Zaměstnává přes 120 zaměstnanců na 9 prodejnách a disponuje rozsáhlou sítí zákazníků z řad velkoobchodů, maloobchodů, montážních firem i drobných koncových zákazníků. Díky vlastní dopravě dodává materiál přímo na stavbu. O loňských výsledcích i novinkách, které chystá pro letošní rok, jsme si povídali s ředitelem společnosti, panem Richardem Soldánem.

Pane řediteli, vloni došlo k velké změně ve vedení společnosti, kdy pan Janča předal vedení společnosti právě Vám. Jak hodnotíte tento uplynulý rok?

Změna, která proběhla ve vedení společnosti v loňském roce, byla poměrně razantní, ale žádným způsobem negativně neovlivnila chod společnosti. Pan Michal Janča, který vedl společnost od jejího vzniku až do loňska, zůstal i nadále jednatelem společnosti a nikam z ní neodešel. Stále se zabývá obchodem, který ho nesmírně baví a svým loňským odchodem z řízení společnosti na něj jen získal mnohem více času. Co se týče poboček, zavřeli jsme svou pobočku v Brně, kde se nám dlouhodobě nedařilo tak, jak bychom si představovali a naopak otevřeli novou pobočku v Olomouci. V Praze jsme se přestěhovali do nových prostor v Kunraticích, které jsou pro nás mnohem výhodnější z hlediska lokality i lepších skladových prostor. Počet našich zaměstnanců narostl na číslo 120. Tento nárůst byl dán především náročností klientů a složitostí obsluhy, protože jsme byli nuceni zpracovávat mnohem více nabídek a poptávek než v minulosti. Obratově jsme splnili plán a mírně jej oproti roku 2013 překročili. Za nejdůležitější však považujeme to, že se nám podařilo stabilizovat činnost společnosti i tým odborně vyškolených zaměstnanců tak, abychom se mohli co nejlépe pohybovat v co nejrozmanitějších zakázkách. Také se snažíme stále „stát na dvou nohách“, což znamená, že se zaměřujeme jak na pobočkový, tak i na zakázkový prodej a obhospodařujeme široké spektrum zákazníků. 

Jaká je nabídka vašeho velkoobchodu?

Víceméně všechno z elektroinstalačního materiálu, co si elektrikář na stavbě dokáže představit. Kabely, svítidla, a to jak klasické, tak LED provedení, vypínače, rozvaděče, jističe, kabelové trasy, chráničky, doplňky pro měření a regulaci, silnoproudé i slaboproudé instalace atd. Díky široké škále sortimentu poskytujeme komplexní řešení nejen pro běžné rodinné domy a elektroinstalační práce, ale také pro zakázky velkých a náročných technologických celků, které realizují ty největší montážní a realizační firmy v ČR. Nad rámec základního sortimentu nabízíme designová svítidla, sálavé panely či inteligentní vypínače, a to včetně veškerého příslušenství, které je pro práci s elektromateriálem potřeba.

Jaké jsou Vaše dodací termíny?

Tady by bylo vhodné říct, že se snažíme zákazníkovi vyjít vstříc v co nejvyšší možné míře. Pokud se jedná o běžný elektroinstalační mate­riál, jsme schopni jej dodat po obdržení objednávky případně ještě tentýž den, nejpozději den příští. Pokud se jedná o atypické záležitosti, snažíme se je vyřešit v co nejkratším možném termínu. Většinu nejpoužívanějšího elektroinstalačního materiálu máme skladem, což již dává určitý obraz o možnostech naší společnosti. Jsme přesvědčeni o tom, že patříme mezi absolutní špičku elektroinstalačních velkoobchodů, které jsou schopny dodat materiál i na ty největší a nejsložitější zakázky ve stavebnictví a průmyslu. Naší nespornou výhodou je i to, že máme vlastní vozový park a dokážeme zákazníkovi dovézt materiál přímo na stavbu, čímž klientovi poskytujeme maximální možný servis. Každá pobočka je vybavena svým dodávkovým vozidlem a velkou logistiku jsme v letošním roce posílili o nové nákladní auto s plošinou, takže můžeme mnohem lépe manipulovat s bubny a většími materiály. 

Na které stavby u nás nebo v zahraničí jste dodávali své materiály?

Z těch nejvýznamnějších staveb bych zmínil stavbu v Turecku, kde jsme dodávali elektroinstalační materiál, především kabely a žlaby, pro generálního dodavatele ­Vítkovice Heavy Machinery a. s. Jednalo se o akci ­Yunus Emre – drtičku vápencového kamene. Další zajímavou zakázku jsme měli na Kubě, kde jsme dodávali materiál na rekonstrukci elektrárny Santa Cruz. V České republice bylo těch zakázek spousty. Z těch nejvýznamnějších bych zmínil třeba dodávky elektroinstalačních ­materiálů na výzkumné centrum Rice Plzeň, na výrobní a logistickou halu pro ABB v Brně, administrativní budovy IVG na Evropské ulici v Praze, Argentinskou hvězdu v Praze Holešovicích nebo částečné dodávky na výstavbu logistického centra AMAZON Dobrovíz.

Chystáte na letošní rok nějaké novinky?

Hlavní novinkou, která funguje od letošního února, jsou naše nové internetové stránky. Záměrem bylo vytvořit dynamický a přehledný web, ve kterém se zákazníkovi bude co nejpříjemněji orientovat. V záložce E-shop / Sortiment lze nalézt veškerý elektroinstalační ­materiál rozdělený do přehledných a intuitivních kategorií, jako jsou domovní a průmyslové spínače a vypínače, hromosvodový a instalační materiál, kabely a vodiče, osvětlení, skříně a rozvodnice, slaboproudá a komunikační technika atd. Produkty je možné rovněž vyhledávat i podle konkrétního dodavatele. Po výpisu kategorie a zvolení produktu získá zákazník jeho popis, technické parametry, cenu a skladovou dostupnost. Tyto internetové stránky umožňují dvě roviny vyhledávání. Jednak slouží běžnému zákazníkovi z ulice, který si zde může prohlédnout nabízené zboží a vybrat si třeba vypínače pro svůj dům či byt. Zároveň si zde může zjistit skladové zásoby jednotlivých prodejen a vyrazit na nákup. Druhou, zásadnější rovinou, a také největší novinkou těchto internetových stránek, je portál B2B pro naše stálé a registrované klienty, kteří mají po přihlášení do systému naprostou kontrolu nad svým zákaznických účtem. Přehledně vidí své objednávky, faktury, ceny a slevy včetně skladové dostupnosti na všech pobočkách a do budoucna uvidí i svoje zásoby na zakázkách. Sami si zde mohou vytvářet nabídky, objednávky, zakázky a rovnou je předávat k expedici. Největším přínosem tohoto systému je rychlost a zjednodušení komunikace. Systém je již nyní funkční a postupně jej budeme doplňovat tak, aby byl dostupný pro většinu klientů.

Co bylo na vytvoření těchto internetových stránek nejsložitější a co od nich očekáváte do budoucna?

Ve všech katalozích je obecně nejsložitější vyhledávání produktů, doplňování novinek a průběžná aktualizace. Na těchto stránkách by měla být většina těchto kroků jednodušší. Nicméně vložit do nich desítky tisíc položek včetně fotografií, popisů výrobků, technických dat a cen byl velice náročný a dlouhodobý úkol a jsme rádi, že jsme jej byli schopni zvládnout. Naším cílem je samozřejmě další, postupné doplňování sortimentu, hlavně vizualizace jednotlivých produktů pro naše koncové zákazníky a technické specifikace pro elektrikáře či montážníky.  Samozřejmostí pak musí být pravidelná aktualizace všech již zadaných položek. Věříme, že naše nové internetové stránky zákazníky zaujmou a ulehčí jim práci.

Vloni jsme se bavili o tom, že rok 2014 nebude vůbec jednoduchý a mnoho firem bude mít velké potíže jej bezúhonně přečkat. Nedokázal to třeba celosvětový gigant REXEL, který ukončil svou činnost v ČR. Máte pocit, že letošek již bude klidnější?

Myslím si, že do klidu máme ještě dost daleko, a že konsolidace firem a trend spojování velkých a silných hráčů bude pokračovat i v roce letošním. Pozitivní je, že z trhu přichází větší poptávka a tím i více zakázek. Negativem bohužel zůstává, že marže jsou stále velice malé a přetrvávají na hodnotách z doby krize. Všichni investoři si cenu stále představují na takové úrovni, jako v době, kdy všechny firmy šly s cenami úplně na „krev“. Tyto ceny ale nelze držet donekonečna. Pokud chce investor lepší služby a vyšší kvalitu, pak nemůže současně s tím chtít i nejnižší cenu. To prostě není možné. Dalším velkým nešvarem, se kterým se český trh potýká, je stále velké množství neplatičů a podvodníků. Proto nám nezbývá, než všechny zákazníky důsledně lustrovat a hlídat. Tato činnost ale zabírá spoustu času i energie a i přesto někteří šikovní podnikavci dokážou tímto sítem proklouznout. Potřebovali bychom pomoc od státu a ohromně by pomohl zákon o platbách, který by všem poctivým a solidním firmám v mnohém ulehčil život. 

Jak vidíte výhled letošního roku?

Pár větších zakázek na letošní rok již máme nasmlouváno, takže si myslím, že rok začal poměrně dobře, ale do konce roku je ještě dlouhá a trnitá cesta. Zatím se držíme plánu, který jsme si stanovili. Rozhodně nebudeme spát a budeme se snažit zlepšovat jak v oblasti logistiky, tak i služeb. Máme v úmyslu dále zkvalitnit pobočkovou síť a možná ji opět trochu rozšířit. Jak hodně, to ale ukáže až čas i vývoj na trhu.

V čem se společnost JANČA V.M. liší od ostatních velkoob­chodů?

Velice si zakládáme na tom, že komunikace na všech našich pobočkách funguje ve velice přátelském duchu. Máme odborně vyškolené zaměstnance, kteří se snaží práci dávat maximum a berou ji nejen jako práci, ale i jako koníčka. Jsme pružní a ochotní rychle reagovat na jakékoliv požadavky zákazníků. Také jsme si moc dobře vědomi toho, že nahoru se stoupá vždy velice těžce a pomalu, zato dolů se padá lehce a rychle. Nemáme v úmyslu naše zákazníky zklamat a budeme se proto snažit v kategorii TOP velkoobchodů udržet. Myslím si, že naše dvacetiletá historie je již toho určitou zárukou. 

Děkujeme za rozhovor a přátelské přijetí.
Ing. Miroslav Bindač

JANČA V.M. s.r.o.
Masarykova 843, 757 01 Valašské Meziříčí
www.jancaelektro.cz