač LSL 1500, který byl u jedné spediční firmy v provozu až do roku 2007, tedy téměř 50 let.

Světová novinka: První kolový nakladač Liebherr s hydrostatickým pohonem

V roce 1974 byly ve výrobním závodě Liebherr-France v Colmaru vyrobeny dva zkušební prototypy L 531. Kolový nakladač L 531 s hmotností 11 000 kg byl o něco těžší a při výkonu 87 kW/118 PS měl větší výkon než nakladač LSL 1500, objem lopaty 2,0 m3 zůstal stejný.
Do té doby byly všechny kolové nakladače vybaveny měničem točivého momentu. Inženýři ve firmě Liebherr si však položili otázku: „Existuje nějaký jiný, lepší a vhodnější systém pohonu?“ Chtěli to přesně vědět, a proto vyrobili dva zkušební stroje. Jeden s měničem točivého momentu a druhý s novinkou v oblasti kolových nakladačů – s hydrostatickým pohonem. Oba kolové nakladače absolvovaly stejné zátěžové zkoušky. Po rozsáhlých srovnávacích testech obou prototypů padlo průkopnické rozhodnutí o budoucí technologii. Výsledek byl jednoznačný, a tak se zrodil první kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světě.
Tyto stroje kromě úspory paliva, která charakterizovala tento systém pohonu, nabízely ještě další inovace: K tomu patří křížový jednopákový ovladač Liebherr pro ovládání pracovního vybavení, bezúdržbové neopotřebovatelné lamelové brzdy a automaticky ovládaný samosvorný diferenciál. Kolové nakladače Liebherr L 531 a větší L 541 byly první stroje s hydrostatickým pohonem, které se vyráběly sériově.


Typová řada prvních kolových nakladačů z Bischofshofenu

Na konci let 1980 se ve výrobním závodu v Bishofshofenu v blízkosti rakouského Salcburku poprvé začala vyrábět celá paleta kolových nakladačů. Typová řada čítala v roce 1989 již sedm různých modelů. Menší stroje měly pouze hydrostatický pohon, větší stroje byly navíc vybaveny dvou- a třístupňovými převodovkami.
Od té doby se stal Bischofshofen celosvětovým kompetenčním střediskem kolových nakladačů Liebherr. Na videu je vidět první typová řada kolových nakladačů čítající sedm modelů v klasickém žlutém provedení Liebherr.

L 522 byl první kolový nakladač na světě s plastovými kryty

V roce 1992 představila společnost Liebherr na veletrhu Bauma zcela nový model kolového nakladače – L 522. L 522 byl první kolový nakladač na světě s plastovými kryty. To, čemu se tenkrát ostatní smáli, se o tři roky později stalo běžným standardem i u konkurence.
Kolový nakladač L 522 se stal průkopníkem také na základě koncepce svého pohonu. Jako technické rozšíření hydrostatického pohonu byly u stroje L 522 v roce 1992 poprvé použity dva hydraulické motory, které umožňovaly rychlejší jízdu při vyšší hmotnosti stroje. Tím bylo umožněno zvýšení rozsahu rychlostí bez převodovky. Výsledek: L 522 byl první kolový nakladač, který umožňoval zrychlení bez přerušení tažné síly.

Nový stereo nakladač – zázrak manévrovatelnosti

Na začátku 90. let začala růst poptávka po kolových nakladačích se schopností manévrovat při práci v úzkých prostorách.
Konstruktéři firmy Liebherr navzájem zkombinovali všechny koncepty využívané na trhu, a tak v roce 1994 zavedli pro malé stroje koncept stereo nakladačů. Díky kombinaci kloubového řízení a zadní řízené nápravy a kombinací tlumení ve středovém kloubu a výkyvné nápravy se vyznačovaly mimořádným jízdním komfortem a bezpečností.
Stereo nakladače proto mají pozoruhodný, jedinečný a bezkonkurenční systém řízení, který umožňuje stereo nakladači dosahovat poloměr otáčení až o 20 % menší, než mají konkurenční stroje.

Kolový nakladač L 580 je přesvědčivý díky své vysoké efektivitě spotřeby paliva.

Na veletrhu Bauma 1998 představila společnost Liebherr-Werk Bischofshofen kolový nakladač L 580, který vzbudil mimořádnou pozornost svojí nízkou spotřebou pohonných hmot. „Snížení spotřeby až o osm litrů za hodinu provozu!“ zněl tehdejší příslib největšího kolového nakladače Liebherr L 580.
Ale nejen spotřeba pohonných hmot tenkrát upoutala pozornost konkurence. Rovněž design velkých kolových nakladačů byl od základu přepracován. Konstrukce přitom měla vždy funkční užitek: Pro zvýšení jízdního komfortu firma Liebherr poprvé situovala kabinu do zadní části stroje. Toto řešení se osvědčilo a využívá se dodnes.

L 586 – největší kolový nakladač s hydrostatickým pohonem na světě

Firma Liebherr dokázala, že hydrostatický pohon dokáže efektivně a energicky pohánět dokonce i takový kolos, jako je plně naložený kolový nakladač L 586. První kolový nakladač L 586 ve standardním provedení vážil téměř 32 tun. „Vysoký překládkový výkon při spotřebě paliva snížené až o 25 %“ byl příslib společnosti Liebherr pro největší hydrostaticky poháněný kolový nakladač na světě. Rozhodující přitom byl zejména hydrostatický pohon ve spojení se speciálním umístěním vznětového motoru Liebherr podélně na zádi stroje. Toto řešení ve srovnání s kolovými nakladači s běžným pohonem významně snižuje provozní hmotnost a zvyšuje překlopnou sílu při vyšším překládkovém výkonu za hodinu.


Kompaktní nakladač Liebherr: Malý, ale šikovný!

Se dvěma modely kolových nakladačů L 506 a L 508 Compact se firma Liebherr v roce 2013 etablovala v segmentu kompaktních kolových nakladačů. Kolový nakladač L 508 o výkonu 50 kW nabízený společností Liebherr je jediným kompaktním nakladačem s takto malou konstrukční výškou ve své výkonové třídě, a proto je bezkonkurenční.
Nízká konstrukce kompaktních nakladačů zajišťuje strojům jejich flexibilitu při provozu, ale také při přepravě: Žádný tunel nebo podjezd není při přepravě kompaktního nakladače příliš nízký. Koncentrovanou práci bez únavy umožňuje strojníkovi především ergonomické ovládání a komfortní kabina.


50 000. kolový nakladač Liebherr

Ve výrobním závodu Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH sjel 11. dubna 2017 z výrobní linky 50 000. kolový nakladač Liebherr – L 566 XPower s emisní třídou IV. Pius Geiger, jednatel a společník, a Gernot Beer, jednatel firmy ­Geiger Logistik, přijeli do Bishofshofenu, aby kolový nakladač osobně převzali. Coby rodinné podniky spojuje firmy Geiger a Liebherr dlouholeté partnerství plné vzájemného respektu.
Jubilejní kolový nakladač L 566 XPower je z technologického hlediska mezníkem, stejně jako všechny ostatní modely nové typové řady XPower. 50 000 kolových nakladačů Liebherr zahrnuje již více než 1 000 kolových nakladačů této nové generace XPower.
Firemní skupina Geiger bude kolový nakladač využívat při těžbě v podnikovém kamenolomu ve Wertachu v jihoněmeckém Allgäu. Kolový nakladač tam bude zajišťovat přepravu materiálu v rámci kamenolomu, nakládat nákladní automobily a obsluhovat obří třídičku stavebního kamene pro vodní díla.

*Video je možné zhlédnout na stránkách www.liebherr.com/50000-liebherr-radlader

LIEBHERR-STAVEBNÍ STROJE CZ s. r. o.
Vintrovna 17, 664 41 Popůvky u Brna
tel.: +420 547 425 330
e-mail: info.lsc@liebherr.com
www.liebherr.cz