S obtížemi by se u nás hledala technicky náročnější a organizačně komplikovanější stavba, než je podzemní dráha ve městě s tak bohatou historií a složitou geologií, jakým Praha bezesporu je. Proto nás nyní nezaskočí požadavky jakkoli neobvyklé. Naopak, jsme rádi, když můžeme svým zákazníkům znovu a znovu prokazovat, že čím jsou náročnější, tím kvalitnější projekt obdrží"...toto jsou slova pana Ing. Jiřího Pokorného, předsedy představenstva a generálního ředitele akciové společnosti METROPROJEKT Praha, kterého jsme opět po roce navštívili a požádali o rozhovor...
Pane řediteli, jaké vidíte možnosti rozvoje našeho hlavního města v návaznosti na městské železniční a tramvajové systémy a také metro?
Zájmové území našeho hlavního města se mohutně rozrůstá, nová okrajová sídliště jsou od centra vzdálena 15 - 20 km, a tak se bezpečná a spolehlivá doprava osob se stává prioritou současnosti. Ani značné finanční prostředky vkládané do rozvoje a úprav silniční sítě však nestačí pokrýt potřeby individuální dopravy, a tak jediným účinným a ekologicky optimálním je řešení této problematiky preferencí městské hromadné dopravy.
METROPROJEKT Praha a.s. se již od svého založení plně věnuje řešení tohoto problému. Postupně vypracoval řadu rozvojových dokumentů založených na principu spolupráce všech dopravních prvků - tram, bus, železnice s páteřním prvkem metro.
Jak velký význam, podle Vás, by tato problematika měla pro rozvoj hl. m. Prahy?
Rozvoj města vyvolává potřebu dopravy a kvalitní doprava naopak podporuje a evokuje další rozvoj území. Klasickým příkladem toho je metro. Územní plán města prognózuje dopravní potřeby nových území a s každým dalším prodloužením sítě např. metra vzniká pak, zejména v okolí stanic, velice lukrativní prostor pro všechny druhy podnikání.
Uvažuje se o propojení okolních měst, jako je např. Kladno s letištěm Ruzyně a s centrem Prahy?
Rychlé a kapacitní dopravní spojení Kladna s Prahou je letitý problém, který byl ještě v nedávné minulosti stále odsunován do pozadí. Řešení podstatně urychlil enormní nárůst letecké dopravy. Technické řešení s výhodou spojilo problém dopravy Kladno-Praha s problémem dopravy z centra Prahy na toto mezinárodní letiště. S výhodou byla využita trasa stávající železniční trati Praha - Kladno. Její rekonstrukcí (zdvoukolejněním a elektrifikací) a rozložením celé investice do dvou etap se tento projekt dostal do reálných termínů realizace.
Jaké výhody podle Vašeho názoru by toto propojení kolejových tratí, tramvají a metra mělo pro okolní příměstské části a okolní městské aglomerace?
Jak již bylo dříve zmíněno, funkční a ekonomicky přijatelný je ten dopravní systém, který je založen na spolupráci všech dopravních prvků v daném území, pracující s jednotným tarifem a propojenými jízdními řady. Takto pojatý systém je přínosem pro rozvoj celého městského aglomerátu. Pokud je spolehlivý, podstatně přispívá ke snižování individuální automobilové dopravy, zvyšuje bezpečnost, cestovní pohodlí a neopominutelným rysem je i jeho ekologičnost.
Naše čtenáře by zajímalo co plánujete v tomto roce a jaké projekty Vaše společnost realizovala, resp. dokončila v roce minulém.
I když spektrum činnosti naší akciové společnosti je velice široké, chceme se soustředit zejména na další fázi projektů "Prodloužení trasy A metra ze stanice Dejvická do stanice Motol" a "Modernizaci trati Praha - Kladno I. a II.etapa", rekonstrukce budovy žst Praha hlavní nádraží. Ze silničních staveb je to především práce na projektu "Městský okruh, úsek Prašný most - Špejchar", ze široké škály dalších činností je třeba zmínit projektové práce na rekonstrukci budovy Klementina, sídla Národní knihovny.
Z významných projektů uplynulého roku je to zejména dokončení prací na prodloužení trasy C z Ládví - do Letňan, Centrální nádraží MHD v Hradci Králové, projekt rekonstrukce stanice metra Národní za nepřerušeného provozu na trase B, Aquapark Čestlice, tramvajová trať do Radlic a projekt rekonstrukce budovy Českého rozhlasu v Praze.
Myslíte, že se celosvětová recese dotkne i Vaší společnosti?
Celosvětová recese se musí dotknout každého podnikatele, ne-li každého občana. Pokud bude vláda plnit protikrizová opatření a bude investovat peníze do dopravní infrastruktury, měla by mít naše akciová společnost dostatek zakázek a tím i dostatečné tržby.
Děkujeme za rozhovor
Ing. Jaroslav Pospíšil