Obavy těchto místních komunit z dalšího zhoršování životního prostředí na severu Černé Hory se podařilo rozptýlit díky návštěvě kompletně zrekonstruované elektrárny Tušimice II a seznámení s vysoce účinnou a spolehlivou technologií, jež je šetrná k životnímu prostředí, a otevřenou diskuzí s odborníky ze společnosti ŠKODA PRAHA. Ta je jedním ze sedmi zájemců, kteří se o projekt s investicí 300 miliónů EUR vážně ucházejí.

Pro společnost ŠKODA ­PRAHA­ je projekt prioritní a také z tohoto důvodu a především v zájmu co největší otevřenosti pozvala zástupce nevládních ekologických organizací z Černé Hory k návštěvě obnovené elektrárny Tušimice II, kterým zde prezentovala moderní technologii, systém měření emisí a např. na rozptylových mapách (SOx) před rekonstrukcí elektrárny a po ní demonstrovala využití nejlepší dostupné technologie v praxi a její pozitivní dopad na stav životního prostředí.

„Prezentací spolehlivého a ekologicky šetrného provozu tušimické elektrárny jsme chtěli napomoci k vysvětlení některých nejasností v projektu a k jeho zdárné realizaci,“ uvedl obchodní ředitel společnosti ŠKODA PRAHA Miloš Mostecký. Právě technologii použitou při rekonstrukci elektrárny Tušimice II – spolehlivou, s vysokou účinností a šetrnou k životnímu prostředí – nabízí ŠKODA PRAHA pro výstavbu II. bloku elektrárny Pljevlja.
Zástupci černohorských ekologických nevládních organizací byli podle svých slov návštěvou elektrárny Tušimice II velmi příjemně překvapeni. „Nejdůležitější bylo vidět vše na vlastní oči. Technologie v tušimické elektrárně je zcela jiná než ta současná v elektrárně Pljevlja, která má velmi špatný vliv na okolní životní prostředí a zdraví obyvatel,“ uvedl Milorad Mitrović z organizace Mreže NVO Sjevera. „Uprostřed elektrárny v Tušimicích se zelená park, a to člověk nemusí být ani žádný expert, aby poznal, že je to mnohem lepší než v elektrárně Pljevlja, kde je nemožné, aby vůbec něco rostlo,“ dodal.

„Nedůvěru ekologů se nám podařilo překonat. Bylo pro ně mimořádně přínosné vidět tušimickou technologii, kde množství emisí splňuje veškerá přísná kritéria. Černohorci se na vlastní oči přesvědčili, že uhelná elektrárna může být šetrná k životnímu prostředí, čemuž dosud nevěřili,“ konstatoval Miloš Mostecký s tím, že řešením problému města Pljevlja je právě výstavba II. bloku a následně ekologizace bloku I.

K dalšímu rozptýlení pochyb veřejnosti v Černé Hoře by mělo napomoci též společné memorandum, které podle Zagorky Kalović z organizace NGO Viva Vita chtějí po zkušenostech z návštěvy Tušimic II a po diskuzi s představiteli ŠKODA PRAHA ekologové sestavit a společně vydat. „Jen se trochu obávám, aby rozhodujícím faktorem nebyla cena na úkor ekologie a spolehlivosti nové technologie,“ poznamenala Zagorka Kalović. Narážela tak na skutečnost, že o projekt usilují též čínské společnosti, které nabízejí nižší cenu, ale pravděpodobně nebudou reflektovat ekologické aspekty.

Svou konečnou nabídku musí ŠKODA PRAHA předložit Černo­horcům do konce října. Následně se očekává zúžení stávajícího počtu sedmi uchazečů pro další jednání.

www.skodapraha.cz