Společnost TenCate Geosynthetics CZ s.r.o. je dceřinou firmou nadnárodní společnosti Royal TenCate a její geosyntetické divize TenCate Geosynthetics. Firma Royal TenCate působí na globálním trhu jako výrobce a prodejce technických a speciálních tkanin určených pro letecký průmysl, kosmický program, zbrojní průmysl, stavebnictví, zemědělství a další obory s požadavky na speciální tkaniny a kompozity. Její roční obrat přesahuje v přepočtu 25 mld. Kč.
Společnost TenCate Geosynthetics CZ s.r.o. je prodejní organizací zajišťující prodejní a marketingové aktivity týkající se prodeje geosyntetických výrobků společnosti Royal TenCate (resp. její geosyntetické divize TenCate Geosynthetics) na území České republiky a Slovenska. Pro dodávky produktů konečným zákazníkům pak využívá ve velké většině (s výjimkou velkých projektů zejména v oblasti infrastruktury) služeb distribučních partnerů, kteří zajišťují dodávky materiálů na konkrétní stavby a zároveň udržují nezbytnou výši skladových zásob produktů v jednotlivých zemích.
Kde se nacházejí výrobní závody vaší společnosti?
TenCate Geosynthetics je globální lídr v oblasti designu, výroby a prodeje geosyntetických produktů s výrobními závody v Evropě (Rakousko, Francie, Holandsko), v Asii (Čína, Malajsie), v Americe (USA) a s dceřinými firmami (prodejními zastoupeními) ve většině zemí těchto kontinentů.
Mohl byste čtenářům přiblížit vaše produktové portfolio a pro jaké typy staveb jsou tyto výrobky určeny?
Společnost TenCate Geosynthetics je výrobcem širokého portfolia geosyntetických produktů (tkané a netkané geotextilie, výztužné geomříže, výztužné geokompozity do asfaltových vrstev vozovek, protierozní rohože, drenážní geokompozity, hydroizolační folie a další geosyntetické produkty).
Výše uvedené produkty jsou určeny pro širokou oblast stavebnictví, zejména pak pro výstavbu silnic a dálnic (včetně jejich rekonstrukcí), výstavbu železnic, tunelů, skládek, opěrných zdí a dalších oblastí stavebnictví.
Daří se vám prosazovat produkty značky TenCate na našem stavebním trhu?
Produkty společnosti TenCate Geosynthetics (dodávané na trh pod obchodními značkami Polyfelt, Nicolon, Miragrid, Mirafi, Geolon, Bidim a GeoDetect) se již po mnoho let úspěšně prosazují též na českém a slovenském trhu. Tyto značky jsou jak pro stavební firmy, tak i pro projektanty a investory na našem trhu již zavedenou značkou a zároveň zárukou špičkové kvality.
Prodejní výsledky nám jasně ukazují, že i přes nedávný aktivní vstup zejména asijské konkurence na evropské trhy a přes tlak na snižování nákladů v oblasti stavebnictví vlivem finanční a ekonomické recese jsou produkty TenCate stále plně konkurenční.
Na jakých konkrétních stavbách jste aplikovali vaše materiály?
Materiály TenCate byly použity na mnoha významných stavbách a jako příklady staveb v České republice bych zmínil následující:
• dálnice D11 (150 000 m2 výztužné geomříže Miragrid GX 55/55 a 140 000 m2 protierozní rohože Envirofelt CO)
• dálnice D1 Kroměříž – Říkovice (350 000 m2 separační tkané geotextilie Geolon PP15)
• rozšíření dálnice D1 (0-2,5 km směr Brno, výztužný geokompozit do asfaltových vrstev Polyfelt PGM-G)
• rekultivace dolu Chabařovice (850 000 m2 protierozní textilie Envirofelt E)
• rekultivace dolu Medard (37 630 m2 výztužné geotextilie Polyfelt Rock PEC, 125 000 m2 netkané geotextilie Polyfelt TS 50, 150 000 m2 protierozní textilie Envirofelt E)
• železniční koridor Plzeň-Stříbro (40 000 m2 netkané geotextilie TS40)
• silnice R6 Tisová-Kamenný dvůr (80 000 m2 netkané geotextilie TS10).
Jako příklady ze Slovenska bych pak zmínil následující stavby:
• silnice R1 Žarnovica (42 000 m2 výztužné geomříže Miragrid GX 35/35)
• silnice R2 – obchvat obce Figa (115 000 m2 výztužné geotextilie Geolon PET 300).
Jelikož jsem též ředitelem polské pobočky firmy TenCate (TenCate Geosynthetics Poland Sp. z o.o., Krakow), uvedl bych ještě příklady z Polska:
• dálnice A1 – Strykow (140 000 m2 výztužné Geotextilie Geolon PET 300 a 280 000 m2 netkané geotextilie TS 60 pro Budimex)
• dálnice A1 Toruń (1 milion m2 netkané geotextilie TS60 pro SRB Polska).
Kterou ze staveb tuzemských či zahraničních považujete za nejzajímavější z pohledu uplatnění vašich produktů?
Uplatnění našich produktů na jakékoli stavbě považujeme za velmi důležité a velmi si vážíme důvěry, které se tímto dostává našim produktům i firmě TenCate Geosynthetics.
Nejvíce viditelné jsou samozřejmě dodávky pro velké infrastrukturní stavby typu dálnic, rychlostních komunikací a železničních koridorů (v tomto segmentu dodáváme geosyntetické výrobky stavebním společnostem jako např. Strabag, Eurovia, Skanska, Metrostav, Viamont, Doprastav, Budimex, SRB, Alpine a dalším).
Velmi si vážíme též dodávek pro nové aplikace ve stavebnictví a též úspěšného prosazování inovací a nových produktů, které přináší přidanou hodnotu našim zákazníkům.
Jak vidíte současnou situaci v oblasti dopravního stavitelství u nás? Dokázal byste srovnat se situací okolních států, kde také aktivně působíte?
Současná situace v oblasti dopravního stavitelství u nás je samozřejmě odrazem nedávné finanční a ekonomické krize ve světě a s tím související napjaté situace ve státním rozpočtu. V uplynulých 2-3 letech dochází u nás k poklesu výstavby v oblasti dopravního stavitelství, ovšem největší riziko pro vývoj dopravního stavitelství v nejbližších letech vidím ve velkém zpomalení (někdy až zastavení) přípravy a projektování staveb, což vytváří jakési „vakuum“. I pokud by byl totiž v blízké budoucnosti k dispozici větší objem finančních prostředků na investice do dopravních staveb, nebude možné tyto stavby rychle zahájit z důvodu jejich nepřipravenosti.
Další významný problém pak vzniká v nedostatečném tempu rekonstrukcí vozovek (opět z důvodu nedostatku finančních prostředků), což urychluje zhoršování jejich špatného technického stavu.
Zde je ovšem třeba podotknout, že dopad finanční a ekonomické krize na stavební segment je v různých státech rozdílný. Na rozdíl od nás (i od mnoha dalších států, kde se investice do dopravního stavitelství snižují) některé státy naopak zvyšují tyto investice za účelem podpory celkového hospodářského růstu. V jiných státech je zase mnohem silnější pozice soukromých investorů a PPP projektů, tudíž celkový dopad výše zmíněných faktorů není tak citelný.
Jak jsem již předeslal v předchozí odpovědi, moje odpovědnost se týká též dodávek produktů TenCate na území Polska, což je v současnosti jeden z největších a nejdynamičtějších stavebních trhů v Evropě. Polsko nyní masivně investuje (i za přispění evropských fondů) do nové výstavby dálnic, silnic, obchvatů měst i železničních koridorů, což částečně souvisí též s pořadatelstvím Evropského fotbalového šampionátu v létě roku 2012.
V globálním měřítku se též dobře daří stavebnictví v asijských zemích (proto firma TenCate Geosynthetics otevřela před dvěma roky nový výrobní závod v Číně) a ožívají též stavební aktivity v Rusku a na Středním východě, kde např. ve Spojených arabských emirátech dodáváme materiály na nové velmi zajímavé projekty.
Jaké překážky dle vašeho názoru brání rozšíření nových technologií a produktů, které jsou mnohdy navíc ekonomicky výhodnější, do stavební praxe?
V této souvislosti je třeba podotknout, že stavebnictví (a zejména pak některé jeho obory) patří ve všech zemích obecně k poněkud konzervativnějším oborům, pokud jde o zavádění inovací a nových technologií.
Pokud bych měl uvést příklady z aplikací geosyntetik ve stavebnictví, tak např. stavby opěrných zdí a náspů za použití geosyntetických materiálů jsou ekonomicky výhodnější (v porovnání s tradičními betonovými konstrukcemi), ale projektanti i zhotovitelé tuto novější metodu zavádějí poněkud pomaleji, neboť mají z dlouholeté praxe osvědčené tradiční metody provádění těchto staveb.
Dalším příkladem může být např. přístup investorů (ale též projektantů a zhotovitelů) k opravám asfaltových povrchů vozovek, kde při použití vhodných výztužných geokompozitů do asfaltových povrchů se jejich životnost prodlouží až trojnásobně pokud jde o tvorbu prasklin a výtluků. V tomto případě se jedná o základní filozofii v konstrukci a opravě vozovek, neboť při použití vhodných geokompozitů je okamžitá investice do opravy povrchu vozovky vyšší, ovšem v horizontu její životnosti bez oprav (cca 12 let) vyjde její celková údržba výrazně levněji, neboť bez použití vhodných geosyntetik je za tuto dobu třeba povrch vozovky většinou dvakrát opravovat. I toto je jedním z důvodů, proč se motoristům na první pohled zdá, že silnice v některých zemích na západ od našich hranic jsou obecně v lepším stavu, s výrazně menším počtem prasklin a výtluků (a to nehovoříme o četnosti oprav a s tím souvisejících uzavírek a omezení…).
Přístupy k zavádění nových technologií ve stavebnictví se ovšem liší i podle jednotlivých zemí a např. Francie, Holandsko a některé asijské země (např. Malajsie, Singapur a Čína) jsou velmi otevřené k zavádění nejnovějších technologií v oblasti geosyntetik - takzvaných „inteligentních geosyntetik“, což jsou výztužné geokompozity se zabudovanými optickými vlákny, které průběžně monitorují (přes snímače a napojení na software počítače) změny v podloží a tím umožňují preventivní kontrolu a předcházení případným propadům v tunelech, železničních tratích atd. Ve Francii je tato technologie používána např. v železničních tratích pro rychlovlaky nebo při stavbě tunelů.
Co říci závěrem?
Závěrem bych chtěl říci, že společnost TenCate je plně přesvědčena o stále se rozšiřujících možnostech aplikací geosyntetik ve stavebnictví, čemuž přispívá svými inovacemi a investicemi do vývoje nových typů i nových aplikací geosyntetických materiálů.
Též bych chtěl na tomto místě popřát našemu stavebnictví, aby se v co nejkratším čase vrátilo k růstovým číslům, což je bezesporu v zájmu celé české ekonomiky.
Děkujeme za rozhovor
Ing Jiří Zahradnický
TenCate Geosynthetics CZ s.r.o.
Americká 23, 120 00 Praha 2
tel.: 224 251 834, fax: 224 251 844
service.cz@tencate.com, www.tencategeosynthetics.com
Jsem přesvědčen o rozšiřujících se možnostech aplikací geosyntetik ve stavebnictví
27.10.2011 /
Materiály
říká v rozhovoru pro Stavební a investorské noviny ředitel a jednatel společnosti TenCate Geosynthetics pro ČR, SR a Polsko, pan Ing. Jiří Pečenka, se kterým jsme měli možnost mluvit v jeho pražské kanceláři.