Ke známému sortimentu se jistě řadí předem předpínané železniční a tramvajové příčné a výhybkové pražce, prefabrikáty pro nástupiště, výrobky pro odvodňovací systémy, přejezdové a zádlažbové konstrukce. Ve výrobním programu jsou tradičně zastoupeny rovněž mostní předpínané nosníky a prvky pro rámové a trubní propustky.

Na území České republiky má společnost ŽPSV celkem šest výrobních závodů a jednu provozovnu. Ve třech z těchto závodů se kromě jiného sortimentu vyrábějí rovněž pražce. Mimo území ČR existují dva závody - ve východoslovenské Čani a bulharské Varně.

Je samozřejmé, že společnost ŽPSV trvale usiluje o inovace a rozšiřování svého výrobního sortimentu v souladu s nejnovějšími evropskými a světovými trendy, stejně jako s požadavky našich zákazníků. Nejvýznamnějšími koncovými zákazníky v oblasti dopravní infrastruktury jsou pro nás Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a Ředitelství silnic a dálnic. V převážné míře právě jim jsou určeny produkty, o kterých bych se chtěl zmínit v tomto článku - tedy protihlukové stěny SILENT, konstrukce pevné jízdní dráhy a nástupištní přístřešek.

Protihlukové stěny SILENT jsou určeny k odstínění hluku vznikajícího provozem na pozemních komunikacích a železničních tratích. Základním nosným prvkem jsou železobetonové nebo ocelové sloupy, které přenášejí zatížení do základové konstrukce - piloty nebo prefabrikované betonové patky. Stěnové panely jsou navrženy a staticky posouzeny na osovou vzdálenost betonových sloupků 4,1 a 6,1 m nebo ocelových sloupků na osovou vzdálenost 4,0 či 6,0 m a jsou vyráběny jako odrazivé nebo pohltivé. Klasické stěnové pohltivé panely SILENT jsou sendvičové prefabrikáty, u kterých je pohltivá vrstva tvořena 80  mm vysokými vlnami nebo kazetovým vzorem z mezerovitého betonu. Panely splňují požadavky na zvukovou pohltivost A3 a zvukovou neprůzvučnost B3 a je možno je dodávat rovněž jako oboustranně pohltivé nalepením tvárnic z recyklované pryže nebo dřevocementových desek od různých výrobců (VELOX, Morfico) na rubovou plochu panelu.
Novinkou v této oblasti je protihlukový panel SILENT VV (velká vlna) s výškou vlny 110  mm a osovou vzdáleností vln 125  mm dosahující za předpokladu předsazení panelů před sloupky hodnoty zvukové pohltivosti A4.

Panely je možno probarvovat v celé tloušťce či jen v tloušťce pohltivé vrstvy, ve které je rovněž možné vytvoření vzorů podle přání zákazníka. Konstrukce protihlukových stěn umožňuje díky vysoké neprůzvučnosti vynechat průběžné těsnění v přírubách sloupů, čímž je dosaženo velmi rychlé montáže. Použité vstupní materiály minimalizují nároky na údržbu a bez problémů zajišťují požadavek na životnost 25 let.

Velmi progresívní konstrukcí v oblasti železničního svršku je konstrukce tvořená tzv. pevnou jízdní dráhou. Klasické štěrkové lože je v tomto případě nahrazeno železobetonovou deskou se zabetonovanými příčnými pražci speciální konstrukce (např. systém RHEDA 2000). Jinou variantou je použití prefabrikovaných nosných desek kladených na předem připravenou desku z podkladního betonu (např. systém ÖBB ­PORR). V obou případech je pružnost štěrkového lože nahrazena pružností v systému upevnění kolejnic, u systému ÖBB PORR navíc doplněnou o pružnou vrstvu na spodní straně nosných desek.
Společnost ŽPSV a.s. je nositelem výhradní licence na výrobu dvoublokových pražců a na spolupráci při realizaci pevné jízdní dráhy systému RHEDA 2000 na území České a Slovenské republiky.

Hlavními přednostmi konstrukcí s pevnou jízdní dráhou je jejich bezúdržbovost, malá konstrukční výška a dlouhodobé zajištění stabilní geometrické polohy koleje. S výhodou lze tyto konstrukce využít v podmínkách České a Slovenské republiky především při novostavbách a rekonstrukcích železničních tunelů, případně mostů, kde je rovněž využita jejich další přednost - plynulý a bezpečný pojezd vozidel záchranné služby v rámci odstraňování následků nehod či mimořádných událostí.
V České republice je v současnosti zřízen zkušební úsek s pevnou jízdní dráhou systému RHEDA 2000 mezi železničními stanicemi Třebovice v Čechách - Rudoltice v Čechách na trati Česká Třebová - Přerov. Na tomto úseku byly pořízeny rovněž přiložené fotografie. V případě zřizování pevné jízdní dráhy systému Rheda 2000 zajišťujeme komplexní služby - poradenství ve fázi projektové přípravy i realizace, dodávku komponentů a případně rovněž vlastní realizaci.

Na základě požadavku našich zákazníků byl vyvinut další výrobek, který bych rád představil. Jedná se o přístřešek pro cestující určený především pro použití na nástupištích železničních zastávek a stanic. Svoje uplatnění jistě najde ale i např. na autobusových či tramvajových zastávkách. Základními požadavky zohledněnými při návrhu přístřešku byla jednoduchost tvaru, cenová dostupnost, jednoduchá montáž (jednotlivé díly přístřešku jsou smontovány až na místě použití) a provedení "antivandal" představované mimo jiné vysokým a členitým dezénem na stěnách přístřešku.

Vnější půdorysné rozměry přístřešku (4 x 1,8 m) umožňují jeho instalaci rovněž na ostrovních nástupištích železničních stanic.
Přístřešky nabízíme ve dvou základních provedeních - půdorysný tvar "T" a "U" (krabice). Je možno použít buď samostatný přístřešek nebo při větší frekvenci cestujících několik přístřešků. Pro toto řešení se výborně hodí tvar "T". Přístřešek je možno osadit buď na předem připravenou monolitickou desku, základové panely, případně na prefabrikované základové pásy, které jsou v takovém případě součástí dodávky. Podle přání zákazníka může být součástí dodávky rovněž mobiliář (lavička, vývěska pro jízdní řády) a osvětlení.

Byl bych velmi potěšen, kdyby stručné představení výše uvedených produktů společnosti ŽPSV zaujalo a bylo inspirací pro jejich případné využití. Pokud mi to bude umožněno, rád se na stránky tohoto časopisu v některém z jeho dalších čísel vrátím.

Ing. Mojmír Nejezchleb
technický ředitel, ŽPSV a.s.


ŽPSV a.s.
Třebízského 207, 687 24 Uherský Ostroh
tel.: 572 419 311, fax: 572 419 308
www.zpsv.cz