Konference byla platformou pro výměnu někdy značně odlišných názorů představitelů státu, municipalit i soukromých společností na dopravní superkoncepci a financování výstavby a údržby dopravní infrastruktury, i na budoucnost PPP projektů u nás.
Úvodní slovo patřilo prezidentovi Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václavu Matyášovi, který mimo jiné odmítl dopravní superkoncepci vypracovanou ministerstvem dopravy. MD ČR na konferenci reprezentoval náměstek ministra dopravy Petr Sedláček, který ve svém příspěvku hovořil o legislativních problémech koncesních projektů – například v českém právním prostředí jsou PPP projekty realizovány formou koncesí, ale pojem „koncese“ není dobře zasazen do navazující legislativy. Ministerstvo dopravy chce u nás prosadit užití osvědčené mezinárodní metodiky realizace PPP projektů. Podle názoru prezentovaného Petrem Sedláčkem panuje na rozdíl od ČR v jiných zemích větší stabilita financování dopravní infrastruktury: např. v Holandsku mají desetileté rozpočtové výhledy, ale naše ministerstvo dopravy musí každý rok znovu bojovat o rozpočtové prostředky. Prioritou by podle jeho názoru mělo být dobudování základní infrastruktury v době, kdy je ještě dostupné financování ze zdrojů EU.
Názory slovenské vlády na problematiku dopravní infrastruktury na konferenci prezentoval 1. místopředseda vlády a ministr dopravy, výstavby a regionálního rozvoje Slovenské republiky Ján Figeľ. Uvedl, že PPP je jednou, ale rozhodně ne jedinou z investičních forem využitelných pro výstavbu dopravní infrastruktury. Musí být výhodná jak pro koncesionáře, tak i pro stát. Na Slovensku chtějí PPP projekt využít například pro výstavbu obchvatu Bratislavy, ale také pro železnice. Podstatné je dělit stavby na menší úseky, což zvýší konkurenci.
Denis Biedermann, ředitel odboru finančního řízení Státního fondu dopravní infrastruktury, uvedl, že SFDI analyzuje fungující zahraniční modely financování dopravní infrastruktury. Projekt „Vypracování dlouhodobého modelu financování dopravní infrastruktury“ počítá s výrazným zapojením soukromého kapitálu a reaguje tak nedostatek financí ve státním rozpočtu. Podstatou PPP metody je přenesení převažující části rizik ze státu na koncesionáře, což se dle zahraničních zkušeností státu dlouhodobě vyplácí.
Člen Národní ekonomické rady vlády Petr Zahradník mimo jiné na příkladu Olomouckého a Zlínského kraje porovnal z makroekonomického pohledu vliv investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost. Na něj navázal prorektor ČVUT Petr Moos, který zhodnotil přínosy dopravní infrastruktury pro ekonomiku. Infrastruktura, jako veřejný kapitál slouží všem firmám působícím v daném regionu, a proto je důležitým faktorem pro rozhodování investorů o tom, kde budou působit. Dopolední část programu uzavřel hodnocením trhu z pohledu projektanta generální ředitel SUDOP GROUP Petr Havlíček.
Odpolední blok zahájil Luděk Niedermayer ze společnosti Deloitte s ekonomickým výhledem pro rok 2011 a se zhodnocením současné situace i specifik stavebnictví. Na otázku „Co je třeba změnit pro rozvoj PPP?“ ve svém příspěvku odpovídal výkonný ředitel Asociace PPP Vladimír Sloup. O důležitosti dostavby D3 pro rozvoj jihu Čech hovořil náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba. Po jeho příspěvku se rozhořela velmi živá diskuse mezi Martinem Kubou a Petrem Sedláčkem, zejména na téma neustálých změn zásadních stanovisek ministerstva k výstavbě dopravní infrastruktury v závislosti na změnách vlády. Opět se tak potvrdila absence dlouhodobé koncepce dopravy, která by přežila i konec volebního období.
Zkušenosti s konkrétními koncesními projekty Skupiny OHL v zahraničí i jasná doporučení, jak financovat dopravní infrastrukturu u nás v krátkodobém a dlouhodobém horizontu ve své prezentaci nastínil předseda Krajské hospodářské komory jižní Moravy a generální ředitel OHL ŽS, a.s. Michal Štefl. „Je krátkozraké zastavovat rozestavěné projekty, ty je naopak nezbytné dokončit. U nových projektů lze najít úspory například využitím konceptu „Design & Build“, tedy dřívějším zapojením firem do přípravy staveb,“ řekl Michal Štefl.
Německou cestu z krize dopravní infrastruktury, včetně konkrétních opatření německé vlády, ve svém vystoupení popsal generální ředitel HOCHTIEF CZ Tomáš Bílek. Za vhodnou příležitost pro využití kombinovaného financování při výstavbě dopravní infrastruktury označil předseda představenstva Asociace DOL Jaroslav Kubec etapovou výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Posledním přednášejícím byla Marie Zezůlková, vedoucí Kanceláře strategie města Brna s příspěvkem o řešení PPP z pohledu municipalit.
V panelové diskusi, kterou stejně jako celou konferenci moderoval Přemysl Čech, vystoupili náměstek hejtmana kraje Vysočina Libor Joukl, jeho jihočeský kolega Martin Kuba, zástupce ČSOB Ondřej Zaoral, Martin Janeček z odboru strategie Ministerstva dopravy a Petr Žídek z advokátní kanceláře Rowan Legal.
Pořadateli konference, která navázala na loňskou úspěšnou konferenci „PPP – ano či ne?“, byla Krajská hospodářská komora jižní Moravy, Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR ve spolupráci s Veletrhy Brno, a.s., organizátorem byla agentura Madison Public Affairs. Generálním partnerem byla akciová společnost OHL ŽS, partnery Deloitte, SUDOP GROUP a Jihomoravský kraj. Mediálním partnerem byl časopis Silnice Železnice.