Revitalizace povodí Olše
Předmětem zajímavého vodohospodářského díla se zkráceným názvem „Revitalizace povodí Olše“ bylo vybudování splaškových kanalizací a navazujících objektů ve třech obcích jablunkovské aglomerace, a to Mosty u Jablunkova, Jablunkov a Návsí. V obci Mosty u Jablunkova bylo součástí zakázky rovněž vybudování nové ČOV pro 2 100 ekvivalentních obyvatel (včetně příjezdové komunikace), šest čerpacích stanic a následná souvislá oprava místních a krajských komunikací. Ve městě Jablunkov byly rovněž zřízeny dvě čerpací stanice a provedena souvislá oprava na dotčených krajských silnicích. V obci Návsí bylo vše řešeno pouze gravitační kanalizací.

Potrubním materiálem použitým pro gravitační kanalizační řády bylo potrubí z polypropylenu typ Ultra Rib 2 DN 150 – DN 300, SN 10. Revizní šachty jsou betonové prefabrikované se dnem a žlábkem vyloženým kameninovým obkladem. V místě stísněných prostorových poměrů a pro přípojkové šachty byly použity šachty plastové.

„Největším technickým úskalím tohoto díla byly rozdílné geologické poměry oproti zadávací dokumentaci, jež vedly k úpravám trasy a ke změnám v technologiích pro provádění protlaků. Další drobnou komplikací byly dodatečné požadavky majitelů pozemků a napojovaných nemovitostí, které také vedly k jistým změnám trasy a poněkud ztěžovaly provádění stavby“, dodává Ing. Miroslav Macek, hlavní stavbyvedoucí.

Stavba byla spolufinancována z prostředků objednatelů, z Fondu soudržnosti Evropské unie (73 %) a Státního fondu životného prostředí ČR (4,6 %). Uvedení do provozu proběhlo na konci června, přičemž byl vykonán tradiční slavnostní akt – přestřižení pásky. Toho se zúčastnili zástupci investora, projektanta i zhotovitele.

Komunikace II/479 - ul. Českobratrská
Realizace akce „Komunikace II/479 – ulice Českobratrská, III. stavba“ spočívá ve vybudování jižního dopravního pásu vozovky směrově rozdělené komunikace včetně vybudování mostní estakády v trase ulice Českobratrská. Trasa je vedena od křižovatky s ulicí Hornopolní a Varenskou po mostní estakádě a končí na křižovatce s ulicí Nádražní. Výškově je trasa vedena přes komunikaci I/56 - prodloužená Místecká, železniční a tramvajovou trať.

Tato stavba navazuje na předchozí etapu (Komunikace II/479 – ulice Českobratrská, II. stavba), jejímž cílem bylo vybudovat severní pás vozovky ulice Českobratrská a tím uvolnit prostor pro výstavbu jižního pásu. Součástí stavby je rekonstrukce ulice Českobratrská v prostoru mezi ulicemi Hornopolní a Poděbradova. V těchto místech jsme zhotovili nový zastávkový záliv, mostní estakádu nad železniční a tramvajovou tratí a ulicí Místecká, opěrné stěny v předpolí mostní estakády, ocelové schodiště, trolejové vedení pro trolejbusy v celé délce stavby a přeložky inženýrských sítí. Dominantním objektem stavby je ocelobetonová estakáda o devíti polích a celkové délce 230 m, která převádí tři jízdní pruhy a chodník. Součástí estakády je zárodek pro budoucí napojení rampy z ulice Místecká směrem do centra Ostravy.
A jak hodnotí stavbu její hlavní stavbyvedoucí, pan Ing. Ondřej Slaný? „Z mého pohledu stavba probíhala bez zásadního omezení dopravy na jedné z hlavních dopravních tepen Ostravy, ulici Českobratrská, což měli možnost ocenit zejména projíždějící řidiči. Pro dodržení napjatého termínu dokončení stavby bylo nutné přesně zkoordinovat jednotlivé technologie výstavby, provádět spodní stavbu estakády v zimním období za použití příslušných opatření a urychlit betonáž mostovky použitím tří posuvných bednění.“
Financování stavby probíhalo za podpory Regionálního operačního programu NUTS II Moravskoslezko 2007-2013. Stavba byla zahájena v říjnu 2010 a měla by být dokončena v únoru 2012. Předpokládaný termín uvedení stavby do provozu je však již v prosinci 2011.

MOSTY 2010

Pod tímto názvem byla v letošním roce realizována modernizace vybraných úseků komunikací II. a III. tříd na území Moravskoslezského kraje. Celé dílo v sobě zahrnovalo soubor sedmi rekonstrukcí mostních objektů a k nim přilehlých úseků komunikací:
Cílem celého projektu, spolufinancovaného z fondu ERDF v rámci ROP Moravskoslezsko, bylo odstranění závad na zmíněných úsecích a zlepšení jejich užitné hodnoty.

Zhotovitelem stavby bylo Sdružení Mosty MSK 2010, jehož účastníky byly firmy EUROVIA CS a.s. - jako vedoucí člen a Kareta s.r.o. - jako člen sdružení. Investorem byl Moravskoslezský kraj a konečným správcem SSMSK, p.o. Projektantem jednotlivých úseků díla byli MSS-projekt s.r.o., Dopravní stavby PROJEKCE s.r.o., STATIK PROJEKT s.r.o. Celá stavba musela být provedena ve lhůtě 468 kalendářních dní od jejího zahájení.

Mezi technicky nejzajímavější úseky díla můžeme zařadit výstavbu Mostu ev. č. 04774-15 přes řeku Morávku v obci Morávka resp. rekonstrukci Mostu ev. č. 46428-4 přes potok Jičínka v obci Kunín. Tyto stavby nám přiblížil jejich hlavní stavbyvedoucí, Ing. Pavel Fischer.

Most ev. č. 04774-15 přes řeku Morávku v obci Morávka
Z důvodu již nevyhovujícího stavu a zatížitelnosti původního mostu z roku 1925 byla provedena jeho demolice, které předcházelo vybudování silničního provizoria přes řeku Morávku v těsné blízkosti původního mostu. Nový most byl postaven na místě původního. Jednalo se o ocelový trám ztužený obloukem, tzv. Langrův trám. Nosná ocelová konstrukce byla namontována na železobetonovou spodní stavbu. Předmontáž ocelových trámů (hlavních nosníků) a oblouků proběhla na předmontážních plošinách v těsné blízkosti mostu. Při blokové montáži jeřábem o nosnosti 300 t byly osazeny kompletně svařené hlavní nosníky délky 45 m na montážní podpěry, které se příčně propojily s příčníky a vytvořily spolu ocelový rošt, na který se poté osadily dva oblouky. Ty byly následně propojeny s hlavními nosníky pomocí táhel plného profilu ø 80 mm a po svaření vytvořily nosnou konstrukci. Na takto smontovanou ocelovou konstrukci podepřenou na opěrách na montážních stoličkách v nadvýšené poloze byla vybetonována spřažená ŽB deska. Teprve nyní byla mostní konstrukce spuštěna na ložiska do projektované polohy. Následovalo provedení izolace, chodníků s pochozí PU izolací, živičných vrstev a příslušenství. V rámci výstavby mostu byla provedena úprava komunikace před a za mostem v délce cca 400 m.  

Most ev. č. 46428-4 přes potok Jičínka v obci Kunín
Jednalo se o rekonstrukci stávajícího třípolového mostu na silnici III. třídy přes řeku Jičínku s rozpětím jednotlivých polí cca 10 m. Nosná konstrukce mostu byla řešena jako tři prostě uložené nosníky. Nosnou konstrukci tvořilo v každém poli 9 ks atypických předepnutých prefabrikovaných nosníků výšky cca 450 mm přímo uložených na železobetonových opěrách a podpěrách. Rekonstrukce tohoto mostu spočívala v odstranění degradovaného mostního příslušenství tj. zábradlí, říms, dále pak vyrovnávacího betonu až na prefabrikované nosníky. Aby bylo možno provést sanaci úložných prahů pilířů a opěr, ošetření kotevní oblasti jednotlivých nosníků a osazení nových elastomerových ložisek, musela být celá konstrukce přizdvižena. Prefabrikované nosníky jednotlivých polí byly spolu sepnuty a následně přizdviženy o cca 0,5 m. Zdvihání nosníků probíhalo na k tomuto účelu vybudované podpěrné skruži pomocí hydraulických lisů. Po spuštění nosníků všech polí mohla být zabetonována spřažená deska, provedena pásová izolace, vybetonovány římsy a osazeno zábradlí. Rovněž na všech pohledových plochách spodní stavby a nosné konstrukce byla provedena sanace a následně barevné sjednocení. Z důvodu minimalizace vlivu případných povodní na založení dvou pilířů situovaných v korytě řeky Jičínky bylo provedeno obnažení jejich základů a provedena přibetonávka zakončená lomovým kamenem do betonu. Rovněž břehové hrany pod mostem byly odlážděny lomovým kamenem do betonu. Součástí této rekonstrukce bylo opět provedení úpravy komunikace před a za mostem.

EUROVIA CS, a. s., závod Ostrava
Starobělská 3040/56, 704 16 Ostrava-Zábřeh
tel.: +420 596 709 111, fax: +420 596 709 344
e-mail: eurovia-ostrava@eurovia.cz