V roce 1892 byl na okraji obce postaven most, jehož nosnou konstrukci tvořila dvojice ocelových příhradových nosníků s horním pasem ve tvaru lomeného oblouku. Ten sloužil více než sto let. Jeho technické parametry, především únosnost a šířkové uspořádání, a stavební stav neumožňovaly prodloužení jeho životnosti další opravou a bylo nutno přistoupit k celkové rekonstrukci. Přitom bylo rozhodnuto, že bude zachována silueta obloukového mostu, který je ztvárněn i na obraze obce visícím na městském úřadě v Roudném. Proto bylo vybráno řešení s nosnou konstrukcí tvořenou ocelovým obloukem se síťově uspořádanými závěsy a mostovkou z předpjatého betonu. Jedná se o moderní konstrukci plně využívající vlastnosti použitých stavebních hmot. Oblouk s táhly a zabetonovaným ocelovým podélníkem působí jako tuhá stěna, ve které křížem šikmo uložená táhla zajišťují rovnoměrné namáhání stavebních částí, do kterých jsou zakotvena, a vysokou bezpečnost.
Ta vychází z mnohanásobné statické neurčitosti, kdy při porušení i několika táhel převezmou jejich funkci táhla sousední bez fatálních důsledků pro konstrukci mostu. Předepnutá železobetonová deska mostovky zajišťuje přenos sil v příčném směru do hlavního podélného nosného systému mostu, jehož je zároveň součástí, a je základní konstrukcí pro přenos horizontálního zatížení. Celkové uspořádání se vyznačuje velmi malou stavební výškou, což umožňuje udržení nivelety mostu v přijatelných mezích i při splnění požadavku normy pro volnou výšku nad stoletou vodou. Zároveň most působí velmi štíhle a esteticky.
Most má hlubinné založení na vrtaných pilotách o průměru 1,2 m. Masivní železobetonové opěry jsou obloženy kamenným obkladem. Důvody jsou jak estetické, tak funkční. Kamenný obklad ochrání spodní stavbu před účinky nárazů splavenin při průchodu velkých vod.
Na straně obce na most navazují železobetonové monolitické opěrné zdi.
Nosná konstrukce mostu byla při provádění podepřena skruží postavenou z materiálu Pižmo (stojky) a nosníků Peiner E 2000 + I 500. Po vybednění desky mostovky a položení spodní vrstvy výztuže byly namontovány dolní pasy oblouků a nadpodporové příčníky. Pak byla doplněna výztuž, instalováno předpětí a deska byla vybetonována. Následně byla namontována ocelová svařovaná konstrukce oblouků. Síťové závěsy o průměru 50 mm jsou z korozivzdorné oceli, s obloukem i s mostovkovými táhly jsou spojeny kloubově a umožňují následnou rektifikaci. Po dokončení montáže a následném předepnutí desky byla konstrukce spuštěna na hrncová ložiska, která jsou připevněna k zabetonovaným ocelovým příčníkům, a byla aktivována podbitím epoxidovou plastmaltou. Nosná konstrukce je celoplošně chráněna stěrkovou izolací, která je na chodníkových konzolách pochozí. Ochrana izolace je z litého asfaltu a kryt vozovky je z AKMS.
K technickým zvláštnostem této stavby bylo zhotovení mostovky v kompletním příčném řezu s předem osazenými římsovými prefabrikáty z vláknobetonu a částmi zabetonované ocelové konstrukce.
Pro investora, kterým je Jihočeský kraj, stavbu dodává sdružení dvou firem SSŽ, a. s., (dnes Eurovia, a. s.), a SMP CZ, a. s. SSŽ je vedoucím partnerem a úlohou SMP CZ v tomto sdružení je technická koordinace, zajištění projektové dokumentace, výstavba spodní stavby, zhotovení dodatečně předpínané mostovky a dodávka dilatačních závěrů.
Součástí stavby jsou přeložky inženýrských sítí, vybudování objízdné komunikace s provizorním mostem a nový chodník, umožňující napojení pobřežní cyklotrasy na most.
Ing. Zdeněk Hlasivec
výrobně-technický náměstek
Divize 1 - Dopravní stavby
Údaje o stavbě:
Rozpětí pole: 34 m
Šířka mezi zábradlími: 11,2 m
Investor: Jihočeský kraj
Projektant: Mott MacDonald Praha
Zhotovitel: Sdružení SSŽ a SMP CZ
SMP CZ, a.s.
Evropská 1692/37 ,160 41 Praha 6
tel.: 222 185 111
http://www.smp.cz